Шокиращите снимки от украинския град Буча и последвалите обвинения, че Русия е отговорна за извършените там военни престъпления, повдигнаха отново въпросите около затягането на санкциите срещу Москва. Ключовата им цел този път са руският петрол и газ и 850-те милиона долара, които европейските вносители плащат за тези доставки всеки ден.
Асошиейтед прес обяснява защо Европа не е в състояние на този етап да се откаже от вноса на енергоносители от Русия.
Какви доставки са поставени под въпрос?
Европа получава 40 процента от природния газ, който потребява, от Русия. Той се използва за отопление на домове, производство на електроенергия и в промишлеността, а е и ключова суровина за важни продукти като торове. При петрола вносът от Русия е по-малък – около 25 на сто, но отново си остава значителен. Повечето от него се ползва за производството на бензин и дизел. В допълнение Русия доставя около 14 процента от ползвания в Европа дизел, според анализатори от “Стандарт енд Пуърс глоубъл” (S&P Global). Спирането на този внос може рязко да повиши цените на горивото за камиони, автобуси и трактори.
Защо Европа не може да спре вноса на руски енергоносители, както вече направиха САЩ?
САЩ внасяха малко петрол и никакъв природен газ от Русия, тъй като сами се превърнаха във водещ производител и износител на петрол и газ благодарение на фракинга. Европа има известни залежи на петрол и газ, но производството постоянно пада, което прави 27-те страни членки на ЕС зависими от вноса, необходим да подхранва развитата индустриална икономика. От 155-те милиарда кубически метра газ, които Европа внася от Русия всяка година, 140 милиарда идват по тръбопроводи, прекосяващи Украйна и Полша или положени по дъното на Балтийско море.
Европа се опитва да получи допълнителни доставки газ с кораби под формата на втечнен природен газ (LNG), но това на този етап не може да компенсира изцяло загубата на руски газ, доставян по тръбопроводи. LNG е и по-скъп, а доставчиците му се броят на пръсти.

И докато някои европейски страни са добре свързани с терминалите за втечнен природен газ, като например Испания, а нови проекти са в процес на изграждане или предстои да бъдат открити в Гърция и Полша, липсва инфраструктура, която да помогне газ от тези терминали да потече към страни, силно зависими от руския газ като Германия или държавите от Източна Европа. Изграждането на нови терминали за внос на втечнен природен газ и тръбопроводи, които да го пренасят към потребителите, които се нуждаят най-много от него, може да отнеме години.
И тъй като зависимостта от Русия е различна в различните страни членки на ЕС, да се стигне до споразумение за общ бойкот от страна на ЕС изглежда трудно постижимо. Литва, например, обяви, че спира вноса на руски газ след изграждането на терминал за втечнен природен газ, който стартира през 2014 г., а Полша, която от години търси алтернативи, твърди, че няма да поднови договора за руски газ, който изтича в края на тази година. Варшава вече предприе стъпки за забрана на вноса на руски въглища и петрол.
Германия обаче, най-голямата икономика на континента, все още получава 40 процента от газа си от Русия, дори и след като направи стъпки, за да намали зависимостта си. Тя има за цел да прекрати вноса на руски въглища още това лято, вноса на петрол до края на годината и да бъде до голяма степен независима от газа до 2024 г., каза наскоро германският министър на икономиката Роберт Хабек.
Какви са алтернативите пред Европа?
Европа обяви, че работи за премахването на зависимостта от руския газ възможно най-бързо през следващите няколко години, като се обърне към нови източници и доставчици и като заложи по-мащабно на възобновяема енергия. Планът на ЕС е да намалява употребата на руски газ с две трети на година и да спре изцяло да го ползва преди 2030 г. Освен че получава втечнен природен газ от страни като САЩ и Катар, Европа се надява да повече газ по тръбопроводи от Норвегия и Алжир.
За разлика от газа, петролът пристига предимно с танкери, но все пак няма да е лесно да се заменят руските доставки, тъй като пазарът за момента не предлага сериозни резерви. Изваждането от уравнението на руските над 2 милиона барела на ден за Европа би повишило цените на петрола в световен мащаб. А и Русия може да се опита да продаде петрола си на Индия и Китай, макар че оттам би спечелила по-малко, отколкото от Европа.
Какво ще стане, ако Европа все пак забрани руските енергоносители?
Макар и оценките да варират, експертите са единодушни, че такъв ход ще нанесе сериозен удар по икономиката. “Оксфорд икономикс” изчислява, че спиране на руския газ само за шест месеца ще намали икономическото производство в 19-те страни, които използват еврото, с 1,5 процента.
Евентуална забрана за внос на руски газ би принудила правителствата да ограничат газа за промишлеността, за да гарантират доставките за домакинствата и болниците. Особено силно засегнати ще се окажат производителите на метали, торове, химикали и стъкло. Дори и частично спиране на газа за промишлеността може да струва стотици хиляди работни места, казва Михаел Василиадис, ръководител на германския синдикат BCE, представляващ работниците в химическата и минната промишленост.

“Вероятно ще продължим да виждаме съпротива от страна на Германия и няколко други страни, тъй като те просто са много зависими от руския внос на петрол, газ и въглища”, твърди Крейг Ерлам, старши пазарен анализатор за Великобритания, Европа, Близкия Изток и Африка при валутния брокер “Оанда” (Oanda). “Прогнозите за въздействието на евентуалното ембаргото варират, но то почти сигурно би вкарало страната в рецесия,” допълва той.
Въпреки това група икономисти, сред които и професорът от университета “Нотр Дам” Рюдигер Бахман, смятат, че ембаргото ще остави икономическите разходи за Германия под 3 процента от производството, вероятно близо до 2 процента. Макар и значителен, този спад е управляем, посочват икономистите и припомнят, че германската икономика на два пъти преживя още по-дълбок спад през последните години – след глобалната финансова криза от 2009 г. и пандемията на коронавирус, но се възстанови бързо. “Общественият страх за катастрофалните последици от енергийното ембарго се насажда от лобистки групи и свързани с Русия мозъчни тръстове и не отговаря на академичните стандарти“, посочиха те в доклад на уебсайта на Центъра за изследвания на икономическата политика.
Какво друго може да направи Европа?
Икономистите Симоне Талиапиетра и Гунтрам Волф от изследователския център „Брьогел“ (Bruegel) в Брюксел предлагат да се наложат мита на вноса на руски петрол и газ за ЕС. Това би намалило приходите на Русия, като същевременно ще избегне сериозен удар върху икономиката на Европа, а и има предимство от юридическа гледна точка, че оставя договорите непокътнати. Европейските лидери миналата седмица настояха, че именно тези договори ги защитават от искането на Русия за вноса на газ да се плаща в рубли. Парите от митата биха могли да се ползват за подпомагане на уязвимите домакинства от по-високи цени на енергията.
И макар и на армията, нахлула в Украйна, вече да е платено, едни нови мита ще поставят Кремъл в “по-трудно икономическо положение, в което е възможно Русия да започнат да изпитва затруднения при закупуване на различни вносни стоки и продукти, включително въоръжение, както и да плаща заплатите на работещите в обществения сектор”, посочва Талиапиетра. “За всичко това ще са необходими месеци, но може да има силен ефект върху устойчивостта на руската вътрешна политика.”
Коментар
Защо Европа се противопоставя на забраната на руските енергоносители?
Шокиращите снимки от украинския град Буча и последвалите обвинения, че Русия е отговорна за извършените там военни престъпления, повдигнаха отново въпросите около затягането на санкциите срещу Москва. Ключовата им цел този път са руският петрол и газ и 850-те милиона долара, които европейските вносители плащат за тези доставки всеки ден.
Асошиейтед прес обяснява защо Европа не е в състояние на този етап да се откаже от вноса на енергоносители от Русия.
Какви доставки са поставени под въпрос?
Европа получава 40 процента от природния газ, който потребява, от Русия. Той се използва за отопление на домове, производство на електроенергия и в промишлеността, а е и ключова суровина за важни продукти като торове. При петрола вносът от Русия е по-малък – около 25 на сто, но отново си остава значителен. Повечето от него се ползва за производството на бензин и дизел. В допълнение Русия доставя около 14 процента от ползвания в Европа дизел, според анализатори от “Стандарт енд Пуърс глоубъл” (S&P Global). Спирането на този внос може рязко да повиши цените на горивото за камиони, автобуси и трактори.
Защо Европа не може да спре вноса на руски енергоносители, както вече направиха САЩ?
САЩ внасяха малко петрол и никакъв природен газ от Русия, тъй като сами се превърнаха във водещ производител и износител на петрол и газ благодарение на фракинга. Европа има известни залежи на петрол и газ, но производството постоянно пада, което прави 27-те страни членки на ЕС зависими от вноса, необходим да подхранва развитата индустриална икономика. От 155-те милиарда кубически метра газ, които Европа внася от Русия всяка година, 140 милиарда идват по тръбопроводи, прекосяващи Украйна и Полша или положени по дъното на Балтийско море.
Европа се опитва да получи допълнителни доставки газ с кораби под формата на втечнен природен газ (LNG), но това на този етап не може да компенсира изцяло загубата на руски газ, доставян по тръбопроводи. LNG е и по-скъп, а доставчиците му се броят на пръсти.
И докато някои европейски страни са добре свързани с терминалите за втечнен природен газ, като например Испания, а нови проекти са в процес на изграждане или предстои да бъдат открити в Гърция и Полша, липсва инфраструктура, която да помогне газ от тези терминали да потече към страни, силно зависими от руския газ като Германия или държавите от Източна Европа. Изграждането на нови терминали за внос на втечнен природен газ и тръбопроводи, които да го пренасят към потребителите, които се нуждаят най-много от него, може да отнеме години.
И тъй като зависимостта от Русия е различна в различните страни членки на ЕС, да се стигне до споразумение за общ бойкот от страна на ЕС изглежда трудно постижимо. Литва, например, обяви, че спира вноса на руски газ след изграждането на терминал за втечнен природен газ, който стартира през 2014 г., а Полша, която от години търси алтернативи, твърди, че няма да поднови договора за руски газ, който изтича в края на тази година. Варшава вече предприе стъпки за забрана на вноса на руски въглища и петрол.
Германия обаче, най-голямата икономика на континента, все още получава 40 процента от газа си от Русия, дори и след като направи стъпки, за да намали зависимостта си. Тя има за цел да прекрати вноса на руски въглища още това лято, вноса на петрол до края на годината и да бъде до голяма степен независима от газа до 2024 г., каза наскоро германският министър на икономиката Роберт Хабек.
Какви са алтернативите пред Европа?
Европа обяви, че работи за премахването на зависимостта от руския газ възможно най-бързо през следващите няколко години, като се обърне към нови източници и доставчици и като заложи по-мащабно на възобновяема енергия. Планът на ЕС е да намалява употребата на руски газ с две трети на година и да спре изцяло да го ползва преди 2030 г. Освен че получава втечнен природен газ от страни като САЩ и Катар, Европа се надява да повече газ по тръбопроводи от Норвегия и Алжир.
За разлика от газа, петролът пристига предимно с танкери, но все пак няма да е лесно да се заменят руските доставки, тъй като пазарът за момента не предлага сериозни резерви. Изваждането от уравнението на руските над 2 милиона барела на ден за Европа би повишило цените на петрола в световен мащаб. А и Русия може да се опита да продаде петрола си на Индия и Китай, макар че оттам би спечелила по-малко, отколкото от Европа.
Какво ще стане, ако Европа все пак забрани руските енергоносители?
Макар и оценките да варират, експертите са единодушни, че такъв ход ще нанесе сериозен удар по икономиката. “Оксфорд икономикс” изчислява, че спиране на руския газ само за шест месеца ще намали икономическото производство в 19-те страни, които използват еврото, с 1,5 процента.
Евентуална забрана за внос на руски газ би принудила правителствата да ограничат газа за промишлеността, за да гарантират доставките за домакинствата и болниците. Особено силно засегнати ще се окажат производителите на метали, торове, химикали и стъкло. Дори и частично спиране на газа за промишлеността може да струва стотици хиляди работни места, казва Михаел Василиадис, ръководител на германския синдикат BCE, представляващ работниците в химическата и минната промишленост.
“Вероятно ще продължим да виждаме съпротива от страна на Германия и няколко други страни, тъй като те просто са много зависими от руския внос на петрол, газ и въглища”, твърди Крейг Ерлам, старши пазарен анализатор за Великобритания, Европа, Близкия Изток и Африка при валутния брокер “Оанда” (Oanda). “Прогнозите за въздействието на евентуалното ембаргото варират, но то почти сигурно би вкарало страната в рецесия,” допълва той.
Въпреки това група икономисти, сред които и професорът от университета “Нотр Дам” Рюдигер Бахман, смятат, че ембаргото ще остави икономическите разходи за Германия под 3 процента от производството, вероятно близо до 2 процента. Макар и значителен, този спад е управляем, посочват икономистите и припомнят, че германската икономика на два пъти преживя още по-дълбок спад през последните години – след глобалната финансова криза от 2009 г. и пандемията на коронавирус, но се възстанови бързо. “Общественият страх за катастрофалните последици от енергийното ембарго се насажда от лобистки групи и свързани с Русия мозъчни тръстове и не отговаря на академичните стандарти“, посочиха те в доклад на уебсайта на Центъра за изследвания на икономическата политика.
Какво друго може да направи Европа?
Икономистите Симоне Талиапиетра и Гунтрам Волф от изследователския център „Брьогел“ (Bruegel) в Брюксел предлагат да се наложат мита на вноса на руски петрол и газ за ЕС. Това би намалило приходите на Русия, като същевременно ще избегне сериозен удар върху икономиката на Европа, а и има предимство от юридическа гледна точка, че оставя договорите непокътнати. Европейските лидери миналата седмица настояха, че именно тези договори ги защитават от искането на Русия за вноса на газ да се плаща в рубли. Парите от митата биха могли да се ползват за подпомагане на уязвимите домакинства от по-високи цени на енергията.
И макар и на армията, нахлула в Украйна, вече да е платено, едни нови мита ще поставят Кремъл в “по-трудно икономическо положение, в което е възможно Русия да започнат да изпитва затруднения при закупуване на различни вносни стоки и продукти, включително въоръжение, както и да плаща заплатите на работещите в обществения сектор”, посочва Талиапиетра. “За всичко това ще са необходими месеци, но може да има силен ефект върху устойчивостта на руската вътрешна политика.”
Още от Built.bg
Коментар, Новини
“БизнесЮръп”: Рецесията в ЕС е избегната, но предизвикателствата остават
Източник: БТА “БизнесЮръп” (BusinessEurope) публикува своята “Икономическа перспектива за пролетта на 2023 г.”. В анализа се подчертава, че падащите цени на енергията през меката зима са помогнали икономиката на
06.09.2023
Коментар, Създателите
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Снимка: GATE Надеждният изкуствен интелект може да донесе много ползи, като например по-добро здравеопазване, по-безопасен и чист транспорт, по-ефективно производство, по-евтина и устойчива енергия. Той подпомага намирането на решения
06.03.2023
Зелена среда, Коментар
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Миналата седмица Независимата българска енергийна борса регистрира истински прецедент – два поредни дни с нулеви цени на променливата компонента от електроенергията. При първия това се случи в рамките на
06.03.2023
Създателите
Пробив: Кръвен тест открива над 50 вида рак
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Коментари и анализи
“БизнесЮръп”: Рецесията в ЕС е избегната, но предизвикателствата остават
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Експерти от МРРБ представиха възможностите за кандидатстване по европейски програми
Инж. Ясен Йорданов е новият председател на УС на АПИ
Андрей Цеков: Ще продължа линията на министър Шишков
Иван Шишков пред bTV: Сред неотложните задачи е магистрала „Струма“
Архитектура
Зала „Арена Шумен“ е отличена с бронз на международния конкурс за дизайн в град Комо
Панорамен асансьор беше открит в Колизея
Градска среда и Урбанизъм
В плевенския парк “Кайлъка” ще бъде възстановена емблематична скулптурна композиция
Флоренция гони “Еърбиенби” от историческия си център
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Фандъкова: До 2030 г. София трябва да постигне климатична неутралност
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Строителни материали втора ръка – възможно ли е?
Войната в Украйна
Украйна обвини Русия за разрушената стена на язовира „Нова Каховка“, предупреждава за сериозни наводнения
Зеленски пред в. “Уолстрийт джърнъл”: Украйна е готова да започне контранастъплението си
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни