Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Built Аанализ: Пътните строители преди протеста: „Планираните ремонти на пътища няма да започнат“

Протестът на фирмите от пътностроителния бранш ще бъде национален, но най-много хора се очаква да излязат пред сградата на Народното събрание. Това обяви пред Built.bg инж. Стефан Чайков от Браншова камара „Пътища“. Този път пътните строители излизат без техника, но ако исканията им не бъдат чути ще струпат тежки машини в центъра на София в следващите седмици.

Според инж. Чайков се е стигнало до безпрецедентно положение, в което държавата очаква фирмите да финансират дейностите по поддръжка на пътищата, вместо да бъде обратното. Планираните ремонти на пътища няма да започнат, ако Парламентът не гласува бюджет за това.

Припомняме, че решение по казуса с парите на пътния бранш се търси от месеци. Преди седмица се намери частично такова – депутатите в транспортната комисия приеха проект, внесен от управляващите, според който Агенция „Пътна инфраструктура“ да може да плаща по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата в страната. Дебатите обаче бяха съпътствани от скандал, при който опозицията обвини мнозинството в подмяна на документа.

Сумата, за която претендират пътните фирми е 1,1 млрд. лв. Тя включва изпълнение и сертифицирани дейности за текущ ремонт и поддръжка. От Браншова камара „Пътища“ обаче алармират, че нoвият бюджeт нa AΠИ нe вĸлючвa пapи зa paзплaщaнe нa cтapитe зaдължeния. Сериозен проблем се оказва и инфлацията – според изчисленията на строителите парите, които им се дължат вече не могат да покрият дори 1/3 от дейностите, за които са стигали миналата година.

„Фокусът ни не е насочен върху парите, а върху състоянието на инфраструктурата и безопасността на хората на пътя“, коментира инж. Стефан Чайков.

По думите му недоволството им вече не е насочено към МРРБ, които до голяма степен са си свършили работата, а топката вече е изцяло в Народното събрание. Сред най-важните им искания е да се даде възможност на АПИ да възлага дейности по поддръжка на инфраструктурата и бюджет за това.

Липсата на пари всъщност води до застрашаване на човешки животи, заради лошите пътища и инфраструктура, смятат и от Научно-техническия съюз по транспорта, които също подкрепят недоволството на пътните строители. Според инж. Ясен Ишев основният проблем е в носенето на отговорност за подписаните стари договори и капаните в сегашните документи.

От Съюза посочват и примери – АМ „Тракия“ и нейното лошо състояние, това че беше ремонтирана само 10 години след пускането на проблемния участък, а парите дойдоха от данъкоплатците, вместо да се поиска рекламация преди това в законовия срок от изпълнителите на трасето.

„Носенето на отговорност е основният стимул, за да се случи реална промяна“, коментира пред Built.bg инж. Ишев.

И още – според експертите от Научно-техническия съюз по транспорта политиката трябва да отстъпи пред действията. Най-важният инфраструктурен проект у нас трябва да бъде т. нар. магистрала Европа или пътната отсечка между Калотина и София. Тя е част от трансевропейската панмагистрала, която свързва Лисабон с Анкара и само България по цялото огромно трасе не е свършила своята част, въпреки обещанията от различни правителства.

Експертите изчисляват още и къде точно се пропуква събирането на средства от пътищата – реално ТОЛ системата събира по-малко не само от предвиденото, но и от винетната система преди това. Разминаването се получава, защото вместо 16 000 километра се таксуват 3000 километра, обяснява инж. Ишев.

И още – вероятно 25-30% от камерите, които засичат превозните средства вече са извън строя и не работят, което води до загуба на пари.

От Научно-техническия съюз по транспорта настояват също за повече пари за маркировка и пътни знаци. Според анализите им 90% от инцидентите на пътя стават по вина на шофьорите, но в това да не се объркват при шофиране голяма роля има и адекватното пътно обозначение. В останалите 10% влизат още пътните условия, както и непредвидени фактори.

Междувременно транспортните фирми гледат на планирания протест като на начин да разберат дали ще се намери политическа воля за решаването на проблемите им. Различното този път е мащабът в цялата страната – има заявена готовност за блокади дори на проходите Ришки и Айтоски.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам