С финансиране от Оперативна програма “Околна среда” 2014-2020 г. ще се укрепи свлачището при с. Владая на първокласния път София – Перник при Владая (в участъка от км 281+150 до км 281+600), в област София. Проектът се финансира чрез Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет. Днес – 24 април, бе подписан протоколът за откриване на строителната площадка, съобщиха от Агенция “Пътна инфраструктура”.
Изпълнител на обекта е “ИСА 2000” ЕООД. Договорът им е за 4 994 010,52 лв. с ДДС. Строителният надзор ще осъществи “Пи Ес Консулт” ООД. Стойността на техния договор е 66 600 лв. с ДДС. Авторският надзор ще бъде на “ГЕОКОНСТРУКТ” ООД, а договорът е за 1200 лв. с ДДС. Срокът за завършване на строителните работи е 6 месеца.
Обектът се реализира по проект “Превенция и противодействие на свлачищните процеси по републиканска пътна мрежа – Фаза 2” по ОП “Околна среда” 2014-2020 г., по който ще бъдат възстановени общо 5 обекта. Общата стойност на проекта е 17 815 006,80 лв. с ДДС. Финансирането от Кохезионния фонд е 15 142 755,78 лв. с ДДС, а националното съфинансиране е 2 672 251,02 лв. с ДДС.
С изпълнението на укрепителните дейности ще се спре свлачищният процес, възникнал от интензивните валежи през 2015 г. За целта ще бъде изградена пилотна конструкция от стоманобетонова опорна стена, габионна конструкция, високоякостна укрепителна система за стабилизиране на откоса. Ще се постави и високоякостна укрепителна мрежа. Предвидено е възстановяване на пътната настилка, почистване на съществуващите отводнителни съоръжения и изграждане на дренаж.
При извършването на ремонтно-възстановителните работи ще бъде въведена временна организация за безопасност на движение на автомобилите. Предвижда се това да стане след 9 май, след поредицата от почивни дни около 1 май и Гергьовден, за да не се затруднява пътуването на шофьорите. За изпълнение на необходимите строителни работи в участъка се налага да бъде ограничено преминаването в лентата в посока София и трафикът ще се осъществява двупосочно в лентата за Перник. Скоростта на движение ще е до 50 км/ч.
В бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2022 г. бяха предвидени близо 19,5 млн. лв. за геозащитни мерки и дейности. От тях 17 млн. лв. са за извършване на геозащитни мерки и дейности за ограничаване на свлачищата, абразионните процеси по Черноморското крайбрежие и ерозионните процеси по Дунавското крайбрежие. 2,5 млн. лв. са за превантивна дейност – регистриране, мониторинг и проучвателни работи. Секторът е недофинансиран, а по разчети на Министерството преди няколко години за укрепването на над 2000 свлачища в страната са необходими между 870 млн. и над 1 млрд. лева, които няма как да бъдат осигурени само от бюджета на страната. По тази причина се разчита и на еврофинансиране.