Доходите на Русия от износ на водород могат да надхвърлят сегашните й приходи от продажба на въглеводороди, смятат експерти на “Известия”, цитирани от БТА.
По нареждане на президента Владимир Путин до 1 юни 2022 г. вицепремиерът Александър Новак, външният министър Сергей Лавров и шефът на “Газпром” Алексей Милер трябва да представят доклад за възможностите Русия да доставя водород за Европа, посочва вестникът.
Енергийната стратегия на Русия предвижда водородните доставки на Русия за чужбина да нараснат до 2035 г. на 2 милиона тона годишно. Според енергийното министерство, Москва се стреми до 2030 г. да заеме 20 на сто от световния пазар на водород, а към 2050 г. да изнася от 7,9 милиона до 33,4 милиона тона.
По изчисления на Кремъл, до 2030 г. доставките на руски водород в Европа могат да достигнат най-малко 20-30 милиарда долара. Дотогава ЕС смята да увеличи пазара на водород на 10 милиона тона годишно, а половината от този обем ще трябва да идва от внос, посочва Анатолий Чубайс, специален президентски представител за връзки с международни организации по устойчивото развитие.
С оглед максималните възможности на Русия, доходите й от износ на водород може да надхвърлят в бъдеще и 200 милиарда долара годишно, докато сегашните й приходи от износ на въглеводороди са едва 150 милиарда за 2020 г., отбелязва експертът Екатерина Косарева.
В момента Русия изнася почти 20 на сто от произвеждания в страната водород, или над 1 милион тона за година. Горивото на бъдещето се доставя във вид на водородсъдържащи продукти – амоняк и метанол, разказва специалистът Владислав Карасевич.
“Тръбата зове”, гласи заглавието на материала. Единственият разумен начин Москва да транспортира водород за Европа са тръбопроводите. Ако става дума за Германия, за целта най-напред вероятно ще се използват газопроводите “Северен поток”, прогнозира финансистът Валерий Андрианов.
По думите му, днешните технологии по принцип дават възможност в тръбопроводния газ да се добавя произволно количество водород. Според научни данни, ще е оптимално добавките да възлизат на около 5 процента. При пълно натоварване на “Северните потоци” това ще позволи Германия да получава към 220 000 тона водород годишно.
Експертите обаче говорят за сериозни рискове, засягащи инфраструктурата, и за проблеми от гледна точка на икономическите изгоди, подчертава Алексей Гривач, зам.-шеф на руския Фонд за национална енергийна сигурност.
Трябва да се проучи например какви ще са разходите за преоборудване на компресорните станции с цел да работят с водород. Освен това транспортирането на водород навън чрез “Северните потоци” или други газопроводи ще застраши изпълнението на сегашните дългосрочни договори, предвиждащи определено качество на доставяния газ.
И за Русия днес може би ще е по-изгодно да продава ресурсите си от екологично чист природен газ, обяснява Екатерина Косарева.
Коментар
Водородът може да носи на Русия повече печалби от природния газ
Доходите на Русия от износ на водород могат да надхвърлят сегашните й приходи от продажба на въглеводороди, смятат експерти на “Известия”, цитирани от БТА.
По нареждане на президента Владимир Путин до 1 юни 2022 г. вицепремиерът Александър Новак, външният министър Сергей Лавров и шефът на “Газпром” Алексей Милер трябва да представят доклад за възможностите Русия да доставя водород за Европа, посочва вестникът.
Енергийната стратегия на Русия предвижда водородните доставки на Русия за чужбина да нараснат до 2035 г. на 2 милиона тона годишно. Според енергийното министерство, Москва се стреми до 2030 г. да заеме 20 на сто от световния пазар на водород, а към 2050 г. да изнася от 7,9 милиона до 33,4 милиона тона.
По изчисления на Кремъл, до 2030 г. доставките на руски водород в Европа могат да достигнат най-малко 20-30 милиарда долара. Дотогава ЕС смята да увеличи пазара на водород на 10 милиона тона годишно, а половината от този обем ще трябва да идва от внос, посочва Анатолий Чубайс, специален президентски представител за връзки с международни организации по устойчивото развитие.
С оглед максималните възможности на Русия, доходите й от износ на водород може да надхвърлят в бъдеще и 200 милиарда долара годишно, докато сегашните й приходи от износ на въглеводороди са едва 150 милиарда за 2020 г., отбелязва експертът Екатерина Косарева.
В момента Русия изнася почти 20 на сто от произвеждания в страната водород, или над 1 милион тона за година. Горивото на бъдещето се доставя във вид на водородсъдържащи продукти – амоняк и метанол, разказва специалистът Владислав Карасевич.
“Тръбата зове”, гласи заглавието на материала. Единственият разумен начин Москва да транспортира водород за Европа са тръбопроводите. Ако става дума за Германия, за целта най-напред вероятно ще се използват газопроводите “Северен поток”, прогнозира финансистът Валерий Андрианов.
По думите му, днешните технологии по принцип дават възможност в тръбопроводния газ да се добавя произволно количество водород. Според научни данни, ще е оптимално добавките да възлизат на около 5 процента. При пълно натоварване на “Северните потоци” това ще позволи Германия да получава към 220 000 тона водород годишно.
Експертите обаче говорят за сериозни рискове, засягащи инфраструктурата, и за проблеми от гледна точка на икономическите изгоди, подчертава Алексей Гривач, зам.-шеф на руския Фонд за национална енергийна сигурност.
Трябва да се проучи например какви ще са разходите за преоборудване на компресорните станции с цел да работят с водород. Освен това транспортирането на водород навън чрез “Северните потоци” или други газопроводи ще застраши изпълнението на сегашните дългосрочни договори, предвиждащи определено качество на доставяния газ.
И за Русия днес може би ще е по-изгодно да продава ресурсите си от екологично чист природен газ, обяснява Екатерина Косарева.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни