За разлика от миналата зима, която беше най-предизвикателната за европейската газова мрежа досега, сега ЕС е стъпил на стабилна основа и е готов да посрещне настъпващите зимни месеци.
И все пак европейците не трябва да бъдат самодоволни от досегашните резултати, смятат авторите на анализа “Европейският съюз е готов със зимния газов сезон 2023-2024“ от базирания в Брюксел мозъчен тръст “Брьогел“ (Bruegel), цитирани от БТА.
Намаленото потребление, доставките от алтернативни източници и разгръщането на зелената енергетика дават достатъчно основание на Бен МакУилямс, Джовани Сгаравати, Симоне Талиапиетра и Георг Цахман да заключат, че по всяка вероятност ЕС ще разполага с достатъчно газ през зимата. Дори и в условията на цялостно прекъсване на доставките от Русия.
Страните от ЕС постигнаха целта си да намалят с 15 процента потреблението на газ през първите две тримесечия на годината, а капацитетът за внос на втечнен природен газ (LNG – ВПГ) беше увеличен с 20 на сто.
Световният пазар на ВПГ изглежда за момента достатъчно подсигурен с количества, но благоприятната обстановка се дължи най-вече на спадналото търсене от страна на Китай. Същевременно ЕС успя да запълни на 90 процента своите хранилища, при това два месеца предсрочно. В резултат се стигна до състояние, при което търговци пренасочват излишните количества от газ за съхранение в Украйна, сочи докладът.
Ускореният процес на внедряване на соларни централи, вятърни турбини и термопомпи намалява бавно, но структурно сигурност зависимостта от потреблението на газ.
“Комбинацията от всички тези фактори се отразява в умерените цени, като доставките от сегмента “ден напред” (има се предвид котировките в момента на изготвяне на анализа – бел. авт.) стават на нива далеч по-ниски спрямо тези отпреди година – 45 евро за мегаватчас сега спрямо 170 евро преди година,” се посочва в доклада.
И все пак европейците не бива да проявяват самодоволство. Страховете за недостиг на газ или за прекъсване на електроподаването може и да започнаха да се разсейват, но цената на газа в Европа остава стабилно над нивата, на които се търгува този ресурс на други пазари, предупреждават от “Брьогел“, които не пропускат да акцентират и върху последиците, които ще има нестихващата ценова нестабилност в Европа върху промишлената структура и икономика на ЕС.
А овладяването на ценовите колебания не е по силите на отделните страни членки, защото волатилността е по-скоро резултат от фазата на развитие, в която се намира световният пазар на ВПГ.
И докато не видим повече капацитет за преобразуване на втечненото гориво в газ, условията за търговия на световния, респективно и европейския пазари ще останат затегнати, смята колективът от мозъчния тръст.
“За щастие очакваме увеличаване на капацитета през 2024 г. Само в САЩ това се очаква да бъде в размер на 336 тераватчаса на година, което надхвърля почти двойно годишния внос ВПГ на ЕС от Русия,” обобщават от “Брьогел”.
Въпреки по-благоприятната ситуация, в която се намира ЕС днес, авторите на доклада препоръчват на страните-членки да бъдат готови за действие, ако настъпи промяна при потреблението на газ. Ето защо е желателно правителствата да избягват всяка една политика, която води до стимулиране на потреблението, като предоставянето на субсидии.
Освен това енергийната сигурност на Европа през зимата зависи и от интегритета на тръбопроводната и ВПГ инфраструктура. Всеки саботаж или смущение по тях, заключават от “Брьогел“, могат да доведат до тежки последици. Ето защо повишеното внимание и гарантиране сигурността на критичните трасета за доставка е от първостепенно значение за Общността.
Енергетика > Коментар
Mозъчният тръст “Брьогел”: Европейската газова система е добре подготвена за зимата
За разлика от миналата зима, която беше най-предизвикателната за европейската газова мрежа досега, сега ЕС е стъпил на стабилна основа и е готов да посрещне настъпващите зимни месеци.
И все пак европейците не трябва да бъдат самодоволни от досегашните резултати, смятат авторите на анализа “Европейският съюз е готов със зимния газов сезон 2023-2024“ от базирания в Брюксел мозъчен тръст “Брьогел“ (Bruegel), цитирани от БТА.
Намаленото потребление, доставките от алтернативни източници и разгръщането на зелената енергетика дават достатъчно основание на Бен МакУилямс, Джовани Сгаравати, Симоне Талиапиетра и Георг Цахман да заключат, че по всяка вероятност ЕС ще разполага с достатъчно газ през зимата. Дори и в условията на цялостно прекъсване на доставките от Русия.
Страните от ЕС постигнаха целта си да намалят с 15 процента потреблението на газ през първите две тримесечия на годината, а капацитетът за внос на втечнен природен газ (LNG – ВПГ) беше увеличен с 20 на сто.
Световният пазар на ВПГ изглежда за момента достатъчно подсигурен с количества, но благоприятната обстановка се дължи най-вече на спадналото търсене от страна на Китай. Същевременно ЕС успя да запълни на 90 процента своите хранилища, при това два месеца предсрочно. В резултат се стигна до състояние, при което търговци пренасочват излишните количества от газ за съхранение в Украйна, сочи докладът.
Ускореният процес на внедряване на соларни централи, вятърни турбини и термопомпи намалява бавно, но структурно сигурност зависимостта от потреблението на газ.
“Комбинацията от всички тези фактори се отразява в умерените цени, като доставките от сегмента “ден напред” (има се предвид котировките в момента на изготвяне на анализа – бел. авт.) стават на нива далеч по-ниски спрямо тези отпреди година – 45 евро за мегаватчас сега спрямо 170 евро преди година,” се посочва в доклада.
И все пак европейците не бива да проявяват самодоволство. Страховете за недостиг на газ или за прекъсване на електроподаването може и да започнаха да се разсейват, но цената на газа в Европа остава стабилно над нивата, на които се търгува този ресурс на други пазари, предупреждават от “Брьогел“, които не пропускат да акцентират и върху последиците, които ще има нестихващата ценова нестабилност в Европа върху промишлената структура и икономика на ЕС.
А овладяването на ценовите колебания не е по силите на отделните страни членки, защото волатилността е по-скоро резултат от фазата на развитие, в която се намира световният пазар на ВПГ.
И докато не видим повече капацитет за преобразуване на втечненото гориво в газ, условията за търговия на световния, респективно и европейския пазари ще останат затегнати, смята колективът от мозъчния тръст.
“За щастие очакваме увеличаване на капацитета през 2024 г. Само в САЩ това се очаква да бъде в размер на 336 тераватчаса на година, което надхвърля почти двойно годишния внос ВПГ на ЕС от Русия,” обобщават от “Брьогел”.
Въпреки по-благоприятната ситуация, в която се намира ЕС днес, авторите на доклада препоръчват на страните-членки да бъдат готови за действие, ако настъпи промяна при потреблението на газ. Ето защо е желателно правителствата да избягват всяка една политика, която води до стимулиране на потреблението, като предоставянето на субсидии.
Освен това енергийната сигурност на Европа през зимата зависи и от интегритета на тръбопроводната и ВПГ инфраструктура. Всеки саботаж или смущение по тях, заключават от “Брьогел“, могат да доведат до тежки последици. Ето защо повишеното внимание и гарантиране сигурността на критичните трасета за доставка е от първостепенно значение за Общността.
Още от Built.bg
Енергетика, Новини
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Междусистемната газова връзка Сърбия-България ще бъде пусната в пробна експлоатация до няколко дни, съобщи сръбският министърът на минната промишленост и енергетиката Дубравка Джедович Ханданович, информира Танюг. Снимка: БТА „Колегите
12.03.2023
Инфраструктура, Коментар
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на
12.02.2023
Енергетика, Новини
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
Снимка: AP България и близо двадесет страни от четири континента приеха днес Декларация за тройно увеличаване на дела на ядрената енергия до 2050 г. на събитие на най-високо равнище
12.02.2023
Създателите
1 декември 1990 г.: Пробивът на тунела под Ламанша
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Коментари и анализи
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Снегопочистващите фирми, които не са се справили със задълженията си, ще бъдат санкционирани
Започва изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Над 221 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост – за саниране и мерки за енергийна ефективност
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Какъв е потенциалът на България за развиване на “зелена индустрия”
Бернската конвенция реши да не отваря досие за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Зеленски пред АП: Войната с Русия е в нова фаза с настъпването на зимата
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
Built.bg Podcast
Последвайте ни