В събота министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев публикува във Фейсбук своя идея -“мощни, бързи и ефективни международни компании с добра репутация да участват в нашите търгове за проектиране и строителство на железните пътища, а защо не и на тунели и мостове”.
Снимка: Facebook
Според анализа за Built.bg на икономиста Румен Гълъбинов, тази идея има много въпросителни, преди да е ясно и каква е позицията на регионалния министър, и на Министерски съвет.
За да оставим зад гърба си петата вълна и да се съсредоточим върху икономическото си възстановяване, и планирането на бюджета за тази година, добре е да заложим амбициозни планове в областта на строителството и транспорта. Това са големите национални и значими стратегически обекти – пътна инфраструктура, мостове и други.
Разбира се България като член на Европейския съюз трябва да използва опита и на европейските държави, защото голяма част от тези обекти ще се финансират от европрограмите или от националния план за възстановяване и устойчивост.
И в този смисъл, ако успеем да привлечем партньорства от държави от Европейския съюз, това би било полезно. не е невъзможно да си партнираме и с трети страни – САЩ, дори Япония.
Къде остават нашите компании
Това, което държавата може да направи, като съответно защити и местната индустрия, е конкурсите да се направят така, че когато се явяват чужди компании, те да са “джойнт венчър”.
А български тези компании, които наистина изпълняват и реализират добре обектите си у нас, трябва да имат гаранция,че при чуждо участие ще изпълнят 90 процента.
Нека сме наясно, че некачествените, към момента изпълнения на строителни работи, на инфраструктурни обекти, се дължат до голяма степен на финансовия механизъм, по който досега явно са се реализирали големите обекти. Ние ги виждаме тези аномалии – да се дават големи авансови плащания, които после по някаква причина не се използват, а фирмите остават накрая с много малко оборотен капитал и следователно страда качеството от спестяване на материали, от неспазване на технология.
Приоритет на държавата е да избегне тази практика и тогава българските строителни компании ще се справят.
И те са го доказали в предишни времена, когато български строителни компании са строили в Африка, в Азия, в Русия. Доста български специалисти са минали през международни обекти и са се представили отлично. Затова, ако изчистим тези дефекти и българските строителни компании започнат да строят с технологиите и материалите, които са заложени в проектирането на обекта, няма как да има лош резултат. Напротив.
Нека направим паралел със съседна Гърция или Румъния. Гърция също в годините е търпяла доста критика за начина, по който усвоява фондове от ЕС, свързани с големите национални обекти. Въпреки всичко качеството на изпълнение там е по – добро, особено от пътната инфраструктура. Гърция има добро сътрудничество, с международни компании, като използват най – важното – ноу хау.
Става въпрос за организация и технология и за не повече от 10 – 15 % от общия обем на работа. И да, това е решаващо за цялостното качество, но извън това обектите се изпълняват от гръцки строителни фирми, с гръцки материал. И така се получава гръцко изпълнение по италиански или австрийски технологии, които са водещи в тази област.
А що се отнася до България, трябва да има пояснение – да се обясни какво се има предвид, за да няма опасения в българските компании, че ще са пренебрегнати.И това няма да се отрази никак добре на икономиката ни, защото строителния бранш, който изпълнява не само жилищно строителство, но и големи национални обекти, осигурява на първо място много работни места.
Става въпрос за заплати, осигуровки, данъци, ДДС. Това са основните приходи в държавния бюджет и едно подобно решение – чужди компании да поемат големите инфраструктурни обекти, едва ли би се отразило добре на цялата държава, на цялата икономика.
В железопътната инфраструктура имаме добри примери със смесено участие. Имаме добър опит и в областта на пристанищното строителство.
В крайна сметка, ако се гарантира високото качество, понякога си заслужава и да се плати повече. Въпросът е обаче да бъде осигурено зад всичко това европейското финансиране, за да може да се гарантира, че най – накрая цялата изпълнена работа ще се плати в пълен обем. А да не става така, че някъде на средата на изпълнението да свършат парите и да страда качеството от безумни технологии и “рационализации”.
Съветът ми е – държавата да не мултиплицира стари грешки
Винаги има подобна опасност, когато и амбицията е по – голяма. Тогава се повтарят стари грешки, понякога се правятв по – голям обем. Трябва да се предпазим от това.
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Снимка: GATE Надеждният изкуствен интелект може да донесе много ползи, като например по-добро здравеопазване, по-безопасен и чист транспорт, по-ефективно производство, по-евтина и устойчива енергия. Той подпомага намирането на решения
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Миналата седмица Независимата българска енергийна борса регистрира истински прецедент – два поредни дни с нулеви цени на променливата компонента от електроенергията. При първия това се случи в рамките на
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
Източник: БТА През последните месеци Пекин активизира дипломатическите си контакти с Европейския съюз, след като от страна на Вашингтон се надигнаха гласове, призоваващи за „разделяне“ на ЕС от Китай.
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар
Държавата да не мултиплицира стари грешки
В събота министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев публикува във Фейсбук своя идея -“мощни, бързи и ефективни международни компании с добра репутация да участват в нашите търгове за проектиране и строителство на железните пътища, а защо не и на тунели и мостове”.
Според анализа за Built.bg на икономиста Румен Гълъбинов, тази идея има много въпросителни, преди да е ясно и каква е позицията на регионалния министър, и на Министерски съвет.
За да оставим зад гърба си петата вълна и да се съсредоточим върху икономическото си възстановяване, и планирането на бюджета за тази година, добре е да заложим амбициозни планове в областта на строителството и транспорта. Това са големите национални и значими стратегически обекти – пътна инфраструктура, мостове и други.
Разбира се България като член на Европейския съюз трябва да използва опита и на европейските държави, защото голяма част от тези обекти ще се финансират от европрограмите или от националния план за възстановяване и устойчивост.
И в този смисъл, ако успеем да привлечем партньорства от държави от Европейския съюз, това би било полезно. не е невъзможно да си партнираме и с трети страни – САЩ, дори Япония.
Къде остават нашите компании
Това, което държавата може да направи, като съответно защити и местната индустрия, е конкурсите да се направят така, че когато се явяват чужди компании, те да са “джойнт венчър”.
А български тези компании, които наистина изпълняват и реализират добре обектите си у нас, трябва да имат гаранция, че при чуждо участие ще изпълнят 90 процента.
Нека сме наясно, че некачествените, към момента изпълнения на строителни работи, на инфраструктурни обекти, се дължат до голяма степен на финансовия механизъм, по който досега явно са се реализирали големите обекти. Ние ги виждаме тези аномалии – да се дават големи авансови плащания, които после по някаква причина не се използват, а фирмите остават накрая с много малко оборотен капитал и следователно страда качеството от спестяване на материали, от неспазване на технология.
Приоритет на държавата е да избегне тази практика и тогава българските строителни компании ще се справят.
И те са го доказали в предишни времена, когато български строителни компании са строили в Африка, в Азия, в Русия. Доста български специалисти са минали през международни обекти и са се представили отлично. Затова, ако изчистим тези дефекти и българските строителни компании започнат да строят с технологиите и материалите, които са заложени в проектирането на обекта, няма как да има лош резултат. Напротив.
Нека направим паралел със съседна Гърция или Румъния. Гърция също в годините е търпяла доста критика за начина, по който усвоява фондове от ЕС, свързани с големите национални обекти. Въпреки всичко качеството на изпълнение там е по – добро, особено от пътната инфраструктура. Гърция има добро сътрудничество, с международни компании, като използват най – важното – ноу хау.
Става въпрос за организация и технология и за не повече от 10 – 15 % от общия обем на работа. И да, това е решаващо за цялостното качество, но извън това обектите се изпълняват от гръцки строителни фирми, с гръцки материал. И така се получава гръцко изпълнение по италиански или австрийски технологии, които са водещи в тази област.
А що се отнася до България, трябва да има пояснение – да се обясни какво се има предвид, за да няма опасения в българските компании, че ще са пренебрегнати. И това няма да се отрази никак добре на икономиката ни, защото строителния бранш, който изпълнява не само жилищно строителство, но и големи национални обекти, осигурява на първо място много работни места.
Става въпрос за заплати, осигуровки, данъци, ДДС. Това са основните приходи в държавния бюджет и едно подобно решение – чужди компании да поемат големите инфраструктурни обекти, едва ли би се отразило добре на цялата държава, на цялата икономика.
В железопътната инфраструктура имаме добри примери със смесено участие. Имаме добър опит и в областта на пристанищното строителство.
В крайна сметка, ако се гарантира високото качество, понякога си заслужава и да се плати повече. Въпросът е обаче да бъде осигурено зад всичко това европейското финансиране, за да може да се гарантира, че най – накрая цялата изпълнена работа ще се плати в пълен обем. А да не става така, че някъде на средата на изпълнението да свършат парите и да страда качеството от безумни технологии и “рационализации”.
Съветът ми е – държавата да не мултиплицира стари грешки
Винаги има подобна опасност, когато и амбицията е по – голяма. Тогава се повтарят стари грешки, понякога се правят в по – голям обем. Трябва да се предпазим от това.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Снимка: GATE Надеждният изкуствен интелект може да донесе много ползи, като например по-добро здравеопазване, по-безопасен и чист транспорт, по-ефективно производство, по-евтина и устойчива енергия. Той подпомага намирането на решения
06.03.2023
Зелена среда, Коментар
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Миналата седмица Независимата българска енергийна борса регистрира истински прецедент – два поредни дни с нулеви цени на променливата компонента от електроенергията. При първия това се случи в рамките на
06.03.2023
Коментар, Новини
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
Източник: БТА През последните месеци Пекин активизира дипломатическите си контакти с Европейския съюз, след като от страна на Вашингтон се надигнаха гласове, призоваващи за „разделяне“ на ЕС от Китай.
05.29.2023
Създателите
Пробив: Кръвен тест открива над 50 вида рак
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Коментари и анализи
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Шишков: Пътният възел „Кресна“ по никакъв начин не предопределя трасето през дефилето на АМ „Струма”
Асен Меджидиев: Детската болница трябва да бъде изградена до две години и половина
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Архитектура
Панорамен асансьор беше открит в Колизея
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
Градска среда и Урбанизъм
Флоренция гони “Еърбиенби” от историческия си център
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Строителни материали втора ръка – възможно ли е?
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Войната в Украйна
Зеленски пред в. “Уолстрийт джърнъл”: Украйна е готова да започне контранастъплението си
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Built.bg Podcast
Последвайте ни