Бюлетин

Шишков: Обсъжда се възможност да бъдат отпуснати допълнително средства за разплащане с пътностроителните фирми

Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков съобщи пред журналисти, че от снощи води разговор с финансовия министър в търсене на възможност да бъдат отпуснати с Постановление на Министерския съвет допълнително средства, за да започне разплащането с пътностроителните фирми. Надявам се, имам уверението, че ще намерим този механизъм, за да започнем да се разплащаме, заяви министърът. Той уточни, че тези средства не са предвидени в бюджета за тази година.

Снимка: БТА

По-рано днес Управителният съвет на Българската браншова камара “Пътища” призова в своя позиция държавата в най-спешен порядък да се съобрази с решението на Конституционния съд (КС) и да пристъпи към уреждане на възникналите проблеми и финансови задължения. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и възложителят Агенция “Пътна инфраструктура” следва незабавно да разплатят своите задължения, възникнали по изпълнени дейности, сертифицирани до момента на издаване на решението на Народното събрание, посочиха от Камара “Пътища”.

Управителният съвет на браншовата организация приветства решението на Конституционния съд от вчера по дело № 10/2022 г., с което съдът обяви за противоконституционно решение на Народното събрание от април т.г.. Според него половината от парите за възлагания по договори за пътно поддържане на Агенция “Пътна инфраструктура” бяха платени към строителни фирми, а останалата част от дължимата сума беше предвидено да се даде след последващо парламентарно решение. След това решение на съда пътностроителните фирми могат да заведат искове към държавата за пропуснати ползи, които по оценки на Камарата от средата на юни, са между 150 и 200 млн. лева.

Решението на НС е отменено, защото парламентът не е органът, който следва да разпределя по този начин плащането на парите, коментира още министър Шишков. Той допълни, че плащането е трябвало да стане след извършен анализ за това кои от ремонтите са основните и кои са текущи. С решението на НС се даде така или иначе възможност да бъдат платени петдесетте процента аванс на всички фирми, каза министърът и допълни, че това “почти е обезсмислило” проверката за основни и текущи ремонти. Същевременно той посочи, че ведомството е направило такава проверка и допълни, че резултатите от нея ще бъдат предоставени на НС, защото според министъра тя е полезна най-малкото, за да не се повтарят нещата, “на които станахме свидетели в предишния служебен кабинет”.

Държавата е възлагала неправилно поръчки, но ги е възлагала, коментира министърът и напомни за предложението за промени в Закона за устройството на територията (ЗУТ), с които да се даде възможност за търпимост за такива обекти. Той подчерта, че това зависи само от депутатите и допълни, че за него единственото законово решение е да се промени ЗУТ и да се регламентира това строителство. Министърът добави, че това важи включително за четвърти и пети лот на магистрала “Хемус” и за част от пътищата, за които ремонтите от текущи са се превърнали изцяло в основни, за което има направен съответен анализ. Ако депутатите одобрят това или друго предложение със сходен текст, с който да може да се регламентира извършеното незаконно строителство, държавата ще може да го узакони и да продължи напред, допълни министърът. В отговор на уточняващ въпрос министърът изрази надежда текстът да влезе в дневния ред на МС тази сряда и после в НС.

 

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Built.bg Podcast

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам