Възможно ли е течовете на синьо гориво от газопровода “Северен поток” да се дължат на саботаж?
На фона на слуховете за саботаж на газопроводите, преминаващи по дъното на Балтийско море, се появиха много въпроси, останали без отговор, за това какво може да е причинило повредата в “Северен поток-1” и “Северен поток-2”. ДПА предоставя отговори на едни от най-често задаваните въпроси, свързани с изтичането на синьо гориво от двата газопровода.
Колко трудно би било да се предизвика взрив на дъното на Балтийско море?
Извършването на взривове под вода в морето не е много сложна задача, особено ако – както в Балтийско море – не става въпрос за големи дълбочини. Военните водолази често практикуват подобен тип дейности. Морските мини например се взривяват контролирано под вода, вместо да бъдат обезвреждани.
Предполага се, че самият тръбопровод се намира на дълбочина от около 80 до 110 метра под водата, което е в обсега на т. нар. технически водолази.
На теория може да има и друг, по-автоматизиран метод за унищожаване на тръбопровода, твърдят технически експерти. Конструкцията се поддържа с помощта на дистанционно управляван почистващ робот. Ако извършителите на саботажа, които имат достъп до системата, натоварят почистващия робот с експлозиви, това ще предизвика сериозни щети по конструкцията.
Колко добре наблюдавана е територията на Балтийско море?
Балтийско море е един от най-добре наблюдаваните морски региони, особено след ескалацията на напрежението с Русия във връзка с войната в Украйна. Всички държави по неговото крайбрежие следят корабния и въздушния трафик с помощта на сензори, както и чрез по-развити технологии от германска страна. Движението на плавателните съдове във водата се проследява чрез записване на акустичната им сигнатура и сравняването ѝ с база данни. Военноморските сили използват тази информация, за да създадат “карта на подводното състояния”. Това обаче не дава пълна картина и има своите ограничения, когато става на въпрос например за наблюдение на вражески подводници.
Колко време би отнело разследването?
Не е възможно да се направи задълбочена експертиза на момента, тъй като изтичащият от тръбопровода газ, съставен предимно от метан, предизвика много мехурчета и турбуленция под водата. Министерството на отбрана на Дания заяви, че очаква да минат между една и две седмици, докато изследването на течовете на 80 метра под повърхността бъде възможно.
Създадена е зона с ограничен достъп около местата, където газът е изтекъл.
“В момента никой не може да каже със сигурност каква е ситуацията там долу, но структурната цялост на газопровода трябва да е сериозно засегната”, заяви говорителят на “Северен поток-2” АД Улрих Лисек.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Възможно ли е течовете на синьо гориво от газопровода “Северен поток” да се дължат на саботаж?
На фона на слуховете за саботаж на газопроводите, преминаващи по дъното на Балтийско море, се появиха много въпроси, останали без отговор, за това какво може да е причинило повредата в “Северен поток-1” и “Северен поток-2”. ДПА предоставя отговори на едни от най-често задаваните въпроси, свързани с изтичането на синьо гориво от двата газопровода.
Колко трудно би било да се предизвика взрив на дъното на Балтийско море?
Извършването на взривове под вода в морето не е много сложна задача, особено ако – както в Балтийско море – не става въпрос за големи дълбочини. Военните водолази често практикуват подобен тип дейности. Морските мини например се взривяват контролирано под вода, вместо да бъдат обезвреждани.
Предполага се, че самият тръбопровод се намира на дълбочина от около 80 до 110 метра под водата, което е в обсега на т. нар. технически водолази.
На теория може да има и друг, по-автоматизиран метод за унищожаване на тръбопровода, твърдят технически експерти. Конструкцията се поддържа с помощта на дистанционно управляван почистващ робот. Ако извършителите на саботажа, които имат достъп до системата, натоварят почистващия робот с експлозиви, това ще предизвика сериозни щети по конструкцията.
Колко добре наблюдавана е територията на Балтийско море?
Балтийско море е един от най-добре наблюдаваните морски региони, особено след ескалацията на напрежението с Русия във връзка с войната в Украйна. Всички държави по неговото крайбрежие следят корабния и въздушния трафик с помощта на сензори, както и чрез по-развити технологии от германска страна. Движението на плавателните съдове във водата се проследява чрез записване на акустичната им сигнатура и сравняването ѝ с база данни. Военноморските сили използват тази информация, за да създадат “карта на подводното състояния”. Това обаче не дава пълна картина и има своите ограничения, когато става на въпрос например за наблюдение на вражески подводници.
Колко време би отнело разследването?
Не е възможно да се направи задълбочена експертиза на момента, тъй като изтичащият от тръбопровода газ, съставен предимно от метан, предизвика много мехурчета и турбуленция под водата. Министерството на отбрана на Дания заяви, че очаква да минат между една и две седмици, докато изследването на течовете на 80 метра под повърхността бъде възможно.
Създадена е зона с ограничен достъп около местата, където газът е изтекъл.
“В момента никой не може да каже със сигурност каква е ситуацията там долу, но структурната цялост на газопровода трябва да е сериозно засегната”, заяви говорителят на “Северен поток-2” АД Улрих Лисек.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни