ДНСК не е била част от работната групата и се запознахме с доклада на междуведомствената група, когато той беше публикуван на страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Незабавно назначих, по разпореждане на министър Караджов, проверка на данните, изнесени в доклада.
Това каза Лиляна Петрова, началник на Дирекцията за национален строителен контрол, по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия по договорите за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа в периода 2018-2021 г.
В изслушването участваха министърът в оставка Гроздан Караджов и съпредседателите на междуведомствената работна група. Петрова уточни, че има указателно писмо на ДНСК от януари, в което е дадено становище какво е основен и текущ ремонт.
По думите й проверката ще започне незабавно. Вече са изпратени писма до всички областни пътни управления за съдействие за информация в помощ на допълнителната проверка. Проверката ще бъде извършвана по документи и на място във всеки един от обектите, посочени в доклада на работната група, каза Петрова.
Тя не се ангажира със срок на проверката, защото става дума за “огромен обем от информация и множество проверки на място, които трябва да се извършат”, а дирекцията от няколко години е с намален състав.
В отговор на уточняващ въпрос на председателя на парламентарната комисия Настимир Ананиев, Петрова каза, че ДНСК е проверявала пътища, но допълни, че функциите на дирекцията са доста “размити” и освен с обекти първа, втора и трета категория, има и “несвойствената функция да проверява и преместваме обекти”. Това, по думите на Петрова, в някаква степен възпрепятства основната й дейност.
По темата за технологията на пътните ремонти – студено рециклиране и начин на полагане, Петрова каза, че ще се потърсят становища на инженери по пътно строителство, включително и на специалисти от УАСГ.
Явор Пенчев – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, напомни, че работната група стига до заключението, че около 79 на сто от извършените дейности по договорите за текущ ремонт и поддръжка са основен ремонт, като изтъкна, че тази група е работила по задания, а не по сертификати за извършена дейности.
Някои от тези задания се изпълняват и към момента, а ще бъдат завършени до посочения в ресорното решение на НС срок – 30 септември.
Той посочи, че в тези ремонти са включени такива, които са правени по технологията студено рециклиране и заключенията на работната група са, че тази технология представлява незаконен строеж. Дали това е така, доколкото разбирам представители на научната общност имат различно мнение, допълни Пенчев. По думите му по този въпрос ще се изискат становища от ДНСК, като уточни, че основните детайли са свързани с това дали се засяга конструкцията на пътя, дали се променя неговата характеристика или не
“Не е нужно да се чудите, господин Караджов. Няма никакъв шанс да бъдат завършени тези над 280 пътни участъка, които трябва да бъдат завършени съгласно решението на НС”.
Това каза председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара “Пътища” Стефан Чайков, който се включи в изслушването в ресорната парламентарна комисия по темата за договорите за пътните ремонти.
Нали не си представяте, че държавна институция ще излезе с доклад, в който 80 процента от дейностите са незаконни, защото се твърди, че са основен ремонт, как очаквате ние да продължим да работим, дори оставям настрана факта, че няма нито една стотинка в бюджета. Ние да не сме малоумни, утре да ни арестуват, заяви Чайков.
Трябва да избираме между двете злини – фирмите спират да работят и лошо за държавата или продължават да работят, но ние не им плащаме, заяви по-рано в комисията министърът в оставка Гроздан Караджов.
Чайков напомни, че по закон, когато един обект е незаконен, той трябва да спре незабавно и да се възстанови в предишното му състояние. Правете оттук нататък каквото искате, господа народни представители, допълни председателят на УС на ББК “Пътища”.
Чайков изтъкна, че между първо и второ четене на актуализацията на бюджета има възможност да се потърсят допълнителни средства, като посочи, че по перо “капиталови разходи” има 8,4 млрд. лева, а изпълнението за полугодието е около 10 процента, пари има и по капиталовите разходи от 1,1 млрд. лева на Пътната агенция поради подобно съотношение на изпълнението им.
Значи пари има, търси се политическа воля и грижа поне за живота и здравето на хората, ако такава няма към фирмите, в които по линия на доставките са включени над 150 000 български граждани, заключи Чайков.
В отговор на въпрос на председателя на парламентарната регионална комисия Настимир Ананиев, Чайков заяви, че досега не е видял от нито един упълномощен държавен орган, който да е констатирал нередност в дейността на пътностроителните фирми и изтъкна, че действията на експертите от Пътната агенция по темата за договорите са били в рамките на действащата нормативна уредба и в този смисъл те не са “организирана престъпна група”.
На базата на спорни тълкувания на нормативната уредба да се обричат на гибел десетки български фирми – не го разбирам, допълни председателят на камарата.
Гроздан Караджов между две злини
Въпросът с дефицита в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството се поставя по единствен начин – откъде да се отреже.
Това заяви министърът в оставка Гроздан Караджов по време на обсъжданията по темата за договорите за текущ ремонт и поддръжка в ресорната парламентарна комисия. Той се аргументира с решението на НС по този въпрос, където е разписано, че парите за фирмите са от бюджета на министерството за тази година. Оставям настрана обещанията, които са давани неписмено за актуализиране съобразно това решение, допълни той.
Трябва да избираме между двете злини – фирмите спират да работят и лошо за държавата или продължават да работят, но ние не им плащаме, заяви министърът.
Той каза, че няма да се направят трансфери към общините за техни проекти за пътища и ВиК обекти, както бе предвидено, защото по думите му това обещание е поето само на ниво “политическо говорене на коалицията” и допълни, че няма друг ангажимент към това, освен личната си политическа чест и достойнство, които, по думите му, също струват много.
Караджов напомни, че от тазгодишния бюджет на министерството са платени на фирмите 656 млн. лева по старите задължения на държавата по същото решение на НС. Той заяви, че ще спазва графика и пътната карта на това решение на НС и допълни, че във всички останали случаи ще се ползват средства за това, за което са отпуснати. С други думи, ще вървим с малък дефицит на фона на бюджета на МРРБ от тези 656 млн. лева, допълни той.
Караджов изрази безпокойство от това, че няма средства по автомагистрала “Хемус” и се очертава спиране на работа, а освен това вече има задължения от 120 млн. лева с тенденция до края на година да стигнат почти до милиард лева. Той е обезпокоен и за пътя Видин – Ботевград.
Опасявам се, че вече сме влезли в кризисна ситуация, заяви министърът. Министърът посочи, че е трудно да се каже какво ще се случи с довършването на 287 обекта, също по решението на НС, за които по възлагателни цени дейностите са за около 1,2 млрд. лева. Ако фирмите продължат да работят, ще питат къде са тези пари в бюджета и как ще ни плащате, а ако не работят също е лошо, коментира министърът.
Инфраструктура > Коментар
ДНСК не се ангажира със срокове по проверката на пътните ремонти. ББК не вижда как ще бъдат завършени 280 пътни участъка
ДНСК не е била част от работната групата и се запознахме с доклада на междуведомствената група, когато той беше публикуван на страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Незабавно назначих, по разпореждане на министър Караджов, проверка на данните, изнесени в доклада.
Това каза Лиляна Петрова, началник на Дирекцията за национален строителен контрол, по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия по договорите за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа в периода 2018-2021 г.
В изслушването участваха министърът в оставка Гроздан Караджов и съпредседателите на междуведомствената работна група. Петрова уточни, че има указателно писмо на ДНСК от януари, в което е дадено становище какво е основен и текущ ремонт.
По думите й проверката ще започне незабавно. Вече са изпратени писма до всички областни пътни управления за съдействие за информация в помощ на допълнителната проверка. Проверката ще бъде извършвана по документи и на място във всеки един от обектите, посочени в доклада на работната група, каза Петрова.
Тя не се ангажира със срок на проверката, защото става дума за “огромен обем от информация и множество проверки на място, които трябва да се извършат”, а дирекцията от няколко години е с намален състав.
В отговор на уточняващ въпрос на председателя на парламентарната комисия Настимир Ананиев, Петрова каза, че ДНСК е проверявала пътища, но допълни, че функциите на дирекцията са доста “размити” и освен с обекти първа, втора и трета категория, има и “несвойствената функция да проверява и преместваме обекти”. Това, по думите на Петрова, в някаква степен възпрепятства основната й дейност.
По темата за технологията на пътните ремонти – студено рециклиране и начин на полагане, Петрова каза, че ще се потърсят становища на инженери по пътно строителство, включително и на специалисти от УАСГ.
Явор Пенчев – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, напомни, че работната група стига до заключението, че около 79 на сто от извършените дейности по договорите за текущ ремонт и поддръжка са основен ремонт, като изтъкна, че тази група е работила по задания, а не по сертификати за извършена дейности.
Някои от тези задания се изпълняват и към момента, а ще бъдат завършени до посочения в ресорното решение на НС срок – 30 септември.
Той посочи, че в тези ремонти са включени такива, които са правени по технологията студено рециклиране и заключенията на работната група са, че тази технология представлява незаконен строеж. Дали това е така, доколкото разбирам представители на научната общност имат различно мнение, допълни Пенчев. По думите му по този въпрос ще се изискат становища от ДНСК, като уточни, че основните детайли са свързани с това дали се засяга конструкцията на пътя, дали се променя неговата характеристика или не
“Не е нужно да се чудите, господин Караджов. Няма никакъв шанс да бъдат завършени тези над 280 пътни участъка, които трябва да бъдат завършени съгласно решението на НС”.
Това каза председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара “Пътища” Стефан Чайков, който се включи в изслушването в ресорната парламентарна комисия по темата за договорите за пътните ремонти.
Нали не си представяте, че държавна институция ще излезе с доклад, в който 80 процента от дейностите са незаконни, защото се твърди, че са основен ремонт, как очаквате ние да продължим да работим, дори оставям настрана факта, че няма нито една стотинка в бюджета. Ние да не сме малоумни, утре да ни арестуват, заяви Чайков.
Трябва да избираме между двете злини – фирмите спират да работят и лошо за държавата или продължават да работят, но ние не им плащаме, заяви по-рано в комисията министърът в оставка Гроздан Караджов.
Чайков напомни, че по закон, когато един обект е незаконен, той трябва да спре незабавно и да се възстанови в предишното му състояние. Правете оттук нататък каквото искате, господа народни представители, допълни председателят на УС на ББК “Пътища”.
Чайков изтъкна, че между първо и второ четене на актуализацията на бюджета има възможност да се потърсят допълнителни средства, като посочи, че по перо “капиталови разходи” има 8,4 млрд. лева, а изпълнението за полугодието е около 10 процента, пари има и по капиталовите разходи от 1,1 млрд. лева на Пътната агенция поради подобно съотношение на изпълнението им.
Значи пари има, търси се политическа воля и грижа поне за живота и здравето на хората, ако такава няма към фирмите, в които по линия на доставките са включени над 150 000 български граждани, заключи Чайков.
В отговор на въпрос на председателя на парламентарната регионална комисия Настимир Ананиев, Чайков заяви, че досега не е видял от нито един упълномощен държавен орган, който да е констатирал нередност в дейността на пътностроителните фирми и изтъкна, че действията на експертите от Пътната агенция по темата за договорите са били в рамките на действащата нормативна уредба и в този смисъл те не са “организирана престъпна група”.
На базата на спорни тълкувания на нормативната уредба да се обричат на гибел десетки български фирми – не го разбирам, допълни председателят на камарата.
Гроздан Караджов между две злини
Въпросът с дефицита в бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството се поставя по единствен начин – откъде да се отреже.
Това заяви министърът в оставка Гроздан Караджов по време на обсъжданията по темата за договорите за текущ ремонт и поддръжка в ресорната парламентарна комисия. Той се аргументира с решението на НС по този въпрос, където е разписано, че парите за фирмите са от бюджета на министерството за тази година. Оставям настрана обещанията, които са давани неписмено за актуализиране съобразно това решение, допълни той.
Трябва да избираме между двете злини – фирмите спират да работят и лошо за държавата или продължават да работят, но ние не им плащаме, заяви министърът.
Той каза, че няма да се направят трансфери към общините за техни проекти за пътища и ВиК обекти, както бе предвидено, защото по думите му това обещание е поето само на ниво “политическо говорене на коалицията” и допълни, че няма друг ангажимент към това, освен личната си политическа чест и достойнство, които, по думите му, също струват много.
Караджов напомни, че от тазгодишния бюджет на министерството са платени на фирмите 656 млн. лева по старите задължения на държавата по същото решение на НС. Той заяви, че ще спазва графика и пътната карта на това решение на НС и допълни, че във всички останали случаи ще се ползват средства за това, за което са отпуснати. С други думи, ще вървим с малък дефицит на фона на бюджета на МРРБ от тези 656 млн. лева, допълни той.
Караджов изрази безпокойство от това, че няма средства по автомагистрала “Хемус” и се очертава спиране на работа, а освен това вече има задължения от 120 млн. лева с тенденция до края на година да стигнат почти до милиард лева. Той е обезпокоен и за пътя Видин – Ботевград.
Опасявам се, че вече сме влезли в кризисна ситуация, заяви министърът. Министърът посочи, че е трудно да се каже какво ще се случи с довършването на 287 обекта, също по решението на НС, за които по възлагателни цени дейностите са за около 1,2 млрд. лева. Ако фирмите продължат да работят, ще питат къде са тези пари в бюджета и как ще ни плащате, а ако не работят също е лошо, коментира министърът.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни