Бюлетин

Задава ли се следпразничен финансов махмурлук

Въпреки високата инфлация и опасенията от настъпването на икономическа рецесия, сезонът на празнично пазаруване за Коледа и Нова година изглежда, че стартира ударно през тази година. Търговците отчитат солидни продажби по време на “Черния петък” в края на ноември и на най-голямото търговско онлайн събитие, известно като “Кибер понеделник”, тъй като се оказва, че много потребители в САЩ са били привлечени от солидните намаления. Задава ли се следпразничен финансов махмулрук?

Американците харчат като за последно

Въпреки че нарастването на потребителските разходи в САЩ вероятно се забавя, те остават изненадващо устойчиви. Проблемът обаче е, че заплатите на много американци не се увеличават спрямо инфлацията, отбелязва Си Ен Ен. Това принуждава някои потребители, ако поискат да се отдадат на истински шопинг по празниците, да посягат към спестяванията си или да увеличават задълженията си по кредитни карти, при които се начисляват високи лихвени проценти.

Това, не само че може да се окаже неразумно решение, но е възможно и да принуди част от потребителите да намалят разходите си през месеците след края на коледно-новогодишните празници, за да изплащат дълговете си или за да възстановят спестяванията си. Евентуалното намаление на потреблението може да се окаже проблематично за икономиката на страната, която е силно зависима от потребителските разходи.

“Ще има следпразничен финансов махмурлук поради разходите, (които много хора правят – бел. ред.). Той е неизбежен и този път ще бъде особено тежък”, отбелязва Джо Брюсуелас, главен икономист в консултантската компания Ар Ес Ем (RSM). “За първи път американската средна класа наистина ще се огъне под натиска на високите цени”, допълва анализаторът.

Още от Built.bg:  Корпоративна Америка започва масови съкращения

Спестяванията бързо намаляват

“Спестяванията бързо намаляват”, пишат в паметна бележка до свои клиенти анализатори от “Мудис” (Moody’s). Натрупаните спестявания на американците са намалели към средата на тази година до около 1,7 трилиона долара, по оценки на Управлението за федерален резерв (УФР) на САЩ.

До края на септември тези спестявания спаднаха още повече – до около 1,5 трилиона долара, изчисляват експертите на компанията Ар Ес Ем.

“Този трилион и половина долара ще бъде изчерпан по някое време в средата на следващата година”, заяви наскоро пред Си Ен Би Си президентът и главен изпълнителен директор на инвестиционната банка “Джей Пи Морган” (JP Morgan) Джейми Даймън. Той намекна, че инфлацията “изяжда” огромен обем от личните спестявания в страната.

Даймън отбеляза, че намаляването им “е едно от нещата, които могат да сринат икономиката и да предизвикат лека или тежка рецесия, от която хората се опасяват”.

Брайън Венцел, главен финансов директор на компанията за кредитни карти за плащания в магазини “Синкръни файненшъл” (Synchrony Financial) коментира, че разходите за живот явно оказват влияние върху някои кредитополучатели.

“Това, което чуваме днес (от клиентите – бел. ред.), е: “Хей, слушай, не мога да си платя наема, повишиха го. Инфлацията ме убива, когато плащам за бензин и хранителни стоки”, заяви Венцел по време на конференция по-рано този месец, организирана от американската инвестиционна банка “Голдман Сакс” (Goldman Sachs).

На този фон лихвите по кредитните карти достигат до рекордно високи стойности, тъй като Управлението за федерален резерв на САЩ се опитва да се пребори с инфлацията чрез масирано повишаване на лихвените проценти. Те надхвърлиха 30 процента при някои видове кредитни карти, отбелязва Си Ен Ен.

Още от Built.bg:  Корпоративна Америка започва масови съкращения

Това не е най-подходящото време, когато американците трябва да разчитат на спестяванията и на кредитните си карти, за да се отдават на празнично пазаруване, отбелязват анализатори.

“За съжаление обаче, те изчерпват спестяванията си в навечерието на идната година, когато в най-добрия случай ще се стигне до забавяне на икономическия растеж, а в най-лошия – до рецесия”, коментира Джо Брюсуелас от консултантската компания Ар Ес Ем.

Спад на продажбите на дребно във Великобритания 

Търговците на дребно във Великобритания понасят загуби поради рязкото намаляване на броя на клиентите през периода, който е ключов за продажбите им по Коледа, обяви миналия петък фирмата за анализи “Спрингборд” (Springboard).

Посещаемостта на британските магазини намалява с 3,8 на сто на годишна база, добавя компанията за анализи в сектора на търговията на дребно.

Продажбите на дребно във Великобритания неочаквано спадат през ноември въпреки Световното първенство по футбол в Катар и разпродажбите по време на “Черния петък”. Тези данни отразяват стреса, на който са подложени много домакинства в Обединеното кралство, тъй като кризата с разходите за живот се отразява на финансите им, отбелязва Ройтерс.

Продажбите на дребно през ноември намаляват с 0,4 на сто през ноември спрямо октомври, което е пореден знак, че британската икономика може би е в рецесия. Те са с 1,5 на сто под нивата от предпандемичната 2019 г.

“Очакваме, че високата инфлация ще доведе до по-нататъшно намаляване на реалния разполагаем доход на домакинствата. Предвиждаме той да спадне с 1,1 на сто през четвъртото тримесечие на 2022 г., което ще продължи да ограничава продажбите през декември”, отбелязва Оливия Крос, икономист в консултантската компания “Кепитъл икономикс” (Capital Economics).

Още от Built.bg:  Корпоративна Америка започва масови съкращения

Източник: БТА

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Built.bg Podcast

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам