Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

МРРБ пред Built: Няма да връщаме европари заради забавянето на АМ „Струма“

От стартирането на строителството на магистрала „Струма“ до днес изминаха почти 20 години. За това време голяма част от трасето вече е в експлоатация, още един участък върви към приключване, но за най-проблемната зона, тази през Кресненското дефиле, все още не се знае почти нищо. Поискахме от МРРБ да отговори на какъв етап е  реализирането на аутобана и кога ще бъде завършен?

Малко предистория. АМ „Струма“ е един от големите инфраструктурни проекти още от социалистическо време, когато се планира магистрална връзка между Северозападна България до южната ни граница с Гърция. Идеята е бързо трасе да свързва Видин, когато там стане факт втория мост на Дунав, с натоварения пункт „Кулата“. АМ „Струма“ трябва да върви близо до поречието на реката от столицата до Гърция.

Планирано е изграждането на 4 лота. Първата построена и пусната отсечка е от пътен възел Даскалово до Долна Диканя – още през 2007 г. Трасето дълго няма статут на магистрала, заради липса на акт 16. През 2011 г. е пусната следващата отсечка от Долна Диканя до Дупница.

Скоро след това се строи участъкът от Сандански до ГКПП „Кулата“, пуснат 2015 г. и този между Кресна и Сандански, който е в експлоатация от 2018 г. А отсечката до Благоевград заработи година по-късно.

В момента се строи най-проблемният Лот 3, който включва трасето през Кресненското дефиле. Той е разделен на няколко части като строителството им, макар и със забавяне и проблеми, постепенно напредва. За Лот 3.2 или участъкът Крупник – Кресна, въпросите все още са повече от отговорите. Обществените поръчки стартираха още 2016 г., а 6 години по-късно споровете продължават. Ето какво се знае до момента – публикуваме пълните отговорите без редакция:

Built: На какъв етап е изборът на вариант за изграждането на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле? Има ли вече ясна визия или проект, който МРРБ смята за най-подходящ?

МРРБ: За Лот 3.2 от АМ „Струма“ е одобрен вариант „Източен Г10,50“ с решение по ОВОС. Съгласно одобрения вариант дясното платно в посока Кулата ще е по съществуващия път в дефилето, който се предвижда да бъде рехабилитиран, а лявото платно в посока София ще бъде изградено с габарит 10,50 на изток от дефилето.

Built: В края на мандата си бившият служебен министър на околната среда Борислав Сандов подписа заповед за отмяна на предишните процедури на ОВОС във въпросния участък – до какво доведе това?

МРРБ: Решенията на министъра на околната среда и водите Борислав Сандов са обжалвани от АПИ и са отменени от Върховния административен съд с определение от 2 ноември 2022 г.

Built: Трябва ли България да връща европейски пари заради неспазени срокове и процедури, избегната ли е тази опасност?

МРРБ: В решенията на ЕК за одобряване на Формулярите за кандидатстване за финансиране на Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел „Железница“ от АМ „Струма“ по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020, както и на Лот 1, Лот 2 и Лот 4 от АМ „Струма“, финансирани по ОП „Транспорт“ 2007-2013, няма заложено изискване за връщане на верифицирани средства по тези проекти, в случай че трасето на Лот 3.2 през Кресненското дефиле не бъде изградено изцяло.

Built: Какви са следващите планирани стъпки за решаване на казуса с трасето през Кресненското дефиле?

МРРБ: Специфичните консервационни цели за защитени зони „Кресна – Илинденци“ и „Кресна“, които са засегнати от трасето на проекта за Лот 3.2, са определени и на 25.10.2022 г. са издадени заповеди на МОСВ за двете зони. Предстои преглед и анализ на констатациите и заключенията в доклада за ОВОС/ОС от 2017 г. спрямо формулираните специфични консервационни цели. Анализът е от съществено значение и ще разгледа алтернативите, които първоначално са били обект на оценка. 

Built: Как се движи реализирането на строящия се вече лот от Благоевград до дефилето – там ще се наложи ли удължаване на сроковете и допълнително финансиране и защо?

МРРБ: Голяма част от участъка, включително тунел „Железница“ е готов. Остават за изпълнение две отсечки с регистрирани свлачища. Те се намират преди и след тунел „Железница“. Строително-монтажните работи за укрепване на свлачището в отсечката от км 365+783 до км 366+080, попадащ в обхвата на участъка преди тунел „Железница“, пътувайки от София към Кулата, ще отнемат 12 месеца след издаване на заповедите за допълване на издадените за обектите Разрешения за строеж.

За второто свлачище, в отсечката от км 369+280 до км 369+510, в участъка след тунел „Железница“, се процедира преоктосиране и направа на пилотна система с укрепителна стена. Изпълнението на строително-монтажните дейности се очаква да завърши през месец май т. г.

Припомняме, че през 2011 г. тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството обяви, че до края на 2015 г. България трябва да има „една модерна магистрала „Струма“. Подобен срок на изпълнение планираше и наследницата му Лиляна Павлова.

Според експерти тогава аутобанът щеше да заработи в цялост до 2020 г. Днес след поредните забавяния и спорове прогнозите са за строителство на спорния участък през Кресненското дефиле около 2026 г. и пускане в експлоатация най-рано през 2028 г.

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам