Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

“Зелен цимент”: Как производството му да бъде по – безвредно за климата

Снимки: AP

Азбучна истина е, че производството на цимент е особено вредно за околната среда. Проблемът се задълбочава и от факта, че все повече региони по света се развиват, строят се все повече сгради и пътища, или с други думи – лее все все повече бетон.

Отдавна се търсят начини, досега без сериозен успех, циментовата промишленост, която изпуска в атмосферата около 8 на сто от глобалните въглеродни емисии, да стане “по-зелена”. Но изглежда вече има надежда. Един калифорнийски стартъп е разработил технология, която намалява вредните емисии при производство на цимент и има потенциал да се прилага в индустрията, разказва Асошиейтед прес.

Снимка: AP 

При метода, изобретен от “Фортера” (Fortera), въглеродните емисии от пещите за цимент биват улавяни и пренасочвани обратно за производството на още цимент. В петък тази технология заработи за пръв път в индустриален мащаб в завода на “КолПортланд” (CalPortland) в Рединг, Калифорния, един от най-големите циментови комплекси в западната част на САЩ.

“Целта ни е нашата технология да може да прилага повсеместно, да работи наистина във всяко предприятие”, казва главният изпълнителен директор на “Фортера” Райън Гилиъм.

Как точно работи тази технологията?

При производството на цимент пещите се загряват до 1400 градуса, за да разтопят варовика и да го разделят на въглероден диоксид и калциев оксид.

При метода на “Фортера” въглеродният диоксид се всмуква обратно и се помпа в машина, която го пресова до твърдо състояние. Технологията работи с температура от 1000 градуса, която изисква по-малко енергия и изпуска по-малко въглерод.

Снимка: AP 

Когато уловеният въглероден доксид се смеси с калциевия оксид, се създава нещо подобно на варовик, което при навлажняване се преобразува в цимент. “Фортера” нарича този продукт “РиАкт” (ReAct) и той може да се смесва с други съставки, за да се прави бетон.

Още от Built.bg:  Преди 30 години: Кралица Елизабет Втора откри тунела под Ламанша

Засега “Фортера” използва едва 15 на сто “РиАкт” при производството на бетон, тъй като сегашните индустриални стандарти, регулиращи здравината и устойчивостта на материалите, не позволяват повече.

Компанията се опитва да получи разрешение да произведе бетон със 100 процента “РиАкт” и казва, че проведените досега тестове покриват международните стандарти, но регулаторните процеси могжат да отнемат до 5 години.

Снимка: AP 

Първоначално “Фортера” ще произведе количество, което да се смеси с около една пета от продуктите на “КолПортланд”, като така намали въглеродните емисии с около 10 на сто. Според Гилиъм налице е силно търсене на по-чисти смеси, които намаляват въглерода с 40-50 на сто, както и за най-чистия продукт на компанията, който свива въглеродните емисии със 70 на сто. Първите чували с “чист” цимент е планирано да излязат от завода в Рединг в началото на май.

“Фортера” е създадена въз основа на по-ранна компания, наречена “Калера” (Calera). Тя беше сред първите, започнали да преобразуват въглеродния диоксид в цимент още през 2007 г. Компанията “изля” около 100 тона от този нисковъглероден цимент в офис сгради и тротоари в Калифорния, но беше закрита през 2014 г. поради финансови затруднения. Възползвайки се от този опит, Гилиъм основава през 2019 г. “Фронтера” заедно с няколко бивши служители на “Калера”.

Снимка: AP

На всеки 400 км по света има циментов завод, а повечето от тях са разположени в близост до варовикова кариера, казва той. Тъй като работи с тези заводи и ползва същия материал, който ползва и масовата индустрия, “Фортера” твърди, че нейната технология е икономически конкурентоспособна и може бързо да намали вредните емисии в атмосферата, уточнява БТА.

Още от Built.bg:  САЩ и Китай ще обсъдят в Женева рисковете от изкуствения интелект

Нейното предимство е, че може да бъде прилагана в сега съществуващите заводи, без да се налага индустрията да променя из основи начина си на работа.

Местните власти подкрепят усилията за използване на по-нисковъглероден цимент. Властите във канадския град Ванкувър например, са приели строителни правила, които насърчават използването на такъв цимент. Калифорния одобри през 2021 г. закон, който изисква щатският Съвет за въздушните ресурси да разработи стратегия за циментовата промишленост, така че нейните емисии да намалеят с 40 на сто до 2035 г. и да достигнат неутралност през 2045 г.

Снимка; AP

Организацията “Коалиция на изпреварващия ход” (The First Movers Coalition), в която влизат над 90 компании, през 2021 г. обяви инициатива за създаване на по-голямо търсене на нисковъглероден цимент посредством голямата си покупателна мощ.

През същата година 40 от най-големите производители на цимент и бетон поеха ангажимент в рамките на Глобалната асоциация за цимент и бетон до 2050 г. да произвеждат бетон, който не допринася за промените на климата. Те се съгласиха да намалят емисиите от цимента, употребата на изкопаеми горива в производството и да разработят технологии за улавяне на вредните емисии.

Снимка: AP

Бетонът е вторият най-използван продукт на Земята след водата, а циментът в него е около 10-15 на сто, но е отговорен на 88 на сто от вредните емисии. При производството на един тон цимент се отделя около един тон въглероден диоксид и отстраняването му е трудна задача.

“Социалните ползи от бетона са огромни. Това е гръбнакът на модерното общество”, казва Тома Гийо, главен изпълнителен директор на Глобалната асоциация за цимент и бетон. Няма друг материал, който може да се сравнява с него, допълва той.

Още от Built.bg:  "Жестокият път": Историята на четиримата български алпинисти, които покоряват връх Еверест в Хималаите

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам