Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

В Турция откриват мегапроект – мост, свързващ Европа и Азия през Дарданелите

Пътуването от европейския до азиатския бряг по новия мост ще продължава само шест минути!

18 март е значима дата за Турция. Това е датата на най-голямата победа, която извоюва османската войска под предводителството на Мустафа Кемал срещу силите на Антантата в Първата световна война в битката за Чанаккале (Галиполи), с което се спира пътят на врага към Истанбул. Днес се навършват 107 години от историческата битка. А в рамките на тържествата по повод годишнината ще бъде открит и поредният турски мегапроект – мостът “Чанаккале-1915”, свързващ Европа и Азия през пролива Дарданели. Това е и първият мост, свързващ двата континента през Дарданелите.

Съоръжението заедно с новата магистрала Малтепе-Чанаккале ще бъдат открити в 16 ч. турско време (15 ч. бълг. време) от председателя на турския Меджлис Мустафа Шентоп, от министъра на културата и туризма Мехмет Нури Ерсой и председателя на Партията на националистическото действие Девлет Бахчели. Засега не е уточнено дали президентът Реджеп Тайип Ердоган ще присъства на откриването.

Мостът над Дарданелите ще осигури шосейна връзка между двата бряга, осигурявана досега чрез фериботи. С уникалния мост, свързващ градовете Лапсеки и Гелиболу в окръг Чанаккале, пътуването между двата континента ще отнема едва шест минути. 

 

Това е един от най-големите транспортни проекти в историята на Турция, реализацията на който започна на 18 март 2017 г. “Чанаккале 1915” е четвъртият мост, свързващ европейския и азиатския бряг на Турция (останалите три са в Истанбул). Отличава се с уникалната си конструкция и се смята, че ще бъде най-дългият висящ мост в света.

По данни на строителния холдинг “Япъ меркези” (“Yapi merkezi”) 70% от финансирането на проекта е от чуждестранни финансови институции.

Фирмата за инвестиции и разработка на строителството на моста “Чанаккале 1915” е учредена от съвместното предприятие “Даелим-Лимак-СК-Япъ Меркизи (“Daelim-Limak-SK-Yapı Merkezi”), съставена от турски и южнокорейски компании. За реализирането на проекта са получени заеми от 24 банки и финансови институции от десет страни – Южна Корея, Германия, Франция, Италия, ОАЕ, Кувейт, Китай, Великобритания, Дания и Турция, сочат данните на “Япъ меркези”.

Все още не е известно каква ще е таксата за преминаването през моста. Миналия месец директорката на “Лимак холдинг” Ебру Йоздемир заяви, че цената за преминаването през моста ще бъде под 15 евро.

Снимка: Twitter

Вчера министърът на транспорта Адил Караисмаилоглу заяви пред турската частна телевизия НТВ, че таксата за преминаване ще бъде обявена на откриването на съоръжението от президента Ердоган и “цената ще се хареса на гражданите”. Караисмаилоглу посочи, че мостът ще бъде отворен за движение веднага след официалното му откриване.

Ебру Йоздемир каза, че проектът е завършен при стойност от 3,1 млрд. евро, което е с около сто милиона по-висока сума от очакваното. Тя посочи, това се дължи на въздействието на пандемията от КОВИД-19 и увеличаването на цените на суровините.

Първоначално се планираше проектът да бъде финализиран през 2023 г. – годината, в която ще се отбележи 100-годишнината от основаването на Република Турция. Мостът обаче бе финализиран много по-рано, като имаше и предложения откриването му да се състои на 26 февруари 2022 г.

Днес започваме строителството на моста “Чанаккале 1915” и след пет години отново ще сме тук за откриването му. Това ще бъде най-дългият мост в света. Отново свързваме Европа и Азия, каза точно преди пет години президентът на Турция Реджеп Тайип Ердоган.

Ние се ангажирахме Турция да се нареди сред първите десет най-големи икономики в света и да реализираме този вековен стремеж на нашия народ, заяви вчера президентът, цитиран от телевизия ТРТ-Хабер.

Мостът “Чанаккале 1915” ще стане един от най-важните символи за нашето развитие. Той ще бъде един от най-важните мостове в света. С този мост направихме инвестиция, благодарение на която пътуването от европейската към азиатската част на страната и обратно ще отнема около шест минути, посочи Ердоган.

В строителството на съоръжението участваха 5100 души и 740 единици строителна техника. Общата дължина на шестлентовия мост е 4608 метра, а разстоянието между двете опорни части на моста е точно 2023 метра – в чест на 100-годишнината от основаването на Република Турция, която ще се отбележи следващата година. Елементи на моста са оцветени в цветовете от турския флаг – червено и бяло. Върховете на кулите на съоръжението изглеждат като оръдия, които символизират победата при Дарданелите, посочва Анадолската агенция.

С дължината си новият мост ще надмине “Акаши Кайкьо” в Япония (с най-дълго разстояние между двете вертикални опори). Двете му опорни колони на “Чанаккале 1915” са високи по 318 метра, което го прави и втори по височина в Турция след моста “Явуз Султан Селим” в Истанбул.

Новият транспортен маршрут ще има голям принос за развитието на туризма, ще бъдат облекчени доставките на стоки от Западна и Северозападна Турция ще бъде облекчен и транспортът между Азия и Европа. Заради моста вече има и голям скок на цените на недвижимите имоти в Чанаккале.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам