Доходите на Русия от износ на водород могат да надхвърлят сегашните й приходи от продажба на въглеводороди, смятат експерти на “Известия”, цитирани от БТА.
По нареждане на президента Владимир Путин до 1 юни 2022 г. вицепремиерът Александър Новак, външният министър Сергей Лавров и шефът на “Газпром” Алексей Милер трябва да представят доклад за възможностите Русия да доставя водород за Европа, посочва вестникът.
Енергийната стратегия на Русия предвижда водородните доставки на Русия за чужбина да нараснат до 2035 г. на 2 милиона тона годишно. Според енергийното министерство, Москва се стреми до 2030 г. да заеме 20 на сто от световния пазар на водород, а към 2050 г. да изнася от 7,9 милиона до 33,4 милиона тона.
По изчисления на Кремъл, до 2030 г. доставките на руски водород в Европа могат да достигнат най-малко 20-30 милиарда долара. Дотогава ЕС смята да увеличи пазара на водород на 10 милиона тона годишно, а половината от този обем ще трябва да идва от внос, посочва Анатолий Чубайс, специален президентски представител за връзки с международни организации по устойчивото развитие.
С оглед максималните възможности на Русия, доходите й от износ на водород може да надхвърлят в бъдеще и 200 милиарда долара годишно, докато сегашните й приходи от износ на въглеводороди са едва 150 милиарда за 2020 г., отбелязва експертът Екатерина Косарева.
В момента Русия изнася почти 20 на сто от произвеждания в страната водород, или над 1 милион тона за година. Горивото на бъдещето се доставя във вид на водородсъдържащи продукти – амоняк и метанол, разказва специалистът Владислав Карасевич.
“Тръбата зове”, гласи заглавието на материала. Единственият разумен начин Москва да транспортира водород за Европа са тръбопроводите. Ако става дума за Германия, за целта най-напред вероятно ще се използват газопроводите “Северен поток”, прогнозира финансистът Валерий Андрианов.
По думите му, днешните технологии по принцип дават възможност в тръбопроводния газ да се добавя произволно количество водород. Според научни данни, ще е оптимално добавките да възлизат на около 5 процента. При пълно натоварване на “Северните потоци” това ще позволи Германия да получава към 220 000 тона водород годишно.
Експертите обаче говорят за сериозни рискове, засягащи инфраструктурата, и за проблеми от гледна точка на икономическите изгоди, подчертава Алексей Гривач, зам.-шеф на руския Фонд за национална енергийна сигурност.
Трябва да се проучи например какви ще са разходите за преоборудване на компресорните станции с цел да работят с водород. Освен това транспортирането на водород навън чрез “Северните потоци” или други газопроводи ще застраши изпълнението на сегашните дългосрочни договори, предвиждащи определено качество на доставяния газ.
И за Русия днес може би ще е по-изгодно да продава ресурсите си от екологично чист природен газ, обяснява Екатерина Косарева.
Коментар
Водородът може да носи на Русия повече печалби от природния газ
Доходите на Русия от износ на водород могат да надхвърлят сегашните й приходи от продажба на въглеводороди, смятат експерти на “Известия”, цитирани от БТА.
По нареждане на президента Владимир Путин до 1 юни 2022 г. вицепремиерът Александър Новак, външният министър Сергей Лавров и шефът на “Газпром” Алексей Милер трябва да представят доклад за възможностите Русия да доставя водород за Европа, посочва вестникът.
Енергийната стратегия на Русия предвижда водородните доставки на Русия за чужбина да нараснат до 2035 г. на 2 милиона тона годишно. Според енергийното министерство, Москва се стреми до 2030 г. да заеме 20 на сто от световния пазар на водород, а към 2050 г. да изнася от 7,9 милиона до 33,4 милиона тона.
По изчисления на Кремъл, до 2030 г. доставките на руски водород в Европа могат да достигнат най-малко 20-30 милиарда долара. Дотогава ЕС смята да увеличи пазара на водород на 10 милиона тона годишно, а половината от този обем ще трябва да идва от внос, посочва Анатолий Чубайс, специален президентски представител за връзки с международни организации по устойчивото развитие.
С оглед максималните възможности на Русия, доходите й от износ на водород може да надхвърлят в бъдеще и 200 милиарда долара годишно, докато сегашните й приходи от износ на въглеводороди са едва 150 милиарда за 2020 г., отбелязва експертът Екатерина Косарева.
В момента Русия изнася почти 20 на сто от произвеждания в страната водород, или над 1 милион тона за година. Горивото на бъдещето се доставя във вид на водородсъдържащи продукти – амоняк и метанол, разказва специалистът Владислав Карасевич.
“Тръбата зове”, гласи заглавието на материала. Единственият разумен начин Москва да транспортира водород за Европа са тръбопроводите. Ако става дума за Германия, за целта най-напред вероятно ще се използват газопроводите “Северен поток”, прогнозира финансистът Валерий Андрианов.
По думите му, днешните технологии по принцип дават възможност в тръбопроводния газ да се добавя произволно количество водород. Според научни данни, ще е оптимално добавките да възлизат на около 5 процента. При пълно натоварване на “Северните потоци” това ще позволи Германия да получава към 220 000 тона водород годишно.
Експертите обаче говорят за сериозни рискове, засягащи инфраструктурата, и за проблеми от гледна точка на икономическите изгоди, подчертава Алексей Гривач, зам.-шеф на руския Фонд за национална енергийна сигурност.
Трябва да се проучи например какви ще са разходите за преоборудване на компресорните станции с цел да работят с водород. Освен това транспортирането на водород навън чрез “Северните потоци” или други газопроводи ще застраши изпълнението на сегашните дългосрочни договори, предвиждащи определено качество на доставяния газ.
И за Русия днес може би ще е по-изгодно да продава ресурсите си от екологично чист природен газ, обяснява Екатерина Косарева.
Още от Built.bg
Енергетика, Коментар
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
След силния растеж на вноса на енергийни продукти в ЕС през 2021 и 2022 г., сценарият през 2023 г. е различен и вносът в периода април-юни спада за второ
09.25.2023
Жилища и имоти, Коментар
Германия има план за справяне с жилищната криза
Германското правителство е одобрило пакет от мерки за справяне с недостига на жилища в страната преди провеждането на среща в понеделник с участието на строителния сектор, наематели, собственици на
09.25.2023
Иновативни технологии, Коментар
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Автор: Built.bg Снимки: Built.bg Бетонът вероятно е най-широко използваният строителен материал. Има го навсякъде около нас – пътища, сгради, обществени пространства. Затова и сме свикнали да не му обръщаме
09.24.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Нощният влак Париж-Берлин отново поема напът
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
ЕИБ финансира нови слънчеви електроцентрали с до 1,7 млрд. евро
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни