Автор: Built.bg
Мебелната индустрия в България изпраща година на възходи и спадове. От една страна проблемът с високите цени на суровините от предходната година изглежда решен частично, но от друга губим пазари. Що се отнася до ситуацията у нас нагласите все още са на страната на родното производство.
Българите продължават да смятат, че родните мебели са най-качествени – 44% от потребителите у нас купуват мебели произведени в България, показва проучване на агенция Тренд, проведено пред октомври. За още 37% произходът може да бъде или роден, или от държава в Европейския съюз, или дори от трети страни.
Материалите обаче са от значение и 31% родните клиенти се съобразяват с тях, когато избират. Още 21 на сто признават, че са важни, но не отдават значение на това при покупка. А за 24% важни са само цената и дизайнът.
И тук стигаме до най-важният критерий при избор на мебели за българите – за 80% от анкетираните това е цената. Следва качеството на изработка, която е посочена като много важна от 75% от хората, а 60 на сто гледат най-вече дизайна. 53% обръщат внимание с приоритет на вида материал, 33% избират спрямо производителя, а 22% гледат дали мебелите са изработени спрямо екологичните изисквания.
Много хора у нас всъщност не купуват мебели и живеят само с тези, които вече имат – това са 39% от участвалите в изследването. На другия полюс – 3% купуват всяка година и дори по-често, 19 на сто веднъж на няколко години, а 36% по-рядко.
Сменяме в домовете си най-често леглата и матраците – това признават 49% от българите. По-често от останалите мебели купуваме и столове – 33% от хората, 26% търсят дивани, 22% шкафове, 19% маси.
Пазаруването през интернет навлиза все повече и в избора на мебели за дома или офиса. 5% от българите купуват изцяло онлайн, а 34 на сто разглеждат какво има в магазините, за да се ориентират за марките, цените и качеството и после поръчват онлайн, най-често заради отстъпките там и предвидената доставка. Все пак обаче най-много са българите, които държат да видят подробно мебелите и ги купуват физически от магазините – това се отнася за 45% от анкетираните.
Изненадващо най-крупният търговец на мебели у нас води повече от два пъти като обороти на следващия в класацията – това е скандинавската верига JYSK, които са направили оборот за 2022 г. в размер на над 550 млн. лв. Втори са Мебели Виденов с 220 млн. лв., следвани от ИКЕА с 140 млн. лв. годишен оборот от продажби. Топ 5 затварят АИКО (126 млн. лв.) и МОМАХ (40 млн. лв.).
Качеството на родните мебели е добре познато и навън – България е сред 15-те най-големи износители в Европа. Родната продукция се продава най-добре в съседна Румъния, където се реализират 15% от нашите мебели, следвана от Гърция с 10%, Полша с 7%, Франция 6.9% и Германия 6.8%. У нас обаче много продавани са по-евтините китайски и турски мебели.
Любопитно е, че България е вторият най-голям вносител на мебели в Албания, в топ 3 вносители в Гърция, в топ 5 вносители в Румъния и Грузия и сред първите 10 вносители в Иран, Млата и Северна Македония. В региона обаче Турция е големият лидер – тя изнася мебели за близо 4 млрд. долара, а Сърбия и ние сме съответно на второто и третото място съответно с около 600 млн. долара обороти.
А в света най-големият потребител на мебели са Съединените щати, но най-големият производител в Китай. 2022 г. бележи още един бум – в потреблението на мебели у нас като са продадени стоки за 466 млн. долара. За сравнение през предходната 2021 г. българите са похарчили за мебели 420 млн. лв., а преди това през 2020 г., когато ковид епидемията затвори много обществени места и поръчките на мебели скочиха, оборотът е бил само 310 млн. долара.
Дървопреработващата и мебелната индустрия у нас прави около №5 от БВП на страната, а в сектора работят около 55 хил. души. Годишният оборот на целия бранш възлиза на около 1,7 млрд. лв. Интересното е, че мебелните предприятия и дърводобива дават прехрана на много хора в планински райони, където друго препитание почти няма.
Браншът се бори и с една голяма стигма – за изсичането и изчесването на българската гора. Официалните данни обаче показват, че гората ни никога не е била в по-добро състояние. През 1960 г. горският запас е бил 243 млн. куб. м., а през 2020 г. дървесината е била 718 млн. куб. м. Реално днес 38,5% от територията на страната ни е покрита с гори.
Последните няколко години обаче се наблюдава намаляване на прираста на гората – това е годишното нарастване на обема й. Такова намаляване се случва за първи път от няколко десетилетия. Според горските специалисти причината е в застаряването на дърветата.
Данните показват, че у нас се ползва в момента около 50% от въпросния прираст, докато в останалите европейски страни секат и използват окол 75-80%. В същото време близо 60% от добитата дървесина от нашите гори се продава и гори в печките на хората, което е изхабен ресурс и пропуснати ползи за икономиката и бизнеса.
Мебелният бранш застава и срещу исканията на еколозите за консервация на горите като излизат с конкретни данни. Според тях животът на едно дърво е 100-120 години, след което залинява и постепенно изсъхва, а въглеродният двуокис, който се е акумулирал се връща обратно в природата.
Освен това дървото става благодатно за развитието на различни болести, лесно може да изгори в пожар и става напълно негодно за индустрията.
икономика > Коментар
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Автор: Built.bg
Мебелната индустрия в България изпраща година на възходи и спадове. От една страна проблемът с високите цени на суровините от предходната година изглежда решен частично, но от друга губим пазари. Що се отнася до ситуацията у нас нагласите все още са на страната на родното производство.
Българите продължават да смятат, че родните мебели са най-качествени – 44% от потребителите у нас купуват мебели произведени в България, показва проучване на агенция Тренд, проведено пред октомври. За още 37% произходът може да бъде или роден, или от държава в Европейския съюз, или дори от трети страни.
Материалите обаче са от значение и 31% родните клиенти се съобразяват с тях, когато избират. Още 21 на сто признават, че са важни, но не отдават значение на това при покупка. А за 24% важни са само цената и дизайнът.
И тук стигаме до най-важният критерий при избор на мебели за българите – за 80% от анкетираните това е цената. Следва качеството на изработка, която е посочена като много важна от 75% от хората, а 60 на сто гледат най-вече дизайна. 53% обръщат внимание с приоритет на вида материал, 33% избират спрямо производителя, а 22% гледат дали мебелите са изработени спрямо екологичните изисквания.
Много хора у нас всъщност не купуват мебели и живеят само с тези, които вече имат – това са 39% от участвалите в изследването. На другия полюс – 3% купуват всяка година и дори по-често, 19 на сто веднъж на няколко години, а 36% по-рядко.
Сменяме в домовете си най-често леглата и матраците – това признават 49% от българите. По-често от останалите мебели купуваме и столове – 33% от хората, 26% търсят дивани, 22% шкафове, 19% маси.
Пазаруването през интернет навлиза все повече и в избора на мебели за дома или офиса. 5% от българите купуват изцяло онлайн, а 34 на сто разглеждат какво има в магазините, за да се ориентират за марките, цените и качеството и после поръчват онлайн, най-често заради отстъпките там и предвидената доставка. Все пак обаче най-много са българите, които държат да видят подробно мебелите и ги купуват физически от магазините – това се отнася за 45% от анкетираните.
Изненадващо най-крупният търговец на мебели у нас води повече от два пъти като обороти на следващия в класацията – това е скандинавската верига JYSK, които са направили оборот за 2022 г. в размер на над 550 млн. лв. Втори са Мебели Виденов с 220 млн. лв., следвани от ИКЕА с 140 млн. лв. годишен оборот от продажби. Топ 5 затварят АИКО (126 млн. лв.) и МОМАХ (40 млн. лв.).
Качеството на родните мебели е добре познато и навън – България е сред 15-те най-големи износители в Европа. Родната продукция се продава най-добре в съседна Румъния, където се реализират 15% от нашите мебели, следвана от Гърция с 10%, Полша с 7%, Франция 6.9% и Германия 6.8%. У нас обаче много продавани са по-евтините китайски и турски мебели.
Любопитно е, че България е вторият най-голям вносител на мебели в Албания, в топ 3 вносители в Гърция, в топ 5 вносители в Румъния и Грузия и сред първите 10 вносители в Иран, Млата и Северна Македония. В региона обаче Турция е големият лидер – тя изнася мебели за близо 4 млрд. долара, а Сърбия и ние сме съответно на второто и третото място съответно с около 600 млн. долара обороти.
А в света най-големият потребител на мебели са Съединените щати, но най-големият производител в Китай. 2022 г. бележи още един бум – в потреблението на мебели у нас като са продадени стоки за 466 млн. долара. За сравнение през предходната 2021 г. българите са похарчили за мебели 420 млн. лв., а преди това през 2020 г., когато ковид епидемията затвори много обществени места и поръчките на мебели скочиха, оборотът е бил само 310 млн. долара.
Дървопреработващата и мебелната индустрия у нас прави около №5 от БВП на страната, а в сектора работят около 55 хил. души. Годишният оборот на целия бранш възлиза на около 1,7 млрд. лв. Интересното е, че мебелните предприятия и дърводобива дават прехрана на много хора в планински райони, където друго препитание почти няма.
Браншът се бори и с една голяма стигма – за изсичането и изчесването на българската гора. Официалните данни обаче показват, че гората ни никога не е била в по-добро състояние. През 1960 г. горският запас е бил 243 млн. куб. м., а през 2020 г. дървесината е била 718 млн. куб. м. Реално днес 38,5% от територията на страната ни е покрита с гори.
Последните няколко години обаче се наблюдава намаляване на прираста на гората – това е годишното нарастване на обема й. Такова намаляване се случва за първи път от няколко десетилетия. Според горските специалисти причината е в застаряването на дърветата.
Данните показват, че у нас се ползва в момента около 50% от въпросния прираст, докато в останалите европейски страни секат и използват окол 75-80%. В същото време близо 60% от добитата дървесина от нашите гори се продава и гори в печките на хората, което е изхабен ресурс и пропуснати ползи за икономиката и бизнеса.
Мебелният бранш застава и срещу исканията на еколозите за консервация на горите като излизат с конкретни данни. Според тях животът на едно дърво е 100-120 години, след което залинява и постепенно изсъхва, а въглеродният двуокис, който се е акумулирал се връща обратно в природата.
Освен това дървото става благодатно за развитието на различни болести, лесно може да изгори в пожар и става напълно негодно за индустрията.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни