Пандемията, войната в Украйна и очертаващата се продоволствена криза означават за Европа трайни заплахи от напрежение и политически трусове, отслабване на промишлеността, миграционна вълна – толкова много предизвикателства и за нейните лидери.
Предлагаме неизчерпателен списък на рисковите фактори.
Политическата цена на инфлацията
Силната инфлация, върховите цени на горивата, продължаващото поскъпване на храната подлагат на натиск населението на европейските страни.
Колкото до изхранването например, „най-лошото предстои“, прогнозира в публикуван вчера анализ кредитният застраховател „Алианц трейд“. Очаква се бюджетът за храна в Европейския съюз да нарасне средно с 243 евро на човек годишно.
„В средносрочна перспектива кризата с издръжката на живота засилва натиска върху правителствата да ограничат нейния ефект“, посочва Лорънс Алън, директор за рискови страни от Европа в „Ес енд Пи Глобал Маркет Интелиджънс“.
Редица обеднели народи в Европа може да се насочат към радикални политически решения, особено ако правителствата въведат политики за строга икономия, за да тръгнат отново нагоре бюджетните им траектории, страдащи от години от КОВИД и войната.
Алън припомня, че мерките за икономия след кризата от 2008 г. „ускориха експанзията на т. нар. антисистемни партии като „Сириза“ (Гърция), „Пет звезди“ и „Лига“ (Италия), „Подемос“ (Испания), които създадоха трудности на традиционните партии“.
Това проличава добре и във Франция, „където трите големи политически сили вече са центърът, крайната левица и крайната десница“, а последните две се фокусират върху проблема с покупателната способност, отбелязва Агат Дьомаре, директорка по прогнозите в изследователския център на „Икономист“ – „Икономист интелиджънс юнит“.
Индустрия под заплаха
„Европейската икономика е в по-голяма степен обременена от санкциите, отколкото американската“, смята Елвир Фабри, старша изследователка в Института „Жак Делор“, анализираща ЕС в контекста на глобализацията.
„Западните санкции срещу Русия натежават основно върху Европейския съюз, работят в полза на Китай и не костват нищо на САЩ“, обобщава дипломатът Жан дьо Глиниасти в майския брой на изданието „Ревю дефанс насионал“.
„Вземете например германската автомобилна индустрия. Те наистина са в сложно положение, имаха недостиг на полупроводници (заради КОВИД, бел. АФП), после се вдигнаха разходите им, по-специално за метали – поради войната в Украйна, а отгоре на това имат и силна експозиция на руския пазар“, дава пример Агат Демаре.
Във въздухоплаването „Еърбъс“ купува половината необходим титан от руския доставчик „ВСМПО-АВИСМА“ (който продължава доставките), но търси и други възможности за снабдяване. „Боинг“ пък купува в Русия само една трета от своя титан и на 7 март обяви, че е спрял покупките от „ВСМПО“.
В краткосрочен план „са възможни опасения, че Си Цзинпин ще задълбае върху своята стратегия за „нулев КОВИД“, внасяща смут в потоците на световната търговия“, смята Елвир Фабри. А в по-дългосрочен план войната „се отразява върху разпадането на структурните връзки между САЩ и Китай“, изтъква тя.
В този разцепващ се свят „Европа е джудже, застанало между Китай, от една страна, и САЩ – от друга“, отсича Агат Дьомаре. Континентът ще трябва да инвестира твърде големи средства, за да излезе без загуби от играта в опит да запази някакъв вид автономия. А средствата ще бъдат още по-ограничени, като се има предвид, че полето за финансови маневри в сектора може да се свие с оглед натиска за вдигане на заплатите за париране на инфлацията.
Миграционна криза?
„В близките месеци ударната вълна от украинската криза ще бъде усетена в Африка“ – в изхранването, предсказва Жан-Марк Баланси, френски анализатор на геополитиката, водещ блога „Несигурни хоризонти“.
Продоволствената криза „предизвиква е огромна загриженост у европейците, тъй като може да доведе до разселване на големи маси хора“, отбелязва Елвир Фабри. Още повече че Европа вече трябва да се справя с притока на украински бежанци, пропъдени от войната.
В случай на масиран приток от мигранти „ще има предвидими разногласия“ между европейски страни, както през 2015 г. по повод бежанците от Сирия, предупреждава Агат Дьомаре.
При това „темата ще бъде превърната от някои движения в политически инструмент“, с неясни последици, разсъждава Лорънс Алън. „Както в Испания, където виждаме една много крехка коалиция“ на власт, а през 2023 г. предстоят и общи избори, додава той. В крайна сметка „в контекста на силна инфлация тези спазми може да структурират европейския политически пейзаж“, предупреждава Елвир Фабри.
Разцепление?
Така че европейците може да стигнат до разделение по въпроса за миграцията, но върху тях действат вече и други разцепващи ги фактори, които засягат по-специално позициите им спрямо Русия.
„Въпреки говоренето за европейското единство, съществуват пукнатини, проличава, че всъщност има проблем със зависимостта от руския газ и петрол“ на някои страни, смята Жан-Марк Баланси. Някои източни държави например „решително поставят под съмнение водещата позиция на Франция и Германия, която ще се запази дълго след войната и има риск трайно да разцепи ЕС“, казва той.
Източник: БТА
Войната в Украйна > Коментар
КОВИД, война и глад носят широк спектър от рискове за Европа
Пандемията, войната в Украйна и очертаващата се продоволствена криза означават за Европа трайни заплахи от напрежение и политически трусове, отслабване на промишлеността, миграционна вълна – толкова много предизвикателства и за нейните лидери.
Предлагаме неизчерпателен списък на рисковите фактори.
Политическата цена на инфлацията
Силната инфлация, върховите цени на горивата, продължаващото поскъпване на храната подлагат на натиск населението на европейските страни.
Колкото до изхранването например, „най-лошото предстои“, прогнозира в публикуван вчера анализ кредитният застраховател „Алианц трейд“. Очаква се бюджетът за храна в Европейския съюз да нарасне средно с 243 евро на човек годишно.
„В средносрочна перспектива кризата с издръжката на живота засилва натиска върху правителствата да ограничат нейния ефект“, посочва Лорънс Алън, директор за рискови страни от Европа в „Ес енд Пи Глобал Маркет Интелиджънс“.
Редица обеднели народи в Европа може да се насочат към радикални политически решения, особено ако правителствата въведат политики за строга икономия, за да тръгнат отново нагоре бюджетните им траектории, страдащи от години от КОВИД и войната.
Алън припомня, че мерките за икономия след кризата от 2008 г. „ускориха експанзията на т. нар. антисистемни партии като „Сириза“ (Гърция), „Пет звезди“ и „Лига“ (Италия), „Подемос“ (Испания), които създадоха трудности на традиционните партии“.
Това проличава добре и във Франция, „където трите големи политически сили вече са центърът, крайната левица и крайната десница“, а последните две се фокусират върху проблема с покупателната способност, отбелязва Агат Дьомаре, директорка по прогнозите в изследователския център на „Икономист“ – „Икономист интелиджънс юнит“.
Индустрия под заплаха
„Европейската икономика е в по-голяма степен обременена от санкциите, отколкото американската“, смята Елвир Фабри, старша изследователка в Института „Жак Делор“, анализираща ЕС в контекста на глобализацията.
„Западните санкции срещу Русия натежават основно върху Европейския съюз, работят в полза на Китай и не костват нищо на САЩ“, обобщава дипломатът Жан дьо Глиниасти в майския брой на изданието „Ревю дефанс насионал“.
„Вземете например германската автомобилна индустрия. Те наистина са в сложно положение, имаха недостиг на полупроводници (заради КОВИД, бел. АФП), после се вдигнаха разходите им, по-специално за метали – поради войната в Украйна, а отгоре на това имат и силна експозиция на руския пазар“, дава пример Агат Демаре.
Във въздухоплаването „Еърбъс“ купува половината необходим титан от руския доставчик „ВСМПО-АВИСМА“ (който продължава доставките), но търси и други възможности за снабдяване. „Боинг“ пък купува в Русия само една трета от своя титан и на 7 март обяви, че е спрял покупките от „ВСМПО“.
В краткосрочен план „са възможни опасения, че Си Цзинпин ще задълбае върху своята стратегия за „нулев КОВИД“, внасяща смут в потоците на световната търговия“, смята Елвир Фабри. А в по-дългосрочен план войната „се отразява върху разпадането на структурните връзки между САЩ и Китай“, изтъква тя.
В този разцепващ се свят „Европа е джудже, застанало между Китай, от една страна, и САЩ – от друга“, отсича Агат Дьомаре. Континентът ще трябва да инвестира твърде големи средства, за да излезе без загуби от играта в опит да запази някакъв вид автономия. А средствата ще бъдат още по-ограничени, като се има предвид, че полето за финансови маневри в сектора може да се свие с оглед натиска за вдигане на заплатите за париране на инфлацията.
Миграционна криза?
„В близките месеци ударната вълна от украинската криза ще бъде усетена в Африка“ – в изхранването, предсказва Жан-Марк Баланси, френски анализатор на геополитиката, водещ блога „Несигурни хоризонти“.
Продоволствената криза „предизвиква е огромна загриженост у европейците, тъй като може да доведе до разселване на големи маси хора“, отбелязва Елвир Фабри. Още повече че Европа вече трябва да се справя с притока на украински бежанци, пропъдени от войната.
В случай на масиран приток от мигранти „ще има предвидими разногласия“ между европейски страни, както през 2015 г. по повод бежанците от Сирия, предупреждава Агат Дьомаре.
При това „темата ще бъде превърната от някои движения в политически инструмент“, с неясни последици, разсъждава Лорънс Алън. „Както в Испания, където виждаме една много крехка коалиция“ на власт, а през 2023 г. предстоят и общи избори, додава той. В крайна сметка „в контекста на силна инфлация тези спазми може да структурират европейския политически пейзаж“, предупреждава Елвир Фабри.
Разцепление?
Така че европейците може да стигнат до разделение по въпроса за миграцията, но върху тях действат вече и други разцепващи ги фактори, които засягат по-специално позициите им спрямо Русия.
„Въпреки говоренето за европейското единство, съществуват пукнатини, проличава, че всъщност има проблем със зависимостта от руския газ и петрол“ на някои страни, смята Жан-Марк Баланси. Някои източни държави например „решително поставят под съмнение водещата позиция на Франция и Германия, която ще се запази дълго след войната и има риск трайно да разцепи ЕС“, казва той.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Иновативни технологии, Коментар
Как изкуственият интелект ще промени архитектурата и строителството
Автор: Built.bg Изкуственият интелект вече променя всички сектори. В строителството и архитектурата обаче навлиза по-бавно, а потенциалът за приложението му там е наистина огромен. У нас по темата все
07.23.2024
Създателите
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Mерил Стрийп и всички нейни лица
Коментари и анализи
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Как изкуственият интелект ще промени архитектурата и строителството
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни