Снимка: vacacionesbulgaria
Въпросът със статута на националните курорти трябва да се реши кардинално, ако искаме да развиваме туризъм. Това заяви председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев, съобщават от асоциацията.
От доста години липсва наредба за статута на курортите, въпреки че неколкократно бе обещано тя да бъде написана и приета. Нужно е да се разсече веднъж завинаги гордиевият възел с държавното дружеството “Слънчев бряг” АД, което от години се използва като хранилка и пречи курортът да се изпълни със съдържание, допълва зам.-председателят на БХРА Веселин Налбантов.
Не се прави нищо за подготовка на сезона, допълва той. По думите му при наличие на политическа воля много бързо може да се закрие това дружество, да се създаде туристическа община на територията на курорта или отделен район към община Несебър.
Промяната в националните курорти е въпрос на политическа воля, а не на финанси, смятат от БХРА.
Не по-различна е ситуацията на Златни пясъци, допълва Щерев. По време на кризата стоят полуразрушени временни обекти, а собствениците на инфраструктурата се оправдават с липсата на пари. Това е разбираемо, но ако имаше влязла в сила наредба за статута на националните курорти, това нямаше да се допуска, посочва Щерев. Всяка собственост е и вид задължение, а не само права да събираш наеми, категоричен е председателят на БХРА.
От асоциацията настояват намалените цени за концесии на плажове и писти да са обвързани и с достигането им до подизпълнителите, които ги пренаемат. От БХРА искат също и да се облекчат условията за наемане на служители от трети страни.
Необходимо е чрез ББР и Фонда на фондовете да се предостави истинска подкрепа на бизнеса, посочват от БХРА. До момента една добра идея като тази за кредитите за фотоволтаици се обезсмисля от условията по нея.
Хотелите няма как да покрият исканата гаранция от 130 процента обезщетение на заема, при условие, че отдавна са ипотекирали всичко възможно, за да оцелеят и да платят на персонала си, изтъкват от асоциацията и напомнят, че в чужбина държавата дава гаранции по дълги кредитни линии или дори безвъзмездни грантове, както за оборотни средства, така и за програми като тази за фотоволтаиците.
Изключително важно е да се удължи мярката за стимулиране на туроператорите с 35 евро за заета седалка и разширяването й и по отношение на другите видове транспорт, посочва Щерев.
Той допълва, че дори и страната ни да не получи разрешение за продължаване на мярката от ЕС, тя трябва да бъде продължена и занапред, поне 2-3 години след края на пандемията, дори и да се налага за тази цел да се използват пари от бюджета.
Сред другите стимули, които според БХРА биха подпомогнали на туризма, е и въвеждането на ваучери за здравна превенция.
Коментар
БХРА: Kардинално решение за статута на националните курорти
Снимка: vacacionesbulgaria
Въпросът със статута на националните курорти трябва да се реши кардинално, ако искаме да развиваме туризъм. Това заяви председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев, съобщават от асоциацията.
От доста години липсва наредба за статута на курортите, въпреки че неколкократно бе обещано тя да бъде написана и приета. Нужно е да се разсече веднъж завинаги гордиевият възел с държавното дружеството “Слънчев бряг” АД, което от години се използва като хранилка и пречи курортът да се изпълни със съдържание, допълва зам.-председателят на БХРА Веселин Налбантов.
Не се прави нищо за подготовка на сезона, допълва той. По думите му при наличие на политическа воля много бързо може да се закрие това дружество, да се създаде туристическа община на територията на курорта или отделен район към община Несебър.
Промяната в националните курорти е въпрос на политическа воля, а не на финанси, смятат от БХРА.
Не по-различна е ситуацията на Златни пясъци, допълва Щерев. По време на кризата стоят полуразрушени временни обекти, а собствениците на инфраструктурата се оправдават с липсата на пари. Това е разбираемо, но ако имаше влязла в сила наредба за статута на националните курорти, това нямаше да се допуска, посочва Щерев. Всяка собственост е и вид задължение, а не само права да събираш наеми, категоричен е председателят на БХРА.
От асоциацията настояват намалените цени за концесии на плажове и писти да са обвързани и с достигането им до подизпълнителите, които ги пренаемат. От БХРА искат също и да се облекчат условията за наемане на служители от трети страни.
Необходимо е чрез ББР и Фонда на фондовете да се предостави истинска подкрепа на бизнеса, посочват от БХРА. До момента една добра идея като тази за кредитите за фотоволтаици се обезсмисля от условията по нея.
Хотелите няма как да покрият исканата гаранция от 130 процента обезщетение на заема, при условие, че отдавна са ипотекирали всичко възможно, за да оцелеят и да платят на персонала си, изтъкват от асоциацията и напомнят, че в чужбина държавата дава гаранции по дълги кредитни линии или дори безвъзмездни грантове, както за оборотни средства, така и за програми като тази за фотоволтаиците.
Изключително важно е да се удължи мярката за стимулиране на туроператорите с 35 евро за заета седалка и разширяването й и по отношение на другите видове транспорт, посочва Щерев.
Той допълва, че дори и страната ни да не получи разрешение за продължаване на мярката от ЕС, тя трябва да бъде продължена и занапред, поне 2-3 години след края на пандемията, дори и да се налага за тази цел да се използват пари от бюджета.
Сред другите стимули, които според БХРА биха подпомогнали на туризма, е и въвеждането на ваучери за здравна превенция.
Още от Built.bg
Енергетика, Новини
Инспекцията на междусистемната газова връзка: България получава достъп до газ от Западна Европа, а Сърбия има алтернатива на Южен поток
Проверката на съоръженията по междусистемната газова връзка България-Сърбия на газоизмервателна станция “Калотина” беше извършена от министър-председателят акад. Николай Денков, министърът на енергетиката Румен Радев и изпълнителният директор на “Булгартрансгаз”
12.08.2023
Енергетика, Новини
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Междусистемната газова връзка Сърбия-България ще бъде пусната в пробна експлоатация до няколко дни, съобщи сръбският министърът на минната промишленост и енергетиката Дубравка Джедович Ханданович, информира Танюг. Снимка: БТА „Колегите
12.03.2023
Инфраструктура, Коментар
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на
12.02.2023
Създателите
1 декември 1990 г.: Пробивът на тунела под Ламанша
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Коментари и анализи
Инспекцията на междусистемната газова връзка: България получава достъп до газ от Западна Европа, а Сърбия има алтернатива на Южен поток
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Синдикат “Пътно дело” към КНСБ излиза на протест с искане за увеличение на заплатите
Снегопочистващите фирми, които не са се справили със задълженията си, ще бъдат санкционирани
Започва изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Предстои демонтаж на паметника на Съветската армия
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Какъв е потенциалът на България за развиване на “зелена индустрия”
Бернската конвенция реши да не отваря досие за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Зеленски пред АП: Войната с Русия е в нова фаза с настъпването на зимата
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
Built.bg Podcast
Последвайте ни