Енергийната криза в Европа ще продължи и през 2023 година
22.12.2022
Енергийната криза през 2022 г. струва на Европа обременяващите 1 трилион долара, платени за газови доставки. Какво можем да очакваме през 2023 година? Според някои изчисления разходите на страните от ЕС може дори да нараснат.
Отиващата си 2022 година бе изключително сложна за Стария континент що се отнася до отделените средства за енергия, като истинската геополитическа революция по отношение на синьото гориво, която войната в Украйна предизвика, все още е в ход.
Какво ще се случи през 2023 година?
Прогнозите не са розови, тъй като очакванията са, че енергийната криза ще продължи да тегне над Европа, пише специализираното италианско издание “Мъни”.
Според някои анализатори най-дълбоката криза от последните десетилетия дори е едва в началото си. След тази зима регионът трябва да запълни газовите си резерви с малки или нулеви доставки от Русия, което ще задълбочи конкуренцията за гориво.
Снимка: БТА
Дори с по-големия брой съоръжения за внос на втечнен природен газ се предвижда пазарът да остане напрегнат до края на 2026 година, когато ще са достъпни допълнителни мощности за производство в САЩ и Катар. Всичко това ще се изрази в още по-високи цени.
Освен това докато правителствата бяха в състояние да подпомагат компаниите и потребителите, поемайки голяма част от рекордните разходи с повече от 700 милиарда долара помощи, то извънредната ситуация можеше да продължи с години, отчита базиранията в Брюксел мозъчен тръст “Брюгел” (Bruegel). С повишените лихви и икономиките, които вероятно вече са в рецесия, финансовата помощ, която смекчи удара върху милиони семейства и компании, изглежда все по-несигурна.
“Когато съберете всичко – спасителни планове, субсидии – то се получава абсурдно голяма сума пари”, твърди директорът на консултантската компания Ес-АрЕм (S-RM) Мартин Дивениш. За правителствата ще е много по-трудно да управляват тази криза през 2023 година, смятат експертите.
Въпросът е, че фискалният капацитет на страните вече е на предела си. Почти половината от страните членки на ЕС имат дълг, който надвишава ограничението за блока от 60 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП).
Изчислените от Блумбърг въз основата на пазарните данни около 1 трилион долара представляват наистина тягостен баланс за потребителите и компаниите, някои от които, макар и не всички, са били компенсирани с пакети финансова помощ.1чя
Стремежът да се запълнят хранилищата миналото лято въпреки почти рекордните цени засега притъпява свиването на предлагането, но много студеното време поставя европейската енергийна система пред първия й голям тест тази зима. Миналата седмица операторът на германската газопреносна мрежа предупреди, че не се пести достатъчно количество газ и два от пет показателя, включително за равнищата на потребление са на критично ниво.
Газохранилище в Германия, снимка: AP
С оглед на ограниченото предлагане компаниите и потребителите бяха помолени да намалят потреблението. ЕС успя да понижи търсенето на газ с 50 милиарда кубични метра тази година, но ще трябва да се справи с потенциален дефицит от 27 милиарда кубични метра през 2023 г., според Международната агенция по енергията (МАЕ). Това предполага, че руските доставки ще бъдат сведени до нула, а вносът на втечнен природен газ от Китай ще се върне на равнищата от 2021 г.
Енергийни проблеми за Европа през 2023 година
Всичко предвещава, че идната година енергийната криза в Европа ще е още по-дълбока, пише “Мъни”.
Основният тръбопровод от Русия за Западна Европа беше “Северен поток”, повреден след саботаж през септември. ЕС все още получава малко количество руски доставки през Украйна, но масивните бомбардировки на Москва срещу енергийна инфраструктура поставят под риск това трасе. Без тези доставки попълването на хранилищата ще е проблематично и ще остави пробойна и през идната година.
За да избегне недостиг, ЕК фиксира минимални цели за запасите. До 1 февруари резервоарите трябва да са пълни поне до 45 на сто, за да не се изчерпят до края на отоплителния сезон. Ако зимата е мека, целта е нивата на съхранение да са до 55 на сто.
Междувременно вносът на втечнен природен газ в Европа достигна рекордни равнища и в Германия отварят нови терминали. Подкрепените от правителствата покупки помогнаха на Европа да привлече товари от Китай, но по-студеният климат в Азия и потенциалното икономическо възстановяване, след като Пекин смекчи ковид ограниченията могат да усложнят ситуацията.
Според Института за енергийна икономика на Китайската национална офшорна петролна корпорация през 2023 г. китайският внос на газ да нарасне със 7 на сто спрямо тази година. Държавната агенция е започнала да си осигурява доставки втечнен природен газ за идната година, което я поставя в пряка конкуренция с Европа.
Китай не е единственият проблем за Европа. Други азиатски страни също се активизират, за да си осигурят по-големи доставки. Япония, водещият световен вносител на втечнен природен газ тази година, проучва възможността да създаде стратегически резерв, като правителството иска да субсидира покупките.
Европейските газови фючърси са регистрирали средна стойност от около 135 евро за мегаватчас тази година, след като достигнаха пика си от 345 евро през юли. Ако цените се повишат до 210 евро, разходите за вноса могат да достигнат до 5 на сто от БВП, според Джейми Ръш, главен икономист в Блумбърг икономикс. Това може да преобърне очакваната недълбока рецесия в дълбока и да принуди правителствата да се намесят.
Например по-високите разходи за компании като германските, които разчитат на електроенергия на достъпни цени, за да произвеждат от автомобили до химични продукти, ще намалят конкурентоспособността им за сметка на САЩ и Китай. Това ще засили натиска върху администрацията на германския канцлер Олаф Шолц да продължи да оказва помощ на икономиката.
За страни като Италия нарасналите енергийни цени през 2023 г. ще се изразят в още по-голям дълг и финансова нестабилност, ако правителството прибегне до нови помощи.
Научен детски център „Музейко“ беше дарен на Столичната община
Научен детски център „Музейко“ беше дарен от Фондация „Америка за България“ на Столичната община, съобщиха от пресцентъра на общината. Това се случи на церемония днес в сградата на детския
Министър Шишков: Държавата предостави над 20 млн. лв. за възстановяване на инфраструктурата в Община Карлово
Община Карлово получи над 20 млн. лв. от държавата за възстановяване на засегнатата от наводненията през месец септември миналата година инфраструктура. От тях над 8 млн. лв. са от
Природният газ ще поевтинее с близо 30%, няма да има увеличение на парното
Природният газ ще поевтинее с близо 30 процента през февруари спрямо цената за януари. Това каза изпълнителният директор на “Булгаргаз” Деница Златева по време на днешното открито заседание на
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Енергийната криза в Европа ще продължи и през 2023 година
Енергийната криза през 2022 г. струва на Европа обременяващите 1 трилион долара, платени за газови доставки. Какво можем да очакваме през 2023 година? Според някои изчисления разходите на страните от ЕС може дори да нараснат.
Отиващата си 2022 година бе изключително сложна за Стария континент що се отнася до отделените средства за енергия, като истинската геополитическа революция по отношение на синьото гориво, която войната в Украйна предизвика, все още е в ход.
Какво ще се случи през 2023 година?
Прогнозите не са розови, тъй като очакванията са, че енергийната криза ще продължи да тегне над Европа, пише специализираното италианско издание “Мъни”.
Според някои анализатори най-дълбоката криза от последните десетилетия дори е едва в началото си. След тази зима регионът трябва да запълни газовите си резерви с малки или нулеви доставки от Русия, което ще задълбочи конкуренцията за гориво.
Дори с по-големия брой съоръжения за внос на втечнен природен газ се предвижда пазарът да остане напрегнат до края на 2026 година, когато ще са достъпни допълнителни мощности за производство в САЩ и Катар. Всичко това ще се изрази в още по-високи цени.
Освен това докато правителствата бяха в състояние да подпомагат компаниите и потребителите, поемайки голяма част от рекордните разходи с повече от 700 милиарда долара помощи, то извънредната ситуация можеше да продължи с години, отчита базиранията в Брюксел мозъчен тръст “Брюгел” (Bruegel). С повишените лихви и икономиките, които вероятно вече са в рецесия, финансовата помощ, която смекчи удара върху милиони семейства и компании, изглежда все по-несигурна.
“Когато съберете всичко – спасителни планове, субсидии – то се получава абсурдно голяма сума пари”, твърди директорът на консултантската компания Ес-АрЕм (S-RM) Мартин Дивениш. За правителствата ще е много по-трудно да управляват тази криза през 2023 година, смятат експертите.
Въпросът е, че фискалният капацитет на страните вече е на предела си. Почти половината от страните членки на ЕС имат дълг, който надвишава ограничението за блока от 60 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП).
Изчислените от Блумбърг въз основата на пазарните данни около 1 трилион долара представляват наистина тягостен баланс за потребителите и компаниите, някои от които, макар и не всички, са били компенсирани с пакети финансова помощ.1чя
Стремежът да се запълнят хранилищата миналото лято въпреки почти рекордните цени засега притъпява свиването на предлагането, но много студеното време поставя европейската енергийна система пред първия й голям тест тази зима. Миналата седмица операторът на германската газопреносна мрежа предупреди, че не се пести достатъчно количество газ и два от пет показателя, включително за равнищата на потребление са на критично ниво.
С оглед на ограниченото предлагане компаниите и потребителите бяха помолени да намалят потреблението. ЕС успя да понижи търсенето на газ с 50 милиарда кубични метра тази година, но ще трябва да се справи с потенциален дефицит от 27 милиарда кубични метра през 2023 г., според Международната агенция по енергията (МАЕ). Това предполага, че руските доставки ще бъдат сведени до нула, а вносът на втечнен природен газ от Китай ще се върне на равнищата от 2021 г.
Енергийни проблеми за Европа през 2023 година
Всичко предвещава, че идната година енергийната криза в Европа ще е още по-дълбока, пише “Мъни”.
Основният тръбопровод от Русия за Западна Европа беше “Северен поток”, повреден след саботаж през септември. ЕС все още получава малко количество руски доставки през Украйна, но масивните бомбардировки на Москва срещу енергийна инфраструктура поставят под риск това трасе. Без тези доставки попълването на хранилищата ще е проблематично и ще остави пробойна и през идната година.
За да избегне недостиг, ЕК фиксира минимални цели за запасите. До 1 февруари резервоарите трябва да са пълни поне до 45 на сто, за да не се изчерпят до края на отоплителния сезон. Ако зимата е мека, целта е нивата на съхранение да са до 55 на сто.
Междувременно вносът на втечнен природен газ в Европа достигна рекордни равнища и в Германия отварят нови терминали. Подкрепените от правителствата покупки помогнаха на Европа да привлече товари от Китай, но по-студеният климат в Азия и потенциалното икономическо възстановяване, след като Пекин смекчи ковид ограниченията могат да усложнят ситуацията.
Според Института за енергийна икономика на Китайската национална офшорна петролна корпорация през 2023 г. китайският внос на газ да нарасне със 7 на сто спрямо тази година. Държавната агенция е започнала да си осигурява доставки втечнен природен газ за идната година, което я поставя в пряка конкуренция с Европа.
Китай не е единственият проблем за Европа. Други азиатски страни също се активизират, за да си осигурят по-големи доставки. Япония, водещият световен вносител на втечнен природен газ тази година, проучва възможността да създаде стратегически резерв, като правителството иска да субсидира покупките.
Европейските газови фючърси са регистрирали средна стойност от около 135 евро за мегаватчас тази година, след като достигнаха пика си от 345 евро през юли. Ако цените се повишат до 210 евро, разходите за вноса могат да достигнат до 5 на сто от БВП, според Джейми Ръш, главен икономист в Блумбърг икономикс. Това може да преобърне очакваната недълбока рецесия в дълбока и да принуди правителствата да се намесят.
Например по-високите разходи за компании като германските, които разчитат на електроенергия на достъпни цени, за да произвеждат от автомобили до химични продукти, ще намалят конкурентоспособността им за сметка на САЩ и Китай. Това ще засили натиска върху администрацията на германския канцлер Олаф Шолц да продължи да оказва помощ на икономиката.
За страни като Италия нарасналите енергийни цени през 2023 г. ще се изразят в още по-голям дълг и финансова нестабилност, ако правителството прибегне до нови помощи.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Новини
Научен детски център „Музейко“ беше дарен на Столичната община
Научен детски център „Музейко“ беше дарен от Фондация „Америка за България“ на Столичната община, съобщиха от пресцентъра на общината. Това се случи на церемония днес в сградата на детския
01.27.2023
Инфраструктура, Новини
Министър Шишков: Държавата предостави над 20 млн. лв. за възстановяване на инфраструктурата в Община Карлово
Община Карлово получи над 20 млн. лв. от държавата за възстановяване на засегнатата от наводненията през месец септември миналата година инфраструктура. От тях над 8 млн. лв. са от
01.27.2023
Новини
Природният газ ще поевтинее с близо 30%, няма да има увеличение на парното
Природният газ ще поевтинее с близо 30 процента през февруари спрямо цената за януари. Това каза изпълнителният директор на “Булгаргаз” Деница Златева по време на днешното открито заседание на
01.27.2023
Създателите
Голямата красота на София
„Бохемска София: Духът на стария град“
Музей “Малкият Париж” показва детайли от градския живот на Букурещ от няколко епохи
Коментари и анализи
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Президентът Румен Радев наложи вето на промени в Закона за енергетиката
Къде отива руският петрол след европейското ембарго
Голямата красота на София
Водещите тенденции в света на роботиката през 2023 г.
Камарата на архитектите в България: Пловдивският панаир да бъде обявен за паметник на културата
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Министър Шишков: Държавата предостави над 20 млн. лв. за възстановяване на инфраструктурата в Община Карлово
Фандъкова: След 4 години мрежата на метрото на София ще бъде 61 километра
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Предложението на МС за статута на търпимост за незаконни обекти на инженерната инфраструктура не беше прието
Архитектура
ЮНЕСКО включи обекти в Йемен и Ливан, както и историческият център на Одеса в Списъка на световното наследство
Учени разкриха тайната на древноримския бетон
Градска среда и Урбанизъм
Председателят на СОС предлага да се изгради 27 декара модерен градски парк в София
Камарата на архитектите в България: Пловдивският панаир да бъде обявен за паметник на културата
Нов изпълнител ще има 180 дни да довърши сградата на Международния младежки център в Бургас
Кой е прав за кривите павета
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Представиха подновени участъци от пътна инфраструктура и туристически маршрути в Национален парк „Пирин“
Облекчиха процедурите за изграждане на фотоволтаици и слънчеви колектори в еднофамилни къщи и вили
София обяви поръчка за изготвяне на документация по процедура „За по-чист въздух!“
Войната в Украйна
Наградите, които Украйна спечели, борейки се да победи във войната с Русия
ЕК осигурява спешно 250 милиона евро за подобряване на инфраструктурата за внос и износ на стоки от Украйна
Москва иска да свърже АЕЦ “Запорожие” с руската енергийна мрежа
Войната в Украйна извади наяве „логистични проблеми“ между Германия и Франция
60 години след кубинската криза заплахата от ядрена война отново е актуална
ЕС одобри новите санкции срещу Русия
Built.bg Podcast
Последвайте ни