Бюлетин

Историята на едно въже или как се покорява Кончето

В Пирин точно срещу първенеца Вихрен (2914 м.) се издига стръмна каменна стена, наречена от планинарите още преди десетилетия Кончето. За любителите на красивите български планини това е най-привлекателното, но и най-опасно място, което ги привлича като магнит. Историята на обезопасяването му е много интересна и изпълнена с обрати.

Кончето е трудно достъпна седловина в северен Пирин. Карстовият ръб се простира от връх Бански Суходол (2884 м.) до връх Кутело (2907 м.) и е дълъг около 400 метра. Склоновете му се спускат стръмно в циркусите от двете страни на планината като на места наклонът е около 70°.

По-страшното обаче е, че целият ръб е изключително тесен – в определени участъци се върви през едва 50 см. повърхност, от двете страни на която зеят пропасти. Поради тази причина Кончето се смята за едно от най-опасните планински предизвикателства за туристите, а през годините на няколко пъти там са провеждани спасителни операции заради паднали и пострадали хора, има регистрирани и няколко смъртни случаи.

Кончето носи името си от това, че по-неопитните туристи го преминават „яхнали го като кон“. Затова, за да се осигури по-голяма безопасност там е прекарано въже. Историята на това телено въже е дълга и много любопитна. Идеята е на група планинари, които започват инициатива за обезопасяване на мястото и събиране на средства през 1937 г. на страниците на списание „Български турист“.

Причината е съвсем практична – да не се нелага туристите да слизат отново в седловината заради непристъпния терен, а да могат да го прекосяват от връх до връх. По това време подобно въже вече е монтирано от по-непристъпната страна на връх Мусала, т. нар. Триони – въжето е там и до днес и до днес улеснява минаването от там.

Още от Built.bg:  Заслон Кончето – как се строи на най-опасното било у нас

През следващите месеци на страниците на списание „Български турист“ се провежда активна дискусия по темата и най-известните и изявени българи алпинисти по това време подкрепят идеята за монтирането на въже на Кончето. Някои дори се шегуват, че следващата стъпка ще бъде изграждането на спирка на влака там, за да е още по-удобно за хората. Акцията не трае дълго.

Монтирането на въжето се случва в края на есента на 1939 г. – това официално е обявено на страниците на списание „Български турист“, ст. 32, кн. 1 от 1940 г. Публикувано е съобщение под заглавието „Съюзно творчесто“, а под него има и снимка на телено въже с дължина 170 метра. Описано е, че то струва 13 000 лв. като 10 000 лв. са отпуснати от държавата.

С годините парапетът с железни въжета се амортизира. Знае се за няколко ремонта като най-сериозна подмяна е направена през 1974 г. отново с помощта на Българския туристически съюз. През следващите години достоверна информация за състоянието на въжето няма. До 2000 г. – тогава неизвестни извършители срязват въжето на няколко места и го захвърлят в пропастта.

Предприети са бързи действия за новото обезопасяване на терена и въжето е възстановено. А през 2013 г. с пари от ОП „Околна среда 2007 – 2013“ е извършен цялостен ремонт и възстановяване на металния парапет по Кончето – 400 м. нов парапет с въжета и укрепване на стария.

Наскоро голяма полемика предизвика и казусът със заслона на Кончето, познат още като заслон „Байови дупки“. Съществуващата до преди 3 години постройка беше изградена още през 50-те години на миналия век.

Още от Built.bg:  Заслон Кончето – как се строи на най-опасното било у нас

Представляваше куб от ламарина, закрепен със стоманени въжета върху малка площадка близо до едноименния връх. Заслонът можеше да приюти около 10 души, но с годините състоянието му се влошаваше.

Въпреки, че през 2008 г. бе направен ремонт, през 2018 г. туристическият съюз взе решение за демонтирането му, защото е опасен – частите му бяха свалени на гръб и с хеликоптер към близките хижи. Така Кончето остана без една от основните си атракции, често присъстваща в разказите и спомените на най-запалените планинари.

Днес този най-прочут стръмен ръб на Пирин е все по-желана и посещавана дестинация – предизвикателство на всеки любител на планината. От БТС отчитат засилен интерес към мястото, както през лятото, така и през зимата, когато е още по-опасно, но и много красиво. Парапетът с въжето е напълно възстановен и се проверява редовно.

А след последния му ремонт при преминаването на този опаен участък няма регистрирани инциденти с туристи с фатален край.

Автор: Built.bg

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам