Протестът на фирмите от пътностроителния бранш ще бъде национален, но най-много хора се очаква да излязат пред сградата на Народното събрание. Това обяви пред Built.bg инж. Стефан Чайков от Браншова камара „Пътища“. Този път пътните строители излизат без техника, но ако исканията им не бъдат чути ще струпат тежки машини в центъра на София в следващите седмици.
Според инж. Чайков се е стигнало до безпрецедентно положение, в което държавата очаква фирмите да финансират дейностите по поддръжка на пътищата, вместо да бъде обратното. Планираните ремонти на пътища няма да започнат, ако Парламентът не гласува бюджет за това.
Припомняме, че решение по казуса с парите на пътния бранш се търси от месеци. Преди седмица се намери частично такова – депутатите в транспортната комисия приеха проект, внесен от управляващите, според който Агенция „Пътна инфраструктура“ да може да плаща по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата в страната. Дебатите обаче бяха съпътствани от скандал, при който опозицията обвини мнозинството в подмяна на документа.
Сумата, за която претендират пътните фирми е 1,1 млрд. лв. Тя включва изпълнение и сертифицирани дейности за текущ ремонт и поддръжка. От Браншова камара „Пътища“ обаче алармират, че нoвият бюджeт нa AΠИ нe вĸлючвa пapи зa paзплaщaнe нa cтapитe зaдължeния. Сериозен проблем се оказва и инфлацията – според изчисленията на строителите парите, които им се дължат вече не могат да покрият дори 1/3 от дейностите, за които са стигали миналата година.
„Фокусът ни не е насочен върху парите, а върху състоянието на инфраструктурата и безопасността на хората на пътя“, коментира инж. Стефан Чайков.
По думите му недоволството им вече не е насочено към МРРБ, които до голяма степен са си свършили работата, а топката вече е изцяло в Народното събрание. Сред най-важните им искания е да се даде възможност на АПИ да възлага дейности по поддръжка на инфраструктурата и бюджет за това.
Липсата на пари всъщност води до застрашаване на човешки животи, заради лошите пътища и инфраструктура, смятат и от Научно-техническия съюз по транспорта, които също подкрепят недоволството на пътните строители. Според инж. Ясен Ишев основният проблем е в носенето на отговорност за подписаните стари договори и капаните в сегашните документи.
От Съюза посочват и примери – АМ „Тракия“ и нейното лошо състояние, това че беше ремонтирана само 10 години след пускането на проблемния участък, а парите дойдоха от данъкоплатците, вместо да се поиска рекламация преди това в законовия срок от изпълнителите на трасето.
„Носенето на отговорност е основният стимул, за да се случи реална промяна“, коментира пред Built.bg инж. Ишев.
И още – според експертите от Научно-техническия съюз по транспорта политиката трябва да отстъпи пред действията. Най-важният инфраструктурен проект у нас трябва да бъде т. нар. магистрала Европа или пътната отсечка между Калотина и София. Тя е част от трансевропейската панмагистрала, която свързва Лисабон с Анкара и само България по цялото огромно трасе не е свършила своята част, въпреки обещанията от различни правителства.
Експертите изчисляват още и къде точно се пропуква събирането на средства от пътищата – реално ТОЛ системата събира по-малко не само от предвиденото, но и от винетната система преди това. Разминаването се получава, защото вместо 16 000 километра се таксуват 3000 километра, обяснява инж. Ишев.
И още – вероятно 25-30% от камерите, които засичат превозните средства вече са извън строя и не работят, което води до загуба на пари.
От Научно-техническия съюз по транспорта настояват също за повече пари за маркировка и пътни знаци. Според анализите им 90% от инцидентите на пътя стават по вина на шофьорите, но в това да не се объркват при шофиране голяма роля има и адекватното пътно обозначение. В останалите 10% влизат още пътните условия, както и непредвидени фактори.
Междувременно транспортните фирми гледат на планирания протест като на начин да разберат дали ще се намери политическа воля за решаването на проблемите им. Различното този път е мащабът в цялата страната – има заявена готовност за блокади дори на проходите Ришки и Айтоски.
Коментар
Built Аанализ: Пътните строители преди протеста: „Планираните ремонти на пътища няма да започнат“
Протестът на фирмите от пътностроителния бранш ще бъде национален, но най-много хора се очаква да излязат пред сградата на Народното събрание. Това обяви пред Built.bg инж. Стефан Чайков от Браншова камара „Пътища“. Този път пътните строители излизат без техника, но ако исканията им не бъдат чути ще струпат тежки машини в центъра на София в следващите седмици.
Според инж. Чайков се е стигнало до безпрецедентно положение, в което държавата очаква фирмите да финансират дейностите по поддръжка на пътищата, вместо да бъде обратното. Планираните ремонти на пътища няма да започнат, ако Парламентът не гласува бюджет за това.
Припомняме, че решение по казуса с парите на пътния бранш се търси от месеци. Преди седмица се намери частично такова – депутатите в транспортната комисия приеха проект, внесен от управляващите, според който Агенция „Пътна инфраструктура“ да може да плаща по договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата в страната. Дебатите обаче бяха съпътствани от скандал, при който опозицията обвини мнозинството в подмяна на документа.
Сумата, за която претендират пътните фирми е 1,1 млрд. лв. Тя включва изпълнение и сертифицирани дейности за текущ ремонт и поддръжка. От Браншова камара „Пътища“ обаче алармират, че нoвият бюджeт нa AΠИ нe вĸлючвa пapи зa paзплaщaнe нa cтapитe зaдължeния. Сериозен проблем се оказва и инфлацията – според изчисленията на строителите парите, които им се дължат вече не могат да покрият дори 1/3 от дейностите, за които са стигали миналата година.
По думите му недоволството им вече не е насочено към МРРБ, които до голяма степен са си свършили работата, а топката вече е изцяло в Народното събрание. Сред най-важните им искания е да се даде възможност на АПИ да възлага дейности по поддръжка на инфраструктурата и бюджет за това.
Липсата на пари всъщност води до застрашаване на човешки животи, заради лошите пътища и инфраструктура, смятат и от Научно-техническия съюз по транспорта, които също подкрепят недоволството на пътните строители. Според инж. Ясен Ишев основният проблем е в носенето на отговорност за подписаните стари договори и капаните в сегашните документи.
От Съюза посочват и примери – АМ „Тракия“ и нейното лошо състояние, това че беше ремонтирана само 10 години след пускането на проблемния участък, а парите дойдоха от данъкоплатците, вместо да се поиска рекламация преди това в законовия срок от изпълнителите на трасето.
И още – според експертите от Научно-техническия съюз по транспорта политиката трябва да отстъпи пред действията. Най-важният инфраструктурен проект у нас трябва да бъде т. нар. магистрала Европа или пътната отсечка между Калотина и София. Тя е част от трансевропейската панмагистрала, която свързва Лисабон с Анкара и само България по цялото огромно трасе не е свършила своята част, въпреки обещанията от различни правителства.
Експертите изчисляват още и къде точно се пропуква събирането на средства от пътищата – реално ТОЛ системата събира по-малко не само от предвиденото, но и от винетната система преди това. Разминаването се получава, защото вместо 16 000 километра се таксуват 3000 километра, обяснява инж. Ишев.
И още – вероятно 25-30% от камерите, които засичат превозните средства вече са извън строя и не работят, което води до загуба на пари.
От Научно-техническия съюз по транспорта настояват също за повече пари за маркировка и пътни знаци. Според анализите им 90% от инцидентите на пътя стават по вина на шофьорите, но в това да не се объркват при шофиране голяма роля има и адекватното пътно обозначение. В останалите 10% влизат още пътните условия, както и непредвидени фактори.
Междувременно транспортните фирми гледат на планирания протест като на начин да разберат дали ще се намери политическа воля за решаването на проблемите им. Различното този път е мащабът в цялата страната – има заявена готовност за блокади дори на проходите Ришки и Айтоски.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни