Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите.
Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко – от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.
“На макроикономическо равнище, по високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж”, коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания “Ууд Маккензи” (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.
С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.
Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.
Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?
Камионите буквално “гълтат” дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.
Снимка: AP
Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти, (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия), в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.
На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.
БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.
ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което й дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.
Проблеми и в страните от ЕС
Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.
През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.
Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните й рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.
Снимка: AP
Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.
Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация “Тотал енержи” (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант “Ексън мобил” (ExxonMobil).
Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на “Ексън мобил” спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на “Тотал енержи” в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.
В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант “Шел” (Shell), през миналата седмица е настъпил “малък технически проблем”, който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.
Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.
В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари “Инсайтс глобал” (Insights Global).
“Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата”, отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).
Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.
Снимка: AP
Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.
Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.
Какво следва?
Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.
Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.
Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Задава ли се криза с дизеловото гориво в Европа
Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите.
Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко – от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.
“На макроикономическо равнище, по високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж”, коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания “Ууд Маккензи” (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.
С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.
Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.
Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?
Камионите буквално “гълтат” дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.
Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти, (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия), в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.
На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.
БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.
ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което й дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.
Проблеми и в страните от ЕС
Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.
През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.
Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните й рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.
Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.
Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация “Тотал енержи” (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант “Ексън мобил” (ExxonMobil).
Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на “Ексън мобил” спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на “Тотал енержи” в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.
В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант “Шел” (Shell), през миналата седмица е настъпил “малък технически проблем”, който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.
Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.
В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари “Инсайтс глобал” (Insights Global).
“Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата”, отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).
Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.
Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.
Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.
Какво следва?
Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.
Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.
Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни