Възможно ли е тежката металургия да бъде “зелена” и по-конкретно производството на стомана? На пръв поглед едва ли, но един проект, зад който застанаха едни от най-големите шведски компании, се опитва да докаже обратното.
Енергийната компания “Ватенфал” (Vattenfall), производителят на стомана Ес Ес А Бе (SSAB) и минната компания Ел Ка А Бе (LKAB), обединени миналата година в консорциума HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology – Авангардна технология за производство на желязо чрез водород) успяха неотдавна да добият първата “чиста” стомана.
За производството й вместо изкопаеми горива е използван зелен водород, разказва специализираното издание “Енджиниъринг енд текнолъджи”.
По данни на Световната асоциация за стомана всеки метричен тон стомана, произведен пред 2020 г., е довел до изпускането в атмосферата на почти два пъти повече въглероден диоксид – 1,8 тона. Общите преки емисии от сектора са възлезли на 2,6 милиарда тона, или 7 на сто от глобалните емисии, посочва Асошиейтед прес. В Швеция само стоманодобивщият гигант Ес Ес А Бе отговаря за 10 на сто от емисиите на цялата страна.
Производството на стомана е и най-големият промишлен сектор, чиито продукти се ползват в буквално всичко – от автомобилостроенето през строителството до енергетиката. От тази гледна точка декарбонизацията на сектора е изключително важна за глобалните планове за намаляване на вредните емисии и би послужила като пример за много други индустрии.
Около 70 процента от стоманата се произвеждат пряко от желязна руда. Най-често тя се топи в доменни пещи при температура от около 1500 градуса по Целзий, при което се ползва въглерод, най-често под формата на въглища, за да се отстранява кислородът и да се пречиства рудата, в резултат на което се получава чугун. Впоследствие чугунът се преобразува в стомана в обикновена кислородна пещ, в която кислородът се вдухва в течното желязо, при което се изгарят останалите ненужни примеси и се получва стомана.
Останалите около 30 процента стомана се произвеждат от скрап, който се претопява в електродъгови пещи. При тях за гориво си използва електрически ток, а процесът отделя с около 25 процента по-малко вредни емисии от доменните пещи.
Производителите на стомана обмислят няколко начина да декарбонизират тези процеси, а концорциумът HYBRIT е заложил на водорода. Проектът всъщност е част от инициативата “СтийлЗироу” (SteelZero), обявена през 2020 г. от неправителствената организация “Дъ клаймът груп” (The Climate Group), която работи с власти и компании от целия свят срещу промените на климата. Като част от инициативата ключови играчи от металургичния сектор представиха вече проекти и инвестиции, които, ако бъдат реализирани, изцяло биха декарбонизирали производството на стомана до 2050 г.
Пилотният проект в рамките на HYBRIT се намира в шведския град Люлео, един от центровете на тежката индустрия на страната. При него доменните пещи са заменени с процес, наречен “пряко намаляване”, който използва водород, получен от вода, и електричество, генерирано от възобноваеми източници, за да извлича желязото от рудата, след което да го преобразува в стомана. При този процес температурата е далеч по-ниска от тази при доменните пещи, а като страничен продукт се отделя само пара. Ефективно процесът намалява въглеродните емисии с над 90 процента.
Досега от пещите на пилотния проект в Люлео са излезли едва няколкостотин тона “зелена” стомана. Плановете на компаниите зад проекта обаче предвиждат строеж на по-голям завод и започване на търговски доставки през 2026 г.
HYBRIT обаче далеч не е единственият проект, който е тръгнал по пътя на “зелената” стомана. “Хаш2 грийн стийл” (H2 Green Steel), който също е базиран в Швеция, планира да ползва подобен процес на пряко намаляване и зелен водород и да построи до 2024 г. пилотен завод, макар че технологията му все още предстои да се докаже като ефективна.
“АрселорМитал” (ArcelorMittal), един от най-големите играчи в сектора, обяви, че планира до 2025 г. да изгради в Испания завод за чист добив на стомана. Планът предвижда производството на 1,6 милиона тона годишно посредством електричество от възобновяеми енергийни източници, което ще свие въглеродните емисии с около 95 процента.
“Бритиш стийл” (British Steel) възнамерява до 2035 г. да премине на електродъгови пещи за обработка на желязната руда, а и да изгради инсталации за улавяне и складиране на въглерода от тях, както и от доменните пещи на компанията, които все още са в употреба. Според Лий Адкок, директор по въпросите на екологията и устойчивото развитие, компанията ще премине към употреба на водород, когато той стане “търговски достъпен” и се превърне в “удобна алтернатива”.
В битката за “зелената” стомана се включват и автомобилостроителите. “Волво” (Volvo), който е в партньорство с HYBRIT, възнамерява да стане климатично неутрален към 2040 г. и вече произведе прототип на първия автомобил от изцяло “зелена” стомана.
Други компании, сред които “Фолксваген” (Volkswagen), също дават сигнали, че търсенето на “зелена” стомана се повишава и обявяват планове да ползват все повече стомана, произведена без употребата на въглища.
“Мерцедес-Бенц” (Mercedes-Benz) пък стана първата компания, оповестила, че започва да използва стоманена ламарина, произведена изцяло от скрап от елекродъгови пещи. Принципно в автомобилите се използват около 20 процента такава ламарина, а останалата е произведена от руда. Тази стомана се произвежда в завода “Залцгитер флахщал” (Salzgitter Flachstahl) в Германия и вече се вкарва в серийното производство.
Според Томас Бер, директор по въпросите на технологията и материалите в “Мерцедес”, за стоманодобивната промишленост е важно в дългосрочен план да премине към директно извличане на желязото от рудата чрез водород.
“Предпочитаме истинско намаляване на въглеродните емисии”, казва той и добавя, че компанията е инвестирала в проекта “Хаш2 грийн стийл” и е сключила партньорство с Ес Ес А Бе, за да купува “зелена” стомана. По думите му обаче е важно как една стомана се определя като “зелена”.
“Дъ клаймът груп” работи съвместно с глобалната организация за стандарти и сертификация “Риспонсибъл стийл” (Responsible Steel) за изготвянето на такава дефиниция. Според групата в момента има много различни интерпретации, които водят до объркване в сектора.
Като сериозен стимул за преминаване към производство на “зелена” стомана може да послужи и повишаването на таксите върху вредните емисии. В Европа към 2028-2030 г. “зелената” стомана може да се окаже дори по-изгодна за произвеждане от традиционната именно поради тези такси.
Експертите са единодушни, че бъдещето и на тежката индустрия е “зелено”. Въпросът е не дали, а кога то ще стане такова и каква технология ще ползва. Вече са налице варианти, а вероятно ще се появят и нови, което пък дава надежда, че най-лошите сценарии за бъдещето на планетата и човечеството могат да бъдат предотвратени.
Автор: Светослав Стефанов, БТА
*Заглавието е променено от Built.bg
Коментар
Възможно ли е черната металургия да стане “зелена”?
Възможно ли е тежката металургия да бъде “зелена” и по-конкретно производството на стомана? На пръв поглед едва ли, но един проект, зад който застанаха едни от най-големите шведски компании, се опитва да докаже обратното.
Енергийната компания “Ватенфал” (Vattenfall), производителят на стомана Ес Ес А Бе (SSAB) и минната компания Ел Ка А Бе (LKAB), обединени миналата година в консорциума HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology – Авангардна технология за производство на желязо чрез водород) успяха неотдавна да добият първата “чиста” стомана.
За производството й вместо изкопаеми горива е използван зелен водород, разказва специализираното издание “Енджиниъринг енд текнолъджи”.
По данни на Световната асоциация за стомана всеки метричен тон стомана, произведен пред 2020 г., е довел до изпускането в атмосферата на почти два пъти повече въглероден диоксид – 1,8 тона. Общите преки емисии от сектора са възлезли на 2,6 милиарда тона, или 7 на сто от глобалните емисии, посочва Асошиейтед прес. В Швеция само стоманодобивщият гигант Ес Ес А Бе отговаря за 10 на сто от емисиите на цялата страна.
Производството на стомана е и най-големият промишлен сектор, чиито продукти се ползват в буквално всичко – от автомобилостроенето през строителството до енергетиката. От тази гледна точка декарбонизацията на сектора е изключително важна за глобалните планове за намаляване на вредните емисии и би послужила като пример за много други индустрии.
Около 70 процента от стоманата се произвеждат пряко от желязна руда. Най-често тя се топи в доменни пещи при температура от около 1500 градуса по Целзий, при което се ползва въглерод, най-често под формата на въглища, за да се отстранява кислородът и да се пречиства рудата, в резултат на което се получава чугун. Впоследствие чугунът се преобразува в стомана в обикновена кислородна пещ, в която кислородът се вдухва в течното желязо, при което се изгарят останалите ненужни примеси и се получва стомана.
Останалите около 30 процента стомана се произвеждат от скрап, който се претопява в електродъгови пещи. При тях за гориво си използва електрически ток, а процесът отделя с около 25 процента по-малко вредни емисии от доменните пещи.
Производителите на стомана обмислят няколко начина да декарбонизират тези процеси, а концорциумът HYBRIT е заложил на водорода. Проектът всъщност е част от инициативата “СтийлЗироу” (SteelZero), обявена през 2020 г. от неправителствената организация “Дъ клаймът груп” (The Climate Group), която работи с власти и компании от целия свят срещу промените на климата. Като част от инициативата ключови играчи от металургичния сектор представиха вече проекти и инвестиции, които, ако бъдат реализирани, изцяло биха декарбонизирали производството на стомана до 2050 г.
Пилотният проект в рамките на HYBRIT се намира в шведския град Люлео, един от центровете на тежката индустрия на страната. При него доменните пещи са заменени с процес, наречен “пряко намаляване”, който използва водород, получен от вода, и електричество, генерирано от възобноваеми източници, за да извлича желязото от рудата, след което да го преобразува в стомана. При този процес температурата е далеч по-ниска от тази при доменните пещи, а като страничен продукт се отделя само пара. Ефективно процесът намалява въглеродните емисии с над 90 процента.
Досега от пещите на пилотния проект в Люлео са излезли едва няколкостотин тона “зелена” стомана. Плановете на компаниите зад проекта обаче предвиждат строеж на по-голям завод и започване на търговски доставки през 2026 г.
HYBRIT обаче далеч не е единственият проект, който е тръгнал по пътя на “зелената” стомана. “Хаш2 грийн стийл” (H2 Green Steel), който също е базиран в Швеция, планира да ползва подобен процес на пряко намаляване и зелен водород и да построи до 2024 г. пилотен завод, макар че технологията му все още предстои да се докаже като ефективна.
“АрселорМитал” (ArcelorMittal), един от най-големите играчи в сектора, обяви, че планира до 2025 г. да изгради в Испания завод за чист добив на стомана. Планът предвижда производството на 1,6 милиона тона годишно посредством електричество от възобновяеми енергийни източници, което ще свие въглеродните емисии с около 95 процента.
“Бритиш стийл” (British Steel) възнамерява до 2035 г. да премине на електродъгови пещи за обработка на желязната руда, а и да изгради инсталации за улавяне и складиране на въглерода от тях, както и от доменните пещи на компанията, които все още са в употреба. Според Лий Адкок, директор по въпросите на екологията и устойчивото развитие, компанията ще премине към употреба на водород, когато той стане “търговски достъпен” и се превърне в “удобна алтернатива”.
В битката за “зелената” стомана се включват и автомобилостроителите. “Волво” (Volvo), който е в партньорство с HYBRIT, възнамерява да стане климатично неутрален към 2040 г. и вече произведе прототип на първия автомобил от изцяло “зелена” стомана.
Други компании, сред които “Фолксваген” (Volkswagen), също дават сигнали, че търсенето на “зелена” стомана се повишава и обявяват планове да ползват все повече стомана, произведена без употребата на въглища.
“Мерцедес-Бенц” (Mercedes-Benz) пък стана първата компания, оповестила, че започва да използва стоманена ламарина, произведена изцяло от скрап от елекродъгови пещи. Принципно в автомобилите се използват около 20 процента такава ламарина, а останалата е произведена от руда. Тази стомана се произвежда в завода “Залцгитер флахщал” (Salzgitter Flachstahl) в Германия и вече се вкарва в серийното производство.
Според Томас Бер, директор по въпросите на технологията и материалите в “Мерцедес”, за стоманодобивната промишленост е важно в дългосрочен план да премине към директно извличане на желязото от рудата чрез водород.
“Предпочитаме истинско намаляване на въглеродните емисии”, казва той и добавя, че компанията е инвестирала в проекта “Хаш2 грийн стийл” и е сключила партньорство с Ес Ес А Бе, за да купува “зелена” стомана. По думите му обаче е важно как една стомана се определя като “зелена”.
“Дъ клаймът груп” работи съвместно с глобалната организация за стандарти и сертификация “Риспонсибъл стийл” (Responsible Steel) за изготвянето на такава дефиниция. Според групата в момента има много различни интерпретации, които водят до объркване в сектора.
Като сериозен стимул за преминаване към производство на “зелена” стомана може да послужи и повишаването на таксите върху вредните емисии. В Европа към 2028-2030 г. “зелената” стомана може да се окаже дори по-изгодна за произвеждане от традиционната именно поради тези такси.
Експертите са единодушни, че бъдещето и на тежката индустрия е “зелено”. Въпросът е не дали, а кога то ще стане такова и каква технология ще ползва. Вече са налице варианти, а вероятно ще се появят и нови, което пък дава надежда, че най-лошите сценарии за бъдещето на планетата и човечеството могат да бъдат предотвратени.
Автор: Светослав Стефанов, БТА
*Заглавието е променено от Built.bg
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни