“Зелен цимент”: Как производството му да бъде по – безвредно за климата
Снимки: AP
Азбучна истина е, че производството на цимент е особено вредно за околната среда. Проблемът се задълбочава и от факта, че все повече региони по света се развиват, строят се все повече сгради и пътища, или с други думи – лее все все повече бетон.
Отдавна се търсят начини, досега без сериозен успех, циментовата промишленост, която изпуска в атмосферата около 8 на сто от глобалните въглеродни емисии, да стане “по-зелена”. Но изглежда вече има надежда. Един калифорнийски стартъп е разработил технология, която намалява вредните емисии при производство на цимент и има потенциал да се прилага в индустрията, разказва Асошиейтед прес.
При метода, изобретен от “Фортера” (Fortera), въглеродните емисии от пещите за цимент биват улавяни и пренасочвани обратно за производството на още цимент. В петък тази технология заработи за пръв път в индустриален мащаб в завода на “КолПортланд” (CalPortland) в Рединг, Калифорния, един от най-големите циментови комплекси в западната част на САЩ.
“Целта ни е нашата технология да може да прилага повсеместно, да работи наистина във всяко предприятие”, казва главният изпълнителен директор на “Фортера” Райън Гилиъм.
Как точно работи тази технологията?
При производството на цимент пещите се загряват до 1400 градуса, за да разтопят варовика и да го разделят на въглероден диоксид и калциев оксид.
При метода на “Фортера” въглеродният диоксид се всмуква обратно и се помпа в машина, която го пресова до твърдо състояние. Технологията работи с температура от 1000 градуса, която изисква по-малко енергия и изпуска по-малко въглерод.
Когато уловеният въглероден доксид се смеси с калциевия оксид, се създава нещо подобно на варовик, което при навлажняване се преобразува в цимент. “Фортера” нарича този продукт “РиАкт” (ReAct) и той може да се смесва с други съставки, за да се прави бетон.
Засега “Фортера” използва едва 15 на сто “РиАкт” при производството на бетон, тъй като сегашните индустриални стандарти, регулиращи здравината и устойчивостта на материалите, не позволяват повече.
Компанията се опитва да получи разрешение да произведе бетон със 100 процента “РиАкт” и казва, че проведените досега тестове покриват международните стандарти, но регулаторните процеси могжат да отнемат до 5 години.
Първоначално “Фортера” ще произведе количество, което да се смеси с около една пета от продуктите на “КолПортланд”, като така намали въглеродните емисии с около 10 на сто. Според Гилиъм налице е силно търсене на по-чисти смеси, които намаляват въглерода с 40-50 на сто, както и за най-чистия продукт на компанията, който свива въглеродните емисии със 70 на сто. Първите чували с “чист” цимент е планирано да излязат от завода в Рединг в началото на май.
“Фортера” е създадена въз основа на по-ранна компания, наречена “Калера” (Calera). Тя беше сред първите, започнали да преобразуват въглеродния диоксид в цимент още през 2007 г. Компанията “изля” около 100 тона от този нисковъглероден цимент в офис сгради и тротоари в Калифорния, но беше закрита през 2014 г. поради финансови затруднения. Възползвайки се от този опит, Гилиъм основава през 2019 г. “Фронтера” заедно с няколко бивши служители на “Калера”.
На всеки 400 км по света има циментов завод, а повечето от тях са разположени в близост до варовикова кариера, казва той. Тъй като работи с тези заводи и ползва същия материал, който ползва и масовата индустрия, “Фортера” твърди, че нейната технология е икономически конкурентоспособна и може бързо да намали вредните емисии в атмосферата, уточнява БТА.
Нейното предимство е, че може да бъде прилагана в сега съществуващите заводи, без да се налага индустрията да променя из основи начина си на работа.
Местните власти подкрепят усилията за използване на по-нисковъглероден цимент. Властите във канадския град Ванкувър например, са приели строителни правила, които насърчават използването на такъв цимент. Калифорния одобри през 2021 г. закон, който изисква щатският Съвет за въздушните ресурси да разработи стратегия за циментовата промишленост, така че нейните емисии да намалеят с 40 на сто до 2035 г. и да достигнат неутралност през 2045 г.
Организацията “Коалиция на изпреварващия ход” (The First Movers Coalition), в която влизат над 90 компании, през 2021 г. обяви инициатива за създаване на по-голямо търсене на нисковъглероден цимент посредством голямата си покупателна мощ.
През същата година 40 от най-големите производители на цимент и бетон поеха ангажимент в рамките на Глобалната асоциация за цимент и бетон до 2050 г. да произвеждат бетон, който не допринася за промените на климата. Те се съгласиха да намалят емисиите от цимента, употребата на изкопаеми горива в производството и да разработят технологии за улавяне на вредните емисии.
Бетонът е вторият най-използван продукт на Земята след водата, а циментът в него е около 10-15 на сто, но е отговорен на 88 на сто от вредните емисии. При производството на един тон цимент се отделя около един тон въглероден диоксид и отстраняването му е трудна задача.
“Социалните ползи от бетона са огромни. Това е гръбнакът на модерното общество”, казва Тома Гийо, главен изпълнителен директор на Глобалната асоциация за цимент и бетон. Няма друг материал, който може да се сравнява с него, допълва той.
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
Как изкуственият интелект ще промени архитектурата и строителството
Автор: Built.bg Изкуственият интелект вече променя всички сектори. В строителството и архитектурата обаче навлиза по-бавно, а потенциалът за приложението му там е наистина огромен. У нас по темата все
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Иновативни технологии > Коментар
“Зелен цимент”: Как производството му да бъде по – безвредно за климата
Снимки: AP
Азбучна истина е, че производството на цимент е особено вредно за околната среда. Проблемът се задълбочава и от факта, че все повече региони по света се развиват, строят се все повече сгради и пътища, или с други думи – лее все все повече бетон.
Отдавна се търсят начини, досега без сериозен успех, циментовата промишленост, която изпуска в атмосферата около 8 на сто от глобалните въглеродни емисии, да стане “по-зелена”. Но изглежда вече има надежда. Един калифорнийски стартъп е разработил технология, която намалява вредните емисии при производство на цимент и има потенциал да се прилага в индустрията, разказва Асошиейтед прес.
При метода, изобретен от “Фортера” (Fortera), въглеродните емисии от пещите за цимент биват улавяни и пренасочвани обратно за производството на още цимент. В петък тази технология заработи за пръв път в индустриален мащаб в завода на “КолПортланд” (CalPortland) в Рединг, Калифорния, един от най-големите циментови комплекси в западната част на САЩ.
“Целта ни е нашата технология да може да прилага повсеместно, да работи наистина във всяко предприятие”, казва главният изпълнителен директор на “Фортера” Райън Гилиъм.
Как точно работи тази технологията?
При производството на цимент пещите се загряват до 1400 градуса, за да разтопят варовика и да го разделят на въглероден диоксид и калциев оксид.
При метода на “Фортера” въглеродният диоксид се всмуква обратно и се помпа в машина, която го пресова до твърдо състояние. Технологията работи с температура от 1000 градуса, която изисква по-малко енергия и изпуска по-малко въглерод.
Когато уловеният въглероден доксид се смеси с калциевия оксид, се създава нещо подобно на варовик, което при навлажняване се преобразува в цимент. “Фортера” нарича този продукт “РиАкт” (ReAct) и той може да се смесва с други съставки, за да се прави бетон.
Засега “Фортера” използва едва 15 на сто “РиАкт” при производството на бетон, тъй като сегашните индустриални стандарти, регулиращи здравината и устойчивостта на материалите, не позволяват повече.
Компанията се опитва да получи разрешение да произведе бетон със 100 процента “РиАкт” и казва, че проведените досега тестове покриват международните стандарти, но регулаторните процеси могжат да отнемат до 5 години.
Първоначално “Фортера” ще произведе количество, което да се смеси с около една пета от продуктите на “КолПортланд”, като така намали въглеродните емисии с около 10 на сто. Според Гилиъм налице е силно търсене на по-чисти смеси, които намаляват въглерода с 40-50 на сто, както и за най-чистия продукт на компанията, който свива въглеродните емисии със 70 на сто. Първите чували с “чист” цимент е планирано да излязат от завода в Рединг в началото на май.
“Фортера” е създадена въз основа на по-ранна компания, наречена “Калера” (Calera). Тя беше сред първите, започнали да преобразуват въглеродния диоксид в цимент още през 2007 г. Компанията “изля” около 100 тона от този нисковъглероден цимент в офис сгради и тротоари в Калифорния, но беше закрита през 2014 г. поради финансови затруднения. Възползвайки се от този опит, Гилиъм основава през 2019 г. “Фронтера” заедно с няколко бивши служители на “Калера”.
На всеки 400 км по света има циментов завод, а повечето от тях са разположени в близост до варовикова кариера, казва той. Тъй като работи с тези заводи и ползва същия материал, който ползва и масовата индустрия, “Фортера” твърди, че нейната технология е икономически конкурентоспособна и може бързо да намали вредните емисии в атмосферата, уточнява БТА.
Нейното предимство е, че може да бъде прилагана в сега съществуващите заводи, без да се налага индустрията да променя из основи начина си на работа.
Местните власти подкрепят усилията за използване на по-нисковъглероден цимент. Властите във канадския град Ванкувър например, са приели строителни правила, които насърчават използването на такъв цимент. Калифорния одобри през 2021 г. закон, който изисква щатският Съвет за въздушните ресурси да разработи стратегия за циментовата промишленост, така че нейните емисии да намалеят с 40 на сто до 2035 г. и да достигнат неутралност през 2045 г.
Организацията “Коалиция на изпреварващия ход” (The First Movers Coalition), в която влизат над 90 компании, през 2021 г. обяви инициатива за създаване на по-голямо търсене на нисковъглероден цимент посредством голямата си покупателна мощ.
През същата година 40 от най-големите производители на цимент и бетон поеха ангажимент в рамките на Глобалната асоциация за цимент и бетон до 2050 г. да произвеждат бетон, който не допринася за промените на климата. Те се съгласиха да намалят емисиите от цимента, употребата на изкопаеми горива в производството и да разработят технологии за улавяне на вредните емисии.
Бетонът е вторият най-използван продукт на Земята след водата, а циментът в него е около 10-15 на сто, но е отговорен на 88 на сто от вредните емисии. При производството на един тон цимент се отделя около един тон въглероден диоксид и отстраняването му е трудна задача.
“Социалните ползи от бетона са огромни. Това е гръбнакът на модерното общество”, казва Тома Гийо, главен изпълнителен директор на Глобалната асоциация за цимент и бетон. Няма друг материал, който може да се сравнява с него, допълва той.
Още от Built.bg
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Иновативни технологии, Коментар
Как изкуственият интелект ще промени архитектурата и строителството
Автор: Built.bg Изкуственият интелект вече променя всички сектори. В строителството и архитектурата обаче навлиза по-бавно, а потенциалът за приложението му там е наистина огромен. У нас по темата все
07.23.2024
Създателите
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Mерил Стрийп и всички нейни лица
Коментари и анализи
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Как изкуственият интелект ще промени архитектурата и строителството
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни