“Промет стил” в Бургас е изправена пред риск да спре работа заради войната в Украйна. Компанията изцяло доставя заготовки от друга украинската фирма на холдинга майка “Метинвест”. Това съобщи Политими Паунова, изпълнителен директор на Българската асоциация на металургичната индустрия.
Досега снабдяването беше нормално, защото заводът се намира в централната част на Украйна и все още разполага с наличности за работа през следващите дни на март. С развитието на ситуацията изпращането на заготовките става невъзможно и това може да доведе до спиране на производството, допълни Паунова. В предприятието в България са заети около 600 души, а заедно със свързаните дейности броят на засегнатите от спирането му ще надхвърли 1000.

Продукцията на “Промет стил” – арматурно желязо, което е за нуждите на строителството, е предназначено в по-голямата си част за износ и не се очаква това да доведе до дефицит у нас, смята Паунова. Това производство може да се компенсира от “Стомана – Перник”, както и от внос от други съседни държави, но така или иначе едно предприятие ще преустанови работа и то вероятно за по-дълъг период от време, особено, ако заради военните действия бъде засегнато производството на заготовки в Украйна, допълни Паунова.

Стоманодобивът не е засегнат от затруднените доставки на други основни суровини от Украйна, като руда или въглища, защото работи само със скрап. Но се внасят други модификатори – феросплави, и ако войната продължи, ще трябва да се търсят заместващи доставки, каза Паунова.
Има и още един проблем, който е свързан с вноса на метали от Украйна. За задоволяване на вътрешното потребление от някои видове продукти от желязо, като плосък прокат с покритие или валцдрат, всяка година се внасят около 300 000 тона. При задълбочаване на кризата трябва да се търсят заместващи производители, с неясни условия по тези доставки, каза Паунова.

Цените на металите ще продължат да се покачват и може да стигнат исторически върхове, както поради недостиг на определени суровини и готова продукция, така и заради ръста на цените на енергоносителите. Проблемът започва още с ръста на цените на суровините, от които те се произвеждат, и се задълбочава от увеличените преработвателни разходи, информира Паунова.
Тя изтъкна, че цените на металите за последните две години са се увеличили почти два пъти, като медта вече достига 10 000 долара на тон, подобна е ситуацията и с другите метали.
Очакваме какво ще се случи с цените и доставките на природен газ, което допълнително ще затрудни ситуацията и ще засили необходимостта от компенсации за бизнеса, защото цената на електроенергията ще се повиши драстично, коментира експертът.
Според нея сегашните компенсации за цените на тока не са достатъчни за бизнеса, а могат само малко да намалят разходите, респективно и загубите на дружествата в металургията. Паунова очаква проблеми с покриване на инвестиционните кредити и възможен ръст на задлъжнялостта на фирмите към банките, както и на междуфирмената задлъжнялост.
Все пак има оптимизъм в сектора, защото на този етап металите продължават да се търсят на международните пазари и намират добра реализация, допълни Паунова.
Тя напомни, че от бранша искат дългосрочни договори за доставки на енергоресурси на приемливи цени. Не може бизнес, който сега плаща милиони за електроенергия, да зависи от борсовата цената “ден напред”, това са най-големите консуматори, те са балансиращи потребители на електроенергия и основната част от тяхната доставка на електроенергия върви с дългосрочни договори, каза Паунова.
Тя напомни, че има държави, където са предвидени възможности и за извънборсови споразумения за доставки, включително за енергия от възобновяеми източници, когато цената е приемлива и за такива големи потребители.
Източник: БТА
Коментар
Войната в Украйна и производството на арматурно желязо: Трудностите предстоят
“Промет стил” в Бургас е изправена пред риск да спре работа заради войната в Украйна. Компанията изцяло доставя заготовки от друга украинската фирма на холдинга майка “Метинвест”. Това съобщи Политими Паунова, изпълнителен директор на Българската асоциация на металургичната индустрия.
Досега снабдяването беше нормално, защото заводът се намира в централната част на Украйна и все още разполага с наличности за работа през следващите дни на март. С развитието на ситуацията изпращането на заготовките става невъзможно и това може да доведе до спиране на производството, допълни Паунова. В предприятието в България са заети около 600 души, а заедно със свързаните дейности броят на засегнатите от спирането му ще надхвърли 1000.
Продукцията на “Промет стил” – арматурно желязо, което е за нуждите на строителството, е предназначено в по-голямата си част за износ и не се очаква това да доведе до дефицит у нас, смята Паунова. Това производство може да се компенсира от “Стомана – Перник”, както и от внос от други съседни държави, но така или иначе едно предприятие ще преустанови работа и то вероятно за по-дълъг период от време, особено, ако заради военните действия бъде засегнато производството на заготовки в Украйна, допълни Паунова.
Стоманодобивът не е засегнат от затруднените доставки на други основни суровини от Украйна, като руда или въглища, защото работи само със скрап. Но се внасят други модификатори – феросплави, и ако войната продължи, ще трябва да се търсят заместващи доставки, каза Паунова.
Има и още един проблем, който е свързан с вноса на метали от Украйна. За задоволяване на вътрешното потребление от някои видове продукти от желязо, като плосък прокат с покритие или валцдрат, всяка година се внасят около 300 000 тона. При задълбочаване на кризата трябва да се търсят заместващи производители, с неясни условия по тези доставки, каза Паунова.
Цените на металите ще продължат да се покачват и може да стигнат исторически върхове, както поради недостиг на определени суровини и готова продукция, така и заради ръста на цените на енергоносителите. Проблемът започва още с ръста на цените на суровините, от които те се произвеждат, и се задълбочава от увеличените преработвателни разходи, информира Паунова.
Тя изтъкна, че цените на металите за последните две години са се увеличили почти два пъти, като медта вече достига 10 000 долара на тон, подобна е ситуацията и с другите метали.
Очакваме какво ще се случи с цените и доставките на природен газ, което допълнително ще затрудни ситуацията и ще засили необходимостта от компенсации за бизнеса, защото цената на електроенергията ще се повиши драстично, коментира експертът.
Според нея сегашните компенсации за цените на тока не са достатъчни за бизнеса, а могат само малко да намалят разходите, респективно и загубите на дружествата в металургията. Паунова очаква проблеми с покриване на инвестиционните кредити и възможен ръст на задлъжнялостта на фирмите към банките, както и на междуфирмената задлъжнялост.
Все пак има оптимизъм в сектора, защото на този етап металите продължават да се търсят на международните пазари и намират добра реализация, допълни Паунова.
Тя напомни, че от бранша искат дългосрочни договори за доставки на енергоресурси на приемливи цени. Не може бизнес, който сега плаща милиони за електроенергия, да зависи от борсовата цената “ден напред”, това са най-големите консуматори, те са балансиращи потребители на електроенергия и основната част от тяхната доставка на електроенергия върви с дългосрочни договори, каза Паунова.
Тя напомни, че има държави, където са предвидени възможности и за извънборсови споразумения за доставки, включително за енергия от възобновяеми източници, когато цената е приемлива и за такива големи потребители.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Коментар, Новини
Амонякът – новото гориво на бъдещето?
Един атом азот, три атома водород – амонякът за мнозина е потенциално гориво на бъдещето, което може не само да допринесе за разрешаване на енергийните проблеми на човечеството, но
08.16.2022
Коментар, Новини
Икономическите приоритети на новата служебна власт: газ, газ и пак газ
Кризата с доставките на природен газ стана първи приоритет за служебното правителство на Гълъб Донев и далеч надхвърли рамките на ресорното енергийно министерство. Макар Европа от месеци да търси
08.15.2022
Коментар, Новини
Електрическото бъдеще на автомобилите
Водещите автомобилни концерни все повече засилват електрифицирането на новите си модели автомобили и ванове. До известна степен това се случва под натиска на правителствата в развитите икономики, някои от
08.11.2022
Войната в Украйна
ДПА: Германия трябва да намали най-много потреблението си на газ сред всички страни от ЕС
С 22,5 на сто по-малко приходи от петрол и газ в руската хазна през юли
Недостигът на газ връща Европа към добрите стари въглища
САЩ заявиха, че Русия възнамерява да заличи Украйна от картата на света
ЕС осъди жестокостите на руските сили в Украйна; Зеленски призова Запада да обяви Русия за “спонсор на тероризма”
Могат ли доставките на природен газ да хвърлят сянка върху европейската солидарност?
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Амонякът – новото гориво на бъдещето?
Икономическите приоритети на новата служебна власт: газ, газ и пак газ
Електрическото бъдеще на автомобилите
“Булгаргаз”: Възможно е интерконекторът Гърция-България да не заработи през октомври
Колко близо са Румъния, Хърватия и България до присъединяване към Шенгенското пространство?
Низходящата тенденция на цените на металите се очаква да премине в плато до края на годината
Инфраструктура
Министър Шишков: Автомагистрала “Хемус” е “зазимена” в началото на пролетта заради липса на плащане
Министърът на финансите Росица Велкова проведе среща с представители на Камарата на строителите в България
Договорите за зимно почистване на пътищата ще обхващат датите след 30 септември, за да включат и периода октомври-април
Очаква се в понеделник да бъдат обявени обществените поръчки за зимното поддържане на пътищата
Архитектура
Вилата на габровския фабрикант Пенчо Семов, завещана за старопиталище, ще бъде реставрирана
Борис Милчев: ДНСК трябва да продължи процедурата за спиране на строителството на “Златен век”
Създателите
“Главболгарстрой” изгради нов технологичен завод от руините на стара фабрика
Заслон Кончето – как се строи на най-опасното било у нас
Най – много архитекти и строителни инженери завършиха юлската дипломна сесия в УАСГ
Градска среда и Урбанизъм
Издадените разрешителни за строеж на жилищни сгради в България нарастват с 21,6 процента през второто тримесечие
Започва кандидатстването за програма „Зелена София“ на Столична община
Председателят на СОС подписа решението с Подробния устройствен план на „Горубляне“
Продължават действията на Столичната община за спасяване на къщата на Иван Гешов
Бохемски истории
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Be Green
Вятърните електроцентрали: това ли е енергийното бъдеще на Европа?
Европейската комисия одобри мащабен проект за извличане, съхраняване и доставка на водород
ЕП подкрепи “зеления” етикет за газ и ядрени инвестиции
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото