Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Държавата и строителният бранш ще търсят варианти магистралите да се строят на концесия

Работна група с представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на строителния бранш се предвижда да обсъжда възможностите и вариантите да се изграждат магистрали на концесия. Това беше обсъдено по време на срещата между служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, ръководството на Камарата на строителите в България и на Българска браншова камара “Пътища”, съобщиха от Министерството.

Идеята за работната група беше на регионалния министър. “Единственият вариант да  се построят всички магистрали е на концесия”, заяви той и обобщи, че така ще има възможност да се строят два пъти повече пътища. Председателят на Управителния съвет на Камара “Пътища” инж. Стефан Чайков приветства идеята и заяви, че организацията подкрепя строителството на концесия. Беше договорено през март да се направи дискусионен форум по темата и работната група да започне своите срещи.

Снимка: МРРБ

Обсъдена беше възможността да бъде създадена и друга работна група, която да разгледа промени в проекта на Закон за ВиК. Коментирана бе възможността “Български ВиК холдинг” ЕАД да може да финансира безвъзмездно изграждането на публични активи, а не под формата на заем, каквато е единствената законова възможност сега.

Министър Шишков съобщи, че са подписани всички споразумения за  индексиране на изпълняваните сега с финансиране от Оперативна програма “Околна среда 2014-2020 г.” ВиК проекти, с изключение на 3 – за Варна, Бургас и Стара Загора. Комуникацията с тези ВиК дружества продължава. Предстои споразуменията да бъдат съгласувани от Управляващия орган на програмата и индексацията да влезе в сила.

“Всички тези обекти трябва да бъдат завършени и ще бъдат финансирани”, категоричен беше министър Шишков. Той посочи, че ще се търси механизъм да се разплати и индексирането на останалите, но беше категоричен, че индексация на цените по ин хаус договорите не може да има. “Отворени сме на всякакви разговори, но във възможностите на закона и така, че да бъде защитен публичният интерес”, каза още той.

Арх. Шишков заяви, че се прави възможното да се продължи строителството по големите инфраструктурни обекти.

Иван Шишков, снимка: БТА

Утре на заседание на Министерския съвет ще се вземе решение за отчуждаване на терени по автомагистрала “Европа”. Това ще даде възможност за строителство и в последния участък от нея – между Сливница и Северната скоростна тангента на София, защото ако няма 50 на сто напредък по него до края на годината, ще бъдат загубени средствата от европейското финансиране за довършването на аутобана.

Предстои пускане в експлоатация на 7 км от лот 1 от скоростния път Мездра – Ботевград. Прави се процедура да се промени проектът на подробен устройствен план, така че вместо кръгови кръстовища да се изградят пътни възли. В участъка Ружинци – Монтана усилено се работи за отчуждаване на терените по трасето.

Тази година ще започне строителство по магистралните участъци Русе – Бяла и обхода на Бяла. В напреднала фаза е процедурата за участъка Бяла – Велико Търново. Подготвя се и обществена поръчка за изготвяне на идеен проект за продължение на магистралата към ГКПП “Маказа”.  Такава предстои и за магистралата от Дупница до Северна Македония.

Придвижва се и процедурата по строителството на тунела под Петрохан. Автомагистрала “Черно море” също е на дневен ред, отчете министър Шишков.

Търси се решение и как да продължи максимално бързо изграждането на АМ “Хемус” по законов начин, допълни той. И предложи 7 и 8 участък да бъдат разделени на 3 подучастъка, за да може проблемните участъци да бъдат заобиколени, докато се намери законов механизъм, а останалите да бъдат одобрени. До края на седмицата предстои издаване на заповед за одобряване на Подробен устройствен план за участък 9.

АМ “Хемус”., снимка: БТА

Министърът отново призова представителите на строителния бранш да се търси механизъм за изменение на Закона за устройство на територията, така че незаконното строителство по важните инфраструктурни обекти да бъде обявено за търпимо и работата по тях да продължи. Другата седмица ще бъде излъчена работна група, която да обсъди каква точно промяна в тази посока да бъде записана в закона, след което подготвеният проект да бъде внесен в следващото Народно събрание.

Арх. Шишков обяви, че ще завърши процедурата по обявяване за незаконни на започнатите не по правилата строежи, но няма да прави наказателни постановления, защото според него фирмите нямат вина за създалата се ситуация.

“Разчитам да продължим диалога какъвто беше. За  целия бранш ще е добре да намерим механизъм за промяна на ЗУТ. Проблемите са решими”, каза в заключение регионалният министър.

От 2012 г. в България се говори по темата за концесиите и пътищата, като неведнъж е било изтъквано от различни правителства, че за важните инфраструктурни проекти трябва да се разчита не само на европейските средства и бюджета, но и на публично-частното партньорство. Сред потенциалните проекти бяха скоростният път, който ще свърже Русе с Истанбул, както и магистрала “Черно море”.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам