Стотици международни компании имат бизнес интереси в Русия и се опасяват, че биха могли да попаднат под ударите на санкциите, които Западът налага заради руската военна инвазия в Украйна.
Ройтерс прави подбор на някои от тях:
“Анжи” (Engie)
Френската газова компания е един от петте западни инвеститори в “Северен поток-2”.
Ба Ес Еф (BASF)
Германският производител на химикали е съсобственик на “Винтерсхал Деа” (Wintershall Dea), една от компаниите, подкрепила финансово изграждането на спрения в момента газопровод “Северен поток-2”. Другият съсобственик на “Винтерсхал Деа” е “Летър уан” (LetterOne), инвестиционна група собственост на руския милиардер Михаил Фридман. Около 1 процент от продажбите на Ба Ес Еф идват от Русия.
“Бритиш петролиъм” (BP)
Британският петролен гигант е най-големият чуждестранен инвеститор в Русия и притежава 19,75 процента от националната петролна компания “Роснефт”. “Бритиш петролиъм” има дялове в няколко петролни и газови проекта в Русия.
“Данон” (Danone)
Френският производител на млечни произведения контролира руската марка “Простоквашино” и генерира 6 процента от всичките си продажби в Русия.
“Джапан тобако” (Japan Tobacco)
Японската компания наема 4000 души в руските си заводи, а през 2020 г. данъците, платени в страната, възлизат на 1,4 процента от бюджета на Руската федерация. Компанията реализира около една пета от печалбите си в Русия, Беларус и т. нар. Общност на независимите държави.
“Екуинор” (Equinor)
Норвежката компания притежава миноритарни дялове в три руски петролни полета.
“Дженерали” (Generali)
Най-големият италиански застраховател притежава миноритарен дял в руския застраховател “Ингострах”.
“Кока кола” (Coca Cola)
Листваната в Лондон компания бутилира напитки в Русия, Украйна и почти всички страни от Централна и Източва Европа. Русия е сред най-големите й пазари, а за компанията там работят 7000 души.
“Метро” (Metro)
За германската верига хипермаркети в Русия работят около 10 000 души, а клиентите й са около 2,5 милиона. Компанията има 26 магазина в Украйна.
“Мицубиши” (Mitsubishi)
Компанията има 141 представителства в Русия и дял в “Сахалин-2”, който доставя втечнен газ на Япония, а освен това търгува с руски въглища, алуминий, никел, метанол, пластмаса и други материали.
“Нестле” (Nestle)
Швейцарската компания има шест завода в Русия, включително такива за шоколадови изделия и напитки. През 2020 г. продажбите й в Русия са възлизали на 1,7 милиарда долара.
“Нокиан тайърс” (Nokian Tyres)
Финландската компания има завод и голям склад край Санкт Петербург.
О Ем Ви (OMV)
Петролно-газовата компания е сред петте западна инвеститори в “Северен поток-2” и е главният вносител на руски газ в Австрия. Тя притежава 24,99 процента от газовото находище Южноруское.
“Рено” (Renault)
Френският автопроизводител реализира 8 процента от приходите си в Русия, по данни на “Ситибанк” (Citibank). Компанията притежава 69 процента от съвместното предприятие “Автоваз”, който произвежда марката “Лада” и продава повече от 90 процента от колите на местния пазар.
“Ролс Ройс” (Rolls-Royce)
Британският производител на авиодвигатели посочва, че 20 процента от титана, влаган в тях, идва от Русия, но същевременно само 2 процента от приходите на компанията са от Русия.
“Сафран” (Safran)
Руската ВСМПО-АВИСМА е най-големият доставчик на титан за френския производител на реактивни двигатели.
“Тотал енержи” (Total Energies)
Френският петролен гигант е сред най-големите инвеститори в Русия и притежава 19,4 процента от “Новатек”, 20 процента от съвместното предприятие за втечнен природен газ “Ямал”, 21 процента от предприятието за втечнен природен газ “Арктика-2”, 20 процента от петролното поле Харяга и още много дялове в руски компании от нефтопреработвателната и химическата промишленост, както и във възобновяемите енергийни източници.
“Тойота” (Toyota)
В завода на компанията край Санкт Петербург се произвеждат модели “Камри” и RAV4. “Тойота” има търговски офис в Москва. Компанията наема в Русия общо 2600 служители, сред които 26 японци.
“Унипер” (Унипер)
Германската компания е инвестирала 1 милиард долара в “Северен поток-2”, както и в пет ТЕЦ-а в Русия с общ капацитет от 11,2 гигавата, които покриват около 5 процента от енергийните нужди на страната. “Унипер” и “Фортум” (Fortum), която държи контролния й пакет акции, притежават общо 12 ТЕЦ-а в Русия с общо над 7000 служители.
“Фолксваген” (Volkswagen)
Германският автопроизводител има два заводи и около 4000 служители в Русия. Той е сглобил около 170 000 автомобила през 2021 г., което е малка част от произведените и продадени в световен план 8,9 милиона.
“Хайделбергцемент” (Heidelbergcement)
Германската компания има три завода в Русия, а производството им е само за вътрешно потребление.
“Шел” (Shell)
Британско-нидерландската компания притежава 27,5 процента от проекта за втечнен природен газ “Сахалин-2”, който има годишен капацитет от 10,9 милиона тона и е управляван от “Газпром”. “Шел” е сред петте западни инвеститори в “Северен поток-2”.
Коментар
Ето кои са световните компании с бизнес интереси в Русия
Стотици международни компании имат бизнес интереси в Русия и се опасяват, че биха могли да попаднат под ударите на санкциите, които Западът налага заради руската военна инвазия в Украйна.
Ройтерс прави подбор на някои от тях:
“Анжи” (Engie)
Френската газова компания е един от петте западни инвеститори в “Северен поток-2”.
Ба Ес Еф (BASF)
Германският производител на химикали е съсобственик на “Винтерсхал Деа” (Wintershall Dea), една от компаниите, подкрепила финансово изграждането на спрения в момента газопровод “Северен поток-2”. Другият съсобственик на “Винтерсхал Деа” е “Летър уан” (LetterOne), инвестиционна група собственост на руския милиардер Михаил Фридман. Около 1 процент от продажбите на Ба Ес Еф идват от Русия.
“Бритиш петролиъм” (BP)
Британският петролен гигант е най-големият чуждестранен инвеститор в Русия и притежава 19,75 процента от националната петролна компания “Роснефт”. “Бритиш петролиъм” има дялове в няколко петролни и газови проекта в Русия.
“Данон” (Danone)
Френският производител на млечни произведения контролира руската марка “Простоквашино” и генерира 6 процента от всичките си продажби в Русия.
“Джапан тобако” (Japan Tobacco)
Японската компания наема 4000 души в руските си заводи, а през 2020 г. данъците, платени в страната, възлизат на 1,4 процента от бюджета на Руската федерация. Компанията реализира около една пета от печалбите си в Русия, Беларус и т. нар. Общност на независимите държави.
“Екуинор” (Equinor)
Норвежката компания притежава миноритарни дялове в три руски петролни полета.
“Дженерали” (Generali)
Най-големият италиански застраховател притежава миноритарен дял в руския застраховател “Ингострах”.
“Кока кола” (Coca Cola)
Листваната в Лондон компания бутилира напитки в Русия, Украйна и почти всички страни от Централна и Източва Европа. Русия е сред най-големите й пазари, а за компанията там работят 7000 души.
“Метро” (Metro)
За германската верига хипермаркети в Русия работят около 10 000 души, а клиентите й са около 2,5 милиона. Компанията има 26 магазина в Украйна.
“Мицубиши” (Mitsubishi)
Компанията има 141 представителства в Русия и дял в “Сахалин-2”, който доставя втечнен газ на Япония, а освен това търгува с руски въглища, алуминий, никел, метанол, пластмаса и други материали.
“Нестле” (Nestle)
Швейцарската компания има шест завода в Русия, включително такива за шоколадови изделия и напитки. През 2020 г. продажбите й в Русия са възлизали на 1,7 милиарда долара.
“Нокиан тайърс” (Nokian Tyres)
Финландската компания има завод и голям склад край Санкт Петербург.
О Ем Ви (OMV)
Петролно-газовата компания е сред петте западна инвеститори в “Северен поток-2” и е главният вносител на руски газ в Австрия. Тя притежава 24,99 процента от газовото находище Южноруское.
“Рено” (Renault)
Френският автопроизводител реализира 8 процента от приходите си в Русия, по данни на “Ситибанк” (Citibank). Компанията притежава 69 процента от съвместното предприятие “Автоваз”, който произвежда марката “Лада” и продава повече от 90 процента от колите на местния пазар.
“Ролс Ройс” (Rolls-Royce)
Британският производител на авиодвигатели посочва, че 20 процента от титана, влаган в тях, идва от Русия, но същевременно само 2 процента от приходите на компанията са от Русия.
“Сафран” (Safran)
Руската ВСМПО-АВИСМА е най-големият доставчик на титан за френския производител на реактивни двигатели.
“Тотал енержи” (Total Energies)
Френският петролен гигант е сред най-големите инвеститори в Русия и притежава 19,4 процента от “Новатек”, 20 процента от съвместното предприятие за втечнен природен газ “Ямал”, 21 процента от предприятието за втечнен природен газ “Арктика-2”, 20 процента от петролното поле Харяга и още много дялове в руски компании от нефтопреработвателната и химическата промишленост, както и във възобновяемите енергийни източници.
“Тойота” (Toyota)
В завода на компанията край Санкт Петербург се произвеждат модели “Камри” и RAV4. “Тойота” има търговски офис в Москва. Компанията наема в Русия общо 2600 служители, сред които 26 японци.
“Унипер” (Унипер)
Германската компания е инвестирала 1 милиард долара в “Северен поток-2”, както и в пет ТЕЦ-а в Русия с общ капацитет от 11,2 гигавата, които покриват около 5 процента от енергийните нужди на страната. “Унипер” и “Фортум” (Fortum), която държи контролния й пакет акции, притежават общо 12 ТЕЦ-а в Русия с общо над 7000 служители.
“Фолксваген” (Volkswagen)
Германският автопроизводител има два заводи и около 4000 служители в Русия. Той е сглобил около 170 000 автомобила през 2021 г., което е малка част от произведените и продадени в световен план 8,9 милиона.
“Хайделбергцемент” (Heidelbergcement)
Германската компания има три завода в Русия, а производството им е само за вътрешно потребление.
“Шел” (Shell)
Британско-нидерландската компания притежава 27,5 процента от проекта за втечнен природен газ “Сахалин-2”, който има годишен капацитет от 10,9 милиона тона и е управляван от “Газпром”. “Шел” е сред петте западни инвеститори в “Северен поток-2”.
Още от Built.bg
Коментар, Новини
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Българското правителство, избрано с труд през 2021 г., падна на 22 юни след вот на недоверие, гласуван от опозицията. За страната се очертава период на нестабилност, пише в коментар
06.23.2022
икономика, Коментар
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Какво се случи? Русия намали миналата седмица доставките на газ за пет страни от ЕС, включително Германия – най-голямата икономика в 27-членния блок, която е и силно зависима от
06.22.2022
Коментар, Новини
Асошиейтед прес: Българският премиер призова за подкрепа преди вота на недоверие
Българските депутати дебатираха вчера вота на недоверие срещу правителството на малцинството преди днешното гласуването, което може да доведе до сваляне на премиера центрист Кирил Петков, избран само преди месеци
06.22.2022
Войната в Украйна
Повече от 150 културни обекта са повредени или унищожени по време на войната в Украйна
Хиляди милионери се опитват да напуснат Русия, по данни на британското разузнаване
Зеленски: Русия е хвърлила око на “обширна зона от Варшава до София”
Макрон, Олаф Шолц и Марио Драги пристигнаха в Киев
Никой не знае колко ще продължи войната, каза Зеленски
Руският “Макдоналдс” – “Вкусно – и точка”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Асошиейтед прес: Българският премиер призова за подкрепа преди вота на недоверие
Историята на вота на недоверие в съвременната българска политика
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Експерти обсъдиха инфлационните процеси по време на Софийски икономически форум III
Инфраструктура
Второкласните пътища ще се таксуват с тол такса от 1 юли
Постигнато е разбирателство за облекчаване на трафика между България и Румъния
АМ “Струма”: Ще спре ли скоростта на икономиката ни, ако строежът и бъде отложен
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Архитектура
Арх. Дора Иванова: Дейностите по стабилизирането на стенните мозайки на паметника Бузлуджа са успешни
Българските стадиони в Африка
Създателите
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Градска среда и Урбанизъм
АДФИ установи нарушения в обществената поръчка на Столична община за уличното осветление
Възстановяват къпалнята “Мария Луиза” в Борисовата градина
Заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 50 млн. евро предстои да одобри Столичният общински съвет
Oбщинският съветник Борис Бонев днес внася в СОС доклад за развитие на градското земеделие
Бохемски истории
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Бохемски истории: Народната книгохранителница
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
Be Green
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
Съветът на ЕС препоръчва България да намали зависимостта от изкопаемите горива и да повиши свързаността си със съседните газопреносни мрежи
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото