Енергийната криза в Европа ще продължи и през 2023 година
Енергийната криза през 2022 г. струва на Европа обременяващите 1 трилион долара, платени за газови доставки. Какво можем да очакваме през 2023 година? Според някои изчисления разходите на страните от ЕС може дори да нараснат.
Отиващата си 2022 година бе изключително сложна за Стария континент що се отнася до отделените средства за енергия, като истинската геополитическа революция по отношение на синьото гориво, която войната в Украйна предизвика, все още е в ход.
Какво ще се случи през 2023 година?
Прогнозите не са розови, тъй като очакванията са, че енергийната криза ще продължи да тегне над Европа, пише специализираното италианско издание “Мъни”.
Според някои анализатори най-дълбоката криза от последните десетилетия дори е едва в началото си. След тази зима регионът трябва да запълни газовите си резерви с малки или нулеви доставки от Русия, което ще задълбочи конкуренцията за гориво.
Снимка: БТА
Дори с по-големия брой съоръжения за внос на втечнен природен газ се предвижда пазарът да остане напрегнат до края на 2026 година, когато ще са достъпни допълнителни мощности за производство в САЩ и Катар. Всичко това ще се изрази в още по-високи цени.
Освен това докато правителствата бяха в състояние да подпомагат компаниите и потребителите, поемайки голяма част от рекордните разходи с повече от 700 милиарда долара помощи, то извънредната ситуация можеше да продължи с години, отчита базиранията в Брюксел мозъчен тръст “Брюгел” (Bruegel). С повишените лихви и икономиките, които вероятно вече са в рецесия, финансовата помощ, която смекчи удара върху милиони семейства и компании, изглежда все по-несигурна.
“Когато съберете всичко – спасителни планове, субсидии – то се получава абсурдно голяма сума пари”, твърди директорът на консултантската компания Ес-АрЕм (S-RM) Мартин Дивениш. За правителствата ще е много по-трудно да управляват тази криза през 2023 година, смятат експертите.
Въпросът е, че фискалният капацитет на страните вече е на предела си. Почти половината от страните членки на ЕС имат дълг, който надвишава ограничението за блока от 60 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП).
Изчислените от Блумбърг въз основата на пазарните данни около 1 трилион долара представляват наистина тягостен баланс за потребителите и компаниите, някои от които, макар и не всички, са били компенсирани с пакети финансова помощ.1чя
Стремежът да се запълнят хранилищата миналото лято въпреки почти рекордните цени засега притъпява свиването на предлагането, но много студеното време поставя европейската енергийна система пред първия й голям тест тази зима. Миналата седмица операторът на германската газопреносна мрежа предупреди, че не се пести достатъчно количество газ и два от пет показателя, включително за равнищата на потребление са на критично ниво.
Газохранилище в Германия, снимка: AP
С оглед на ограниченото предлагане компаниите и потребителите бяха помолени да намалят потреблението. ЕС успя да понижи търсенето на газ с 50 милиарда кубични метра тази година, но ще трябва да се справи с потенциален дефицит от 27 милиарда кубични метра през 2023 г., според Международната агенция по енергията (МАЕ). Това предполага, че руските доставки ще бъдат сведени до нула, а вносът на втечнен природен газ от Китай ще се върне на равнищата от 2021 г.
Енергийни проблеми за Европа през 2023 година
Всичко предвещава, че идната година енергийната криза в Европа ще е още по-дълбока, пише “Мъни”.
Основният тръбопровод от Русия за Западна Европа беше “Северен поток”, повреден след саботаж през септември. ЕС все още получава малко количество руски доставки през Украйна, но масивните бомбардировки на Москва срещу енергийна инфраструктура поставят под риск това трасе. Без тези доставки попълването на хранилищата ще е проблематично и ще остави пробойна и през идната година.
За да избегне недостиг, ЕК фиксира минимални цели за запасите. До 1 февруари резервоарите трябва да са пълни поне до 45 на сто, за да не се изчерпят до края на отоплителния сезон. Ако зимата е мека, целта е нивата на съхранение да са до 55 на сто.
Междувременно вносът на втечнен природен газ в Европа достигна рекордни равнища и в Германия отварят нови терминали. Подкрепените от правителствата покупки помогнаха на Европа да привлече товари от Китай, но по-студеният климат в Азия и потенциалното икономическо възстановяване, след като Пекин смекчи ковид ограниченията могат да усложнят ситуацията.
Според Института за енергийна икономика на Китайската национална офшорна петролна корпорация през 2023 г. китайският внос на газ да нарасне със 7 на сто спрямо тази година. Държавната агенция е започнала да си осигурява доставки втечнен природен газ за идната година, което я поставя в пряка конкуренция с Европа.
Китай не е единственият проблем за Европа. Други азиатски страни също се активизират, за да си осигурят по-големи доставки. Япония, водещият световен вносител на втечнен природен газ тази година, проучва възможността да създаде стратегически резерв, като правителството иска да субсидира покупките.
Европейските газови фючърси са регистрирали средна стойност от около 135 евро за мегаватчас тази година, след като достигнаха пика си от 345 евро през юли. Ако цените се повишат до 210 евро, разходите за вноса могат да достигнат до 5 на сто от БВП, според Джейми Ръш, главен икономист в Блумбърг икономикс. Това може да преобърне очакваната недълбока рецесия в дълбока и да принуди правителствата да се намесят.
Например по-високите разходи за компании като германските, които разчитат на електроенергия на достъпни цени, за да произвеждат от автомобили до химични продукти, ще намалят конкурентоспособността им за сметка на САЩ и Китай. Това ще засили натиска върху администрацията на германския канцлер Олаф Шолц да продължи да оказва помощ на икономиката.
За страни като Италия нарасналите енергийни цени през 2023 г. ще се изразят в още по-голям дълг и финансова нестабилност, ако правителството прибегне до нови помощи.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Енергийната криза в Европа ще продължи и през 2023 година
Енергийната криза през 2022 г. струва на Европа обременяващите 1 трилион долара, платени за газови доставки. Какво можем да очакваме през 2023 година? Според някои изчисления разходите на страните от ЕС може дори да нараснат.
Отиващата си 2022 година бе изключително сложна за Стария континент що се отнася до отделените средства за енергия, като истинската геополитическа революция по отношение на синьото гориво, която войната в Украйна предизвика, все още е в ход.
Какво ще се случи през 2023 година?
Прогнозите не са розови, тъй като очакванията са, че енергийната криза ще продължи да тегне над Европа, пише специализираното италианско издание “Мъни”.
Според някои анализатори най-дълбоката криза от последните десетилетия дори е едва в началото си. След тази зима регионът трябва да запълни газовите си резерви с малки или нулеви доставки от Русия, което ще задълбочи конкуренцията за гориво.
Дори с по-големия брой съоръжения за внос на втечнен природен газ се предвижда пазарът да остане напрегнат до края на 2026 година, когато ще са достъпни допълнителни мощности за производство в САЩ и Катар. Всичко това ще се изрази в още по-високи цени.
Освен това докато правителствата бяха в състояние да подпомагат компаниите и потребителите, поемайки голяма част от рекордните разходи с повече от 700 милиарда долара помощи, то извънредната ситуация можеше да продължи с години, отчита базиранията в Брюксел мозъчен тръст “Брюгел” (Bruegel). С повишените лихви и икономиките, които вероятно вече са в рецесия, финансовата помощ, която смекчи удара върху милиони семейства и компании, изглежда все по-несигурна.
“Когато съберете всичко – спасителни планове, субсидии – то се получава абсурдно голяма сума пари”, твърди директорът на консултантската компания Ес-АрЕм (S-RM) Мартин Дивениш. За правителствата ще е много по-трудно да управляват тази криза през 2023 година, смятат експертите.
Въпросът е, че фискалният капацитет на страните вече е на предела си. Почти половината от страните членки на ЕС имат дълг, който надвишава ограничението за блока от 60 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП).
Изчислените от Блумбърг въз основата на пазарните данни около 1 трилион долара представляват наистина тягостен баланс за потребителите и компаниите, някои от които, макар и не всички, са били компенсирани с пакети финансова помощ.1чя
Стремежът да се запълнят хранилищата миналото лято въпреки почти рекордните цени засега притъпява свиването на предлагането, но много студеното време поставя европейската енергийна система пред първия й голям тест тази зима. Миналата седмица операторът на германската газопреносна мрежа предупреди, че не се пести достатъчно количество газ и два от пет показателя, включително за равнищата на потребление са на критично ниво.
С оглед на ограниченото предлагане компаниите и потребителите бяха помолени да намалят потреблението. ЕС успя да понижи търсенето на газ с 50 милиарда кубични метра тази година, но ще трябва да се справи с потенциален дефицит от 27 милиарда кубични метра през 2023 г., според Международната агенция по енергията (МАЕ). Това предполага, че руските доставки ще бъдат сведени до нула, а вносът на втечнен природен газ от Китай ще се върне на равнищата от 2021 г.
Енергийни проблеми за Европа през 2023 година
Всичко предвещава, че идната година енергийната криза в Европа ще е още по-дълбока, пише “Мъни”.
Основният тръбопровод от Русия за Западна Европа беше “Северен поток”, повреден след саботаж през септември. ЕС все още получава малко количество руски доставки през Украйна, но масивните бомбардировки на Москва срещу енергийна инфраструктура поставят под риск това трасе. Без тези доставки попълването на хранилищата ще е проблематично и ще остави пробойна и през идната година.
За да избегне недостиг, ЕК фиксира минимални цели за запасите. До 1 февруари резервоарите трябва да са пълни поне до 45 на сто, за да не се изчерпят до края на отоплителния сезон. Ако зимата е мека, целта е нивата на съхранение да са до 55 на сто.
Междувременно вносът на втечнен природен газ в Европа достигна рекордни равнища и в Германия отварят нови терминали. Подкрепените от правителствата покупки помогнаха на Европа да привлече товари от Китай, но по-студеният климат в Азия и потенциалното икономическо възстановяване, след като Пекин смекчи ковид ограниченията могат да усложнят ситуацията.
Според Института за енергийна икономика на Китайската национална офшорна петролна корпорация през 2023 г. китайският внос на газ да нарасне със 7 на сто спрямо тази година. Държавната агенция е започнала да си осигурява доставки втечнен природен газ за идната година, което я поставя в пряка конкуренция с Европа.
Китай не е единственият проблем за Европа. Други азиатски страни също се активизират, за да си осигурят по-големи доставки. Япония, водещият световен вносител на втечнен природен газ тази година, проучва възможността да създаде стратегически резерв, като правителството иска да субсидира покупките.
Европейските газови фючърси са регистрирали средна стойност от около 135 евро за мегаватчас тази година, след като достигнаха пика си от 345 евро през юли. Ако цените се повишат до 210 евро, разходите за вноса могат да достигнат до 5 на сто от БВП, според Джейми Ръш, главен икономист в Блумбърг икономикс. Това може да преобърне очакваната недълбока рецесия в дълбока и да принуди правителствата да се намесят.
Например по-високите разходи за компании като германските, които разчитат на електроенергия на достъпни цени, за да произвеждат от автомобили до химични продукти, ще намалят конкурентоспособността им за сметка на САЩ и Китай. Това ще засили натиска върху администрацията на германския канцлер Олаф Шолц да продължи да оказва помощ на икономиката.
За страни като Италия нарасналите енергийни цени през 2023 г. ще се изразят в още по-голям дълг и финансова нестабилност, ако правителството прибегне до нови помощи.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
В българската архитектура има един човек, който стои пред останалите като еталон. Името му е синоним на предприемчивост и новаторска
Видео история: “Да съживиш храма”
Това е история за мисията на енорийския свещеник на град Белене да даде нов живот на храм от 1860 -
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Точно в 16 часа и 17 минути на седми декември 1986-а година животът на хората в Стражица се променя завинаги. Земетресение
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Когато плавате с кораб по море, колкото повече се отдалечавате от брега, толкова повече се връщате към момента на Съзиданието
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни