България може да се присъедини към еврозоната през 2024 година, но страната е разединена относно перспективата да изостави националната си валута и да се включи в клуба на еврото, пише Франс прес, цитирана от БТА, в анализ, посветен на нагласите в страната и възможния й път към еврозоната.
България миналата година се присъедини към Европейския банков съюз и Европейския валутен механизъм ERM II, където всяка страна членка за валутния съюз трябва да остане поне две години, преди да бъде приета в еврозоната.
Планираният валутен курс е 1,95583 лева за едно евро – същата стойност на националната валута, която страната поддържа от създаването на еврозоната през 1999 година.

Новото правителство, което встъпи в длъжност по-рано този месец след година на политическа безизходица, обеща да “предприеме всички необходими стъпки за присъединяване към еврозоната”, припомня АФП.
Финансовият министър Асен Василев призова за “широк обществен дебат”, за да бъдат убедени скептиците.
Много българи обаче се страхуват от повишаване на цените, тъй като все още помнят икономическата криза от 1996-97 година, когато 14 банки фалираха, а инфлацията скочи до над 300 процента.
Под натиска на Международния валутен фонд България въведе независим валутен борд, който фиксира обменния курс на лева. Възприеман от някои като “усмирителна риза” за правителствената политика, валутният борд понижи инфлацията и помогна на редица български правителства да държат финансите под контрол. Държавният дълг на страната е сред най-ниските в ЕС – приблизително 24 процента от брутния вътрешен продукт.
Когато България се присъедини към еврото, някои от предпазните механизми, предлагани от валутния борд ще изчезнат, и страната вероятно ще може да тегли кредити при по-ниски лихви, което тревожи някои ръководни фигури. Василев се изказа в полза на въвеждане на други инструменти на тяхно място, за да се избегне навлизане на страната в дългова спирала.
Освен възможните “капани” у дома, Василев е наясно, че е възможно също така сред останалите страни членки да липсва политическа воля за присъединяването на България, отбелязва АФП.
Макар да е най-бедната членка на ЕС, страната изпълнява макроикономическите условия за присъединяване към еврозоната. Европейските партньори обаче са разтревожени от високото ниво на корупция.
Франс прес цитира европейски източник, според който “има съмнения в България и системите й” за борба с проблеми като прането на пари и корупцията.
В центъра на програмата на новото правителство е именно прекратяването на този тип практики, но то ще трябва да измине известен път, преди да убеди ЕС, че е успяло, пише АФП.
Коментар
Франс прес: Българите са разединени за приемането на еврото
България може да се присъедини към еврозоната през 2024 година, но страната е разединена относно перспективата да изостави националната си валута и да се включи в клуба на еврото, пише Франс прес, цитирана от БТА, в анализ, посветен на нагласите в страната и възможния й път към еврозоната.
България миналата година се присъедини към Европейския банков съюз и Европейския валутен механизъм ERM II, където всяка страна членка за валутния съюз трябва да остане поне две години, преди да бъде приета в еврозоната.
Планираният валутен курс е 1,95583 лева за едно евро – същата стойност на националната валута, която страната поддържа от създаването на еврозоната през 1999 година.
Новото правителство, което встъпи в длъжност по-рано този месец след година на политическа безизходица, обеща да “предприеме всички необходими стъпки за присъединяване към еврозоната”, припомня АФП.
Финансовият министър Асен Василев призова за “широк обществен дебат”, за да бъдат убедени скептиците.
Много българи обаче се страхуват от повишаване на цените, тъй като все още помнят икономическата криза от 1996-97 година, когато 14 банки фалираха, а инфлацията скочи до над 300 процента.
Под натиска на Международния валутен фонд България въведе независим валутен борд, който фиксира обменния курс на лева. Възприеман от някои като “усмирителна риза” за правителствената политика, валутният борд понижи инфлацията и помогна на редица български правителства да държат финансите под контрол. Държавният дълг на страната е сред най-ниските в ЕС – приблизително 24 процента от брутния вътрешен продукт.
Когато България се присъедини към еврото, някои от предпазните механизми, предлагани от валутния борд ще изчезнат, и страната вероятно ще може да тегли кредити при по-ниски лихви, което тревожи някои ръководни фигури. Василев се изказа в полза на въвеждане на други инструменти на тяхно място, за да се избегне навлизане на страната в дългова спирала.
Освен възможните “капани” у дома, Василев е наясно, че е възможно също така сред останалите страни членки да липсва политическа воля за присъединяването на България, отбелязва АФП.
Макар да е най-бедната членка на ЕС, страната изпълнява макроикономическите условия за присъединяване към еврозоната. Европейските партньори обаче са разтревожени от високото ниво на корупция.
Франс прес цитира европейски източник, според който “има съмнения в България и системите й” за борба с проблеми като прането на пари и корупцията.
В центъра на програмата на новото правителство е именно прекратяването на този тип практики, но то ще трябва да измине известен път, преди да убеди ЕС, че е успяло, пише АФП.
Още от Built.bg
Коментар, Новини
Амонякът – новото гориво на бъдещето?
Един атом азот, три атома водород – амонякът за мнозина е потенциално гориво на бъдещето, което може не само да допринесе за разрешаване на енергийните проблеми на човечеството, но
08.16.2022
Коментар, Новини
Икономическите приоритети на новата служебна власт: газ, газ и пак газ
Кризата с доставките на природен газ стана първи приоритет за служебното правителство на Гълъб Донев и далеч надхвърли рамките на ресорното енергийно министерство. Макар Европа от месеци да търси
08.15.2022
Коментар, Новини
Електрическото бъдеще на автомобилите
Водещите автомобилни концерни все повече засилват електрифицирането на новите си модели автомобили и ванове. До известна степен това се случва под натиска на правителствата в развитите икономики, някои от
08.11.2022
Войната в Украйна
ДПА: Германия трябва да намали най-много потреблението си на газ сред всички страни от ЕС
С 22,5 на сто по-малко приходи от петрол и газ в руската хазна през юли
Недостигът на газ връща Европа към добрите стари въглища
САЩ заявиха, че Русия възнамерява да заличи Украйна от картата на света
ЕС осъди жестокостите на руските сили в Украйна; Зеленски призова Запада да обяви Русия за “спонсор на тероризма”
Могат ли доставките на природен газ да хвърлят сянка върху европейската солидарност?
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Амонякът – новото гориво на бъдещето?
Икономическите приоритети на новата служебна власт: газ, газ и пак газ
Електрическото бъдеще на автомобилите
“Булгаргаз”: Възможно е интерконекторът Гърция-България да не заработи през октомври
Колко близо са Румъния, Хърватия и България до присъединяване към Шенгенското пространство?
Низходящата тенденция на цените на металите се очаква да премине в плато до края на годината
Инфраструктура
Министър Шишков: Автомагистрала “Хемус” е “зазимена” в началото на пролетта заради липса на плащане
Министърът на финансите Росица Велкова проведе среща с представители на Камарата на строителите в България
Договорите за зимно почистване на пътищата ще обхващат датите след 30 септември, за да включат и периода октомври-април
Очаква се в понеделник да бъдат обявени обществените поръчки за зимното поддържане на пътищата
Архитектура
Вилата на габровския фабрикант Пенчо Семов, завещана за старопиталище, ще бъде реставрирана
Борис Милчев: ДНСК трябва да продължи процедурата за спиране на строителството на “Златен век”
Създателите
“Главболгарстрой” изгради нов технологичен завод от руините на стара фабрика
Заслон Кончето – как се строи на най-опасното било у нас
Най – много архитекти и строителни инженери завършиха юлската дипломна сесия в УАСГ
Градска среда и Урбанизъм
Издадените разрешителни за строеж на жилищни сгради в България нарастват с 21,6 процента през второто тримесечие
Започва кандидатстването за програма „Зелена София“ на Столична община
Председателят на СОС подписа решението с Подробния устройствен план на „Горубляне“
Продължават действията на Столичната община за спасяване на къщата на Иван Гешов
Бохемски истории
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Be Green
Вятърните електроцентрали: това ли е енергийното бъдеще на Европа?
Европейската комисия одобри мащабен проект за извличане, съхраняване и доставка на водород
ЕП подкрепи “зеления” етикет за газ и ядрени инвестиции
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото