„Ако държавата поиска да бъде свършена същата работа като пътни ремонти и поддръжка през настоящата година като през 2021 г., то това би струвало с 20%, дори с 30% повече“. Това пресметна за Built.bg инж. Георги Златев от Браншова камара „Пътища“. Оскъпяването идва от инфлацията, която в бранша е близо 30 на сто.
Колко по-скъпи ще са ремонтите на пътищата заради забавянето? Пътните фирми обясняват, че спрямо предварително подписаните договори не могат да променят сумите и цените за изпълнение на поръчките. Но материалите вече са по-скъпи от тези в офертите от преди година. Това ще има последици – ако преди са можели да купят например 100 кг желязо за определена сума, сега със същите пари могат да купят 80 кг.
Оскъпяването идва от основните суровини, които пътното строителство използва като битум, желязо, асфалт, но и допълнително от повишените цени на горивата. Това са преките последици върху бранша от нарастващата инфлация и войната в Украйна. А прогнозите са, че цените ще продължат да се увеличават.
Другата финансова щета от забавянето е върху самите шофьори, коментира инж. Златев. По думите му тепърва ще се прави сметка на това колко разбити автомобили има по родните пътища от лошото им поддържане за последната година. От своя страна това е предпоставка и за опасни ситуации на пътя. Щетите по автомобилите вероятно възлизат вече на милиони, пресмятат от бранша.
Друга пряка последица от забавените плащания е върху кадрите в самия пътен сектор. Много служители в последните месеци са напуснали строителните фирми заради несигурността и липсата на пари. Първи са избягали шофьорите на камиони, голяма част от които са се пренасочили към транспортния бранш и карат стоки за Европа.
Остава месец до изтичането на договорите на фирмите за поддръжка на пътищата. От 1 г. не се възлагат дейности, посочва инж. Георги Златев. Предстои и подписването на договорите за зимното почистване. Заради патовата ситуация в момента много фирми вече са се пренасочили към жилищното строителство и няма да се включат в търговете за пътни ремонти.
Затова според бранша истинските мащаби на кризата ще се усещат тепърва – в следващите месеци, когато дори да има пари от държавата и реални оферти за работа, няма да има фирми, които да искат да ги изпълняват.
Какви ще са видимите последици по забавянето на ремонтите – потърсихме мнението на анализаторите.
Според Ясен Георгиев от Института за икономическа политика, който е партньор за България на Източноевропейска асоциация за прогнозиране в строителството, неминуемо ръстът в цените като цяло и на строителните материали в частност ще се отразят и на пътните ремонти. Това може да стане по линия на качеството или по линия на обема свършена работа. Твърде възможно е и по двете направления, смята Георгиев.
Освен рецесията, инфлацията и войната в Украйна, има и други фактори, които оказват влияние върху евентуалната по-висока цена на ремонтите. Според анализаторите това са също очертаващата се липсата на служители и ръста в разходите за труд.
Затова според някои икономисти самата сума, която държавата трябва да отдели за пътни ремонти и поддръжка трябва планирано да се увеличи и да се вдигне бюджетът на АПИ. Покачване, което следва темпа на инфлацията е обосновано, но не по-малко важно е да се подобри ефективността на системата като например тол системата и грешните разчети за ефекта от въвеждането й, смята Ясен Георгиев.
Той допълва, че са необходими мерки за реално прилагане на критериите за качество, проследяване на изпълнението и при необходимост корекции и неустойки.
Коментар
Built Анализ: Нужните пари за ремонти вече са с 250 – 300 млн. лв. повече
„Ако държавата поиска да бъде свършена същата работа като пътни ремонти и поддръжка през настоящата година като през 2021 г., то това би струвало с 20%, дори с 30% повече“. Това пресметна за Built.bg инж. Георги Златев от Браншова камара „Пътища“. Оскъпяването идва от инфлацията, която в бранша е близо 30 на сто.
Колко по-скъпи ще са ремонтите на пътищата заради забавянето? Пътните фирми обясняват, че спрямо предварително подписаните договори не могат да променят сумите и цените за изпълнение на поръчките. Но материалите вече са по-скъпи от тези в офертите от преди година. Това ще има последици – ако преди са можели да купят например 100 кг желязо за определена сума, сега със същите пари могат да купят 80 кг.
Оскъпяването идва от основните суровини, които пътното строителство използва като битум, желязо, асфалт, но и допълнително от повишените цени на горивата. Това са преките последици върху бранша от нарастващата инфлация и войната в Украйна. А прогнозите са, че цените ще продължат да се увеличават.
Другата финансова щета от забавянето е върху самите шофьори, коментира инж. Златев. По думите му тепърва ще се прави сметка на това колко разбити автомобили има по родните пътища от лошото им поддържане за последната година. От своя страна това е предпоставка и за опасни ситуации на пътя. Щетите по автомобилите вероятно възлизат вече на милиони, пресмятат от бранша.
Друга пряка последица от забавените плащания е върху кадрите в самия пътен сектор. Много служители в последните месеци са напуснали строителните фирми заради несигурността и липсата на пари. Първи са избягали шофьорите на камиони, голяма част от които са се пренасочили към транспортния бранш и карат стоки за Европа.
Остава месец до изтичането на договорите на фирмите за поддръжка на пътищата. От 1 г. не се възлагат дейности, посочва инж. Георги Златев. Предстои и подписването на договорите за зимното почистване. Заради патовата ситуация в момента много фирми вече са се пренасочили към жилищното строителство и няма да се включат в търговете за пътни ремонти.
Затова според бранша истинските мащаби на кризата ще се усещат тепърва – в следващите месеци, когато дори да има пари от държавата и реални оферти за работа, няма да има фирми, които да искат да ги изпълняват.
Какви ще са видимите последици по забавянето на ремонтите – потърсихме мнението на анализаторите.
Според Ясен Георгиев от Института за икономическа политика, който е партньор за България на Източноевропейска асоциация за прогнозиране в строителството, неминуемо ръстът в цените като цяло и на строителните материали в частност ще се отразят и на пътните ремонти. Това може да стане по линия на качеството или по линия на обема свършена работа. Твърде възможно е и по двете направления, смята Георгиев.
Освен рецесията, инфлацията и войната в Украйна, има и други фактори, които оказват влияние върху евентуалната по-висока цена на ремонтите. Според анализаторите това са също очертаващата се липсата на служители и ръста в разходите за труд.
Затова според някои икономисти самата сума, която държавата трябва да отдели за пътни ремонти и поддръжка трябва планирано да се увеличи и да се вдигне бюджетът на АПИ. Покачване, което следва темпа на инфлацията е обосновано, но не по-малко важно е да се подобри ефективността на системата като например тол системата и грешните разчети за ефекта от въвеждането й, смята Ясен Георгиев.
Той допълва, че са необходими мерки за реално прилагане на критериите за качество, проследяване на изпълнението и при необходимост корекции и неустойки.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни