Автор: Светослав Стефанов/БТА
Дванадесети ден войната в Украйна продължава своя безумен ход, а жертвите и бежанците растат в геометрична прогресия. Дванадесети ден руският енергиен монополист “Газпром” обявява в дневния си бюлетин, че подава синьо гориво към Европа в редовен режим. А понякога дори ангажира допълнителни мощности.
Дванадесети ден Европа и части от света говорят за безкомпромисните санкции, които трябва да бъдат наложени на режима на руския президент Владимир Путин. Дванадесети ден една след друга биват обявявани и по-сериозни, и по-символични санкции – руски банки биват изключвани от системата СУИФТ, западни компании спират дейността си в Русия, руски пропагандни медии биват изваждани от европейския ефир, яхтите на руски олигарси се оказват арестувани в западни пристанища и т.н.
И макар и срамежливо да се говори, че това май не е достатъчно и едва ли ще спре войната, така и не се посяга към сърцето на днешната руска икономика – добива и износа на енергоносители. Америка, разбираемо, е по-гласовита, докато Европа нервно присвива рамене и казва: Не можем без тях.
Парадоксът е факт – налагат се санкции, чиято цел е да намалят до минимум възможностите на режима на Путин да финансира войната, но най-голямото кранче остава широко отворено. Просто защото ако го затвори, Европа рискува да “удуши” самата себе си.
Зависимостта на Европа от руския газ е добре известна, но за това си е виновна и Европа. През последните 20-30 години много се говореше за диверсификацията на енергийните доставки, но направеното в тази посока е незначително. В същото това време, не и без европейско съучастие, Русия изгради тръбопроводи като “Северен поток-1” и “Турски поток”, които ефективно “приклещиха” Европа от две страни. А самата Русия пък се превърна в своеобразна “бензиностанция с ядрени ракети”.
На път беше и “Южен поток”, но Кремъл предпочете да заложи на “Турски поток”. “Северен поток-2” пък спря в последната минута, след като беше напълно изграден и готов за пускане само поради нетърпението на Путин да атакува Украйна.
За безпомощността на Европа в сегашния момент добре говори съгласуваната изява на германските министри на финансите и външните работи, Кристиан Линднер и Аналена Бербок, които в един глас вчера пред различни медии се обявиха против налагането на ембарго върху вноса на петрол, газ и въглища от Русия заради инвазията й в Украйна.
Аргументите им може и да са правилни – без руски газ Германия остава на тъмно и студено до няколко дни, но само показват късогледата политика на страната през последните десетилетия, без да дават решение на сегашната криза.
С началото на войната политиците в Европа отново интензивно заговориха за диверсифицирането на газовите доставки и започнаха да поставят на масата възможни опции – от увеличаването на трафика от страни като Норвегия и Алжир, които доставят газ на Европа по тръбопроводи, до изграждането на терминали за втечнен газ, по които да се внася газ от страни извън Европа, като например САЩ и Катар.
За съжаление и двете опции са невъзможни в краткосрочен план, а сега са необходими именно такива решения. И Норвегия, и Алжир са близо до максималния си капацитет за добив и транзит на газ. Дори и да го увеличат, те биха компенсирали евентуалното спиране на руския газ с едва няколко процента.
Европейската комисия пък утре ще предложи мерки за разнообразяване на доставките на енергия в ЕС, за да ограничи вноса на енергоносители от Русия. Хубава стъпка, но сериозно закъсняла. Това трябваше да се направи още преди петнадесетина години.
Изграждането на терминали за втечнен газ, колкото и скоростно да върви, би отнело месеци. Дотогава войната би трябвало да е свършила. Германският канцлер Олаф Шолц заяви още в първите дни на войната, че Германия започва строежа на два терминала. Целта на изявата му беше единствено да успокои обществото, че газ ще има. Да, но кога?
Важният въпрос е защо чак сега Берлин реши да помисли за ефективна диверсификация, след като от години е ясно, че Русия използва газа като оръжие и не само няма намерение да прекратява тази порочна практика, а дори и я увеличава. Вярно, Шолц е канцлер от едва няколко месеца, но той беше цял мандат министър в последния кабинет на Ангела Меркел и през цялото това време украинският конфликт тлееше, а газовата криза беше на хоризонта.
Нещо повече, неведнъж през последните две десетилетия Русия използваше газа, за да извива ръцете на Европа. Нека да си спомним газовите кризи от зимата на 2006 г., 2008 г. и 2009 г., всички до една свързани с руските претенции, основателни или не, по отношение на Украйна.
Европа е безнадеждно закъсняла по отношение на газовата си диверсификация, най-вече поради изключително късогледата си политика по отношение на Кремъл. В опит да цивилизоват и култивират “руската мечка”, като й дадат възможност да използва огромните си енергийни резерви за модернизация, европейските политици само подхраниха възраждането на руската военна мощ и сега са напът да “берат плодовете” на тази политика.
Ситуацията сега малко наподобява тази отпреди Втората световна война, когато в опит да задоволят апетитите на Хитлер, западните демокрации последователно правят отстъпки и всъщност само ги разпалват. Той получава последователно Рейнската област, Судетите в Чехословакия, а по-късно и останалата част от страната, както и Австрия. Знаем какъв е резултатът от тази късогледа политика.
Путин през 2008 г. сложи ръка на Абхазия и Южна Осетия в Грузия, а през 2014 г. окупира Крим и реално и големи части от Източна Украйна. Европа говореше на висок глас, но не направи нищо, за да го накаже за агресията. Сега Кремъл има амбицията да сложи ръка, по един или друг начин, върху цяла Украйна. Какво ли ще последва?
През 1938 г. след края на конференцията в Мюнхен, развързала ръцете на Хитлер да окупира Чехословакия, Уинстън Чърчил обобщава: “Нашите политици избираха между войната и позора. Те избраха позора, но ще получат и войната” и се оказва прав.
Сега Европа избира между газ и ракети. Тя избира газа, но дали няма да получи и ракети?
Коментар
Европа без руски газ? Causa perduta, засега
Автор: Светослав Стефанов/БТА
Дванадесети ден войната в Украйна продължава своя безумен ход, а жертвите и бежанците растат в геометрична прогресия. Дванадесети ден руският енергиен монополист “Газпром” обявява в дневния си бюлетин, че подава синьо гориво към Европа в редовен режим. А понякога дори ангажира допълнителни мощности.
Дванадесети ден Европа и части от света говорят за безкомпромисните санкции, които трябва да бъдат наложени на режима на руския президент Владимир Путин. Дванадесети ден една след друга биват обявявани и по-сериозни, и по-символични санкции – руски банки биват изключвани от системата СУИФТ, западни компании спират дейността си в Русия, руски пропагандни медии биват изваждани от европейския ефир, яхтите на руски олигарси се оказват арестувани в западни пристанища и т.н.
И макар и срамежливо да се говори, че това май не е достатъчно и едва ли ще спре войната, така и не се посяга към сърцето на днешната руска икономика – добива и износа на енергоносители. Америка, разбираемо, е по-гласовита, докато Европа нервно присвива рамене и казва: Не можем без тях.
Парадоксът е факт – налагат се санкции, чиято цел е да намалят до минимум възможностите на режима на Путин да финансира войната, но най-голямото кранче остава широко отворено. Просто защото ако го затвори, Европа рискува да “удуши” самата себе си.
Зависимостта на Европа от руския газ е добре известна, но за това си е виновна и Европа. През последните 20-30 години много се говореше за диверсификацията на енергийните доставки, но направеното в тази посока е незначително. В същото това време, не и без европейско съучастие, Русия изгради тръбопроводи като “Северен поток-1” и “Турски поток”, които ефективно “приклещиха” Европа от две страни. А самата Русия пък се превърна в своеобразна “бензиностанция с ядрени ракети”.
На път беше и “Южен поток”, но Кремъл предпочете да заложи на “Турски поток”. “Северен поток-2” пък спря в последната минута, след като беше напълно изграден и готов за пускане само поради нетърпението на Путин да атакува Украйна.
За безпомощността на Европа в сегашния момент добре говори съгласуваната изява на германските министри на финансите и външните работи, Кристиан Линднер и Аналена Бербок, които в един глас вчера пред различни медии се обявиха против налагането на ембарго върху вноса на петрол, газ и въглища от Русия заради инвазията й в Украйна.
Аргументите им може и да са правилни – без руски газ Германия остава на тъмно и студено до няколко дни, но само показват късогледата политика на страната през последните десетилетия, без да дават решение на сегашната криза.
С началото на войната политиците в Европа отново интензивно заговориха за диверсифицирането на газовите доставки и започнаха да поставят на масата възможни опции – от увеличаването на трафика от страни като Норвегия и Алжир, които доставят газ на Европа по тръбопроводи, до изграждането на терминали за втечнен газ, по които да се внася газ от страни извън Европа, като например САЩ и Катар.
За съжаление и двете опции са невъзможни в краткосрочен план, а сега са необходими именно такива решения. И Норвегия, и Алжир са близо до максималния си капацитет за добив и транзит на газ. Дори и да го увеличат, те биха компенсирали евентуалното спиране на руския газ с едва няколко процента.
Европейската комисия пък утре ще предложи мерки за разнообразяване на доставките на енергия в ЕС, за да ограничи вноса на енергоносители от Русия. Хубава стъпка, но сериозно закъсняла. Това трябваше да се направи още преди петнадесетина години.
Изграждането на терминали за втечнен газ, колкото и скоростно да върви, би отнело месеци. Дотогава войната би трябвало да е свършила. Германският канцлер Олаф Шолц заяви още в първите дни на войната, че Германия започва строежа на два терминала. Целта на изявата му беше единствено да успокои обществото, че газ ще има. Да, но кога?
Важният въпрос е защо чак сега Берлин реши да помисли за ефективна диверсификация, след като от години е ясно, че Русия използва газа като оръжие и не само няма намерение да прекратява тази порочна практика, а дори и я увеличава. Вярно, Шолц е канцлер от едва няколко месеца, но той беше цял мандат министър в последния кабинет на Ангела Меркел и през цялото това време украинският конфликт тлееше, а газовата криза беше на хоризонта.
Нещо повече, неведнъж през последните две десетилетия Русия използваше газа, за да извива ръцете на Европа. Нека да си спомним газовите кризи от зимата на 2006 г., 2008 г. и 2009 г., всички до една свързани с руските претенции, основателни или не, по отношение на Украйна.
Европа е безнадеждно закъсняла по отношение на газовата си диверсификация, най-вече поради изключително късогледата си политика по отношение на Кремъл. В опит да цивилизоват и култивират “руската мечка”, като й дадат възможност да използва огромните си енергийни резерви за модернизация, европейските политици само подхраниха възраждането на руската военна мощ и сега са напът да “берат плодовете” на тази политика.
Ситуацията сега малко наподобява тази отпреди Втората световна война, когато в опит да задоволят апетитите на Хитлер, западните демокрации последователно правят отстъпки и всъщност само ги разпалват. Той получава последователно Рейнската област, Судетите в Чехословакия, а по-късно и останалата част от страната, както и Австрия. Знаем какъв е резултатът от тази късогледа политика.
Путин през 2008 г. сложи ръка на Абхазия и Южна Осетия в Грузия, а през 2014 г. окупира Крим и реално и големи части от Източна Украйна. Европа говореше на висок глас, но не направи нищо, за да го накаже за агресията. Сега Кремъл има амбицията да сложи ръка, по един или друг начин, върху цяла Украйна. Какво ли ще последва?
През 1938 г. след края на конференцията в Мюнхен, развързала ръцете на Хитлер да окупира Чехословакия, Уинстън Чърчил обобщава: “Нашите политици избираха между войната и позора. Те избраха позора, но ще получат и войната” и се оказва прав.
Сега Европа избира между газ и ракети. Тя избира газа, но дали няма да получи и ракети?
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Снимка: GATE Надеждният изкуствен интелект може да донесе много ползи, като например по-добро здравеопазване, по-безопасен и чист транспорт, по-ефективно производство, по-евтина и устойчива енергия. Той подпомага намирането на решения
06.03.2023
Зелена среда, Коментар
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Миналата седмица Независимата българска енергийна борса регистрира истински прецедент – два поредни дни с нулеви цени на променливата компонента от електроенергията. При първия това се случи в рамките на
06.03.2023
Коментар, Новини
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
Източник: БТА През последните месеци Пекин активизира дипломатическите си контакти с Европейския съюз, след като от страна на Вашингтон се надигнаха гласове, призоваващи за „разделяне“ на ЕС от Китай.
05.29.2023
Създателите
Пробив: Кръвен тест открива над 50 вида рак
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Коментари и анализи
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Андрей Цеков: Ще продължа линията на министър Шишков
Иван Шишков пред bTV: Сред неотложните задачи е магистрала „Струма“
Шишков: Пътният възел „Кресна“ по никакъв начин не предопределя трасето през дефилето на АМ „Струма”
Асен Меджидиев: Детската болница трябва да бъде изградена до две години и половина
Архитектура
Зала „Арена Шумен“ е отличена с бронз на международния конкурс за дизайн в град Комо
Панорамен асансьор беше открит в Колизея
Градска среда и Урбанизъм
В плевенския парк “Кайлъка” ще бъде възстановена емблематична скулптурна композиция
Флоренция гони “Еърбиенби” от историческия си център
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Фандъкова: До 2030 г. София трябва да постигне климатична неутралност
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Строителни материали втора ръка – възможно ли е?
Войната в Украйна
Украйна обвини Русия за разрушената стена на язовира „Нова Каховка“, предупреждава за сериозни наводнения
Зеленски пред в. “Уолстрийт джърнъл”: Украйна е готова да започне контранастъплението си
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни