Автор: Built.bg
Съществува реален риск новото строителство у нас да спре, а започнати сгради да останат недовършени, заради войната в Украйна. За това алармират представители на бранша и икономисти. Причината е липсата на желязна арматура, за което Built.bg вече писа.
Около 40% на тази основна за строителството суровина идва именно от Украйна. Последната доставка към България е направена малко преди войната – на 24 февруари. Тонове платена или заявена арматура стоят на пристанищата в Одеса и Марупол, но не могат да бъдат доставени, обясни пред Built.bg Васил Николов, търговски директор на „Хелиос Металург“, една от най-големите фирми в областта на производството и търговията с метали у нас.
„Проблемът е огромен. В момента цените на наличното желязо се надуват буквално с часове. За последните три седмици цената е скочила от около 1300 лв. за тон на 1750 лв. за тон, а вероятно това е само междинна сума“, коментира Николов.
По думите му цената може да удари и 3000 лв. „Всеки ден получавам над 100 обаждания по телефона. Вече никой не пита за цената, питат само дали има количества. Днес говорих със строител, който ми каза, че ако намеря суровината иска да му я запазя и ще я купи без значение на цената“, допълва търговският директор. Потърсихме и Камарата на строителите, но оттам отказаха коментар.

Какви са другите пътища на доставка? Другият голям вносител на желязо за строителството у нас е Турция. Там обаче има квоти, а цените са обложени с мито. У нас влизат около 40 000 тона, които не могат да задоволят нуждите на пазара. Големите предприятия вече нямат складови наличности – това означава, че валцуването скоро ще спре, което пък ще блокира строителството, предупреждават от бранша. Януари и февруари по принцип са слаби месеци, но от март и особено април започва активният строителен сезон, който сега е под въпрос.
Проблемите заради войната в Украйна всъщност заварват строителния бранш в така или иначе усложнена ситуация. За последната година част от основните строителни материали вече се повишиха драстично. Един от големите доставчици и разпространители на суровини коментира за Built.bg, че пазарът е претърпял неочаквани промени. Традиционно от години цените на материалите за строителството се вдигат през март и отново през юни с между 2-4%, а от март миналата година ръстът е всеки месец като при някои продукти скокът вече е близо 30%.

Освен желязото, друга основна суровина за целия строителен бранш е циментът. От неговата цена зависи тази на много свързани стоки като фаянс, бетон, заготовки. По данни на НСИ циментът е поскъпнал от 5.26 лв. през януари 2021 г. до 5.59 лв. през декември за 25 кг. Очакванията на търговците обаче са още от този 15 март цената му да се увеличи с още 20 лв. на тон. Нагоре скачат и другите суровини – например латексът е струвал 48.31 лв. миналия януари, а през декември вече е бил 56.52 лв., а строителният силикон за година се е увеличил от 6.28 лв. на 7.13 лв., пак според данните на НСИ.
Причините са комплексни – липса на суровини от Китай, заради пандемията от коронавирус, по-високите цени на горивата, газа и електричеството. От бранша предупреждават, че има и недобросъвестни търговци, които се възползват от ситуацията и надуват цените допълнително, оправдавайки се с горепосочените фактори. Но резултатът вече се вижда и в статистиката, а крайният резултат е, че дори майсторите са завишили цените си – така цената за 1 кв м. пребоядисване на таван или стена от 5.12 лв. през миналия януари, а в края на годината вече е 5.56 лв. средно.

Какво още е по-скъпо? Проверка на Built.bg показва, че голяма част от строителните материали са със завишени цени, но разликите са най-драстични при следните стоки: влагоустойчивият картон е поскъпнал от 10.50 лв. средната на миналата година на 22 лв. в момента; тухлите четворка, които са най-разпространеният материал в бранша са скочили от 65 ст. през юни 2021 г. на 1.15 лв. сега; повишение има и при битомната хидроизолация и стоманата, които също са основополагащи материали за строителството.
В резултат на всичко това се наблюдава застой в бранша. Търсенето в момента леко е намаляло, а това се обяснява с желанието на строителите да изчакат стабилизиране на ситуацията в световен и локален мащаб, да направят анализ и да вземат решение за следващите си действия. Най-силно засегнати обаче са тези, които вече са започнали строителни обекти, но не са ги завършили, както и продажбите на зелено. В клаузите на тези строители рядко присъстват точки, които включват корекция в цените в резултат на поскъпване на материалите.

Поради тази причина експертите очакват два големи ефекта, които войната в Украйна да катализира. Първо десетки, а може би и стотици започнати строежи да бъдат замразени заради липсата на суровини, най-вече на желязо, както и заради повишените рязко цени на основни материали. И второ – част от обектите на зелено изобщо да не започнат да се строят, докато ситуацията не се нормализира. А на имотния пазар очакванията са всичко това да вдигне отново цените на жилищата с много повече от прогнозираните проценти.
Войната в Украйна > Коментар
Строителството ни е пред колапс заради войната в Украйна
Автор: Built.bg
Съществува реален риск новото строителство у нас да спре, а започнати сгради да останат недовършени, заради войната в Украйна. За това алармират представители на бранша и икономисти. Причината е липсата на желязна арматура, за което Built.bg вече писа.
Около 40% на тази основна за строителството суровина идва именно от Украйна. Последната доставка към България е направена малко преди войната – на 24 февруари. Тонове платена или заявена арматура стоят на пристанищата в Одеса и Марупол, но не могат да бъдат доставени, обясни пред Built.bg Васил Николов, търговски директор на „Хелиос Металург“, една от най-големите фирми в областта на производството и търговията с метали у нас.
По думите му цената може да удари и 3000 лв. „Всеки ден получавам над 100 обаждания по телефона. Вече никой не пита за цената, питат само дали има количества. Днес говорих със строител, който ми каза, че ако намеря суровината иска да му я запазя и ще я купи без значение на цената“, допълва търговският директор. Потърсихме и Камарата на строителите, но оттам отказаха коментар.
Какви са другите пътища на доставка? Другият голям вносител на желязо за строителството у нас е Турция. Там обаче има квоти, а цените са обложени с мито. У нас влизат около 40 000 тона, които не могат да задоволят нуждите на пазара. Големите предприятия вече нямат складови наличности – това означава, че валцуването скоро ще спре, което пък ще блокира строителството, предупреждават от бранша. Януари и февруари по принцип са слаби месеци, но от март и особено април започва активният строителен сезон, който сега е под въпрос.
Проблемите заради войната в Украйна всъщност заварват строителния бранш в така или иначе усложнена ситуация. За последната година част от основните строителни материали вече се повишиха драстично. Един от големите доставчици и разпространители на суровини коментира за Built.bg, че пазарът е претърпял неочаквани промени. Традиционно от години цените на материалите за строителството се вдигат през март и отново през юни с между 2-4%, а от март миналата година ръстът е всеки месец като при някои продукти скокът вече е близо 30%.
Освен желязото, друга основна суровина за целия строителен бранш е циментът. От неговата цена зависи тази на много свързани стоки като фаянс, бетон, заготовки. По данни на НСИ циментът е поскъпнал от 5.26 лв. през януари 2021 г. до 5.59 лв. през декември за 25 кг. Очакванията на търговците обаче са още от този 15 март цената му да се увеличи с още 20 лв. на тон. Нагоре скачат и другите суровини – например латексът е струвал 48.31 лв. миналия януари, а през декември вече е бил 56.52 лв., а строителният силикон за година се е увеличил от 6.28 лв. на 7.13 лв., пак според данните на НСИ.
Причините са комплексни – липса на суровини от Китай, заради пандемията от коронавирус, по-високите цени на горивата, газа и електричеството. От бранша предупреждават, че има и недобросъвестни търговци, които се възползват от ситуацията и надуват цените допълнително, оправдавайки се с горепосочените фактори. Но резултатът вече се вижда и в статистиката, а крайният резултат е, че дори майсторите са завишили цените си – така цената за 1 кв м. пребоядисване на таван или стена от 5.12 лв. през миналия януари, а в края на годината вече е 5.56 лв. средно.
Какво още е по-скъпо? Проверка на Built.bg показва, че голяма част от строителните материали са със завишени цени, но разликите са най-драстични при следните стоки: влагоустойчивият картон е поскъпнал от 10.50 лв. средната на миналата година на 22 лв. в момента; тухлите четворка, които са най-разпространеният материал в бранша са скочили от 65 ст. през юни 2021 г. на 1.15 лв. сега; повишение има и при битомната хидроизолация и стоманата, които също са основополагащи материали за строителството.
В резултат на всичко това се наблюдава застой в бранша. Търсенето в момента леко е намаляло, а това се обяснява с желанието на строителите да изчакат стабилизиране на ситуацията в световен и локален мащаб, да направят анализ и да вземат решение за следващите си действия. Най-силно засегнати обаче са тези, които вече са започнали строителни обекти, но не са ги завършили, както и продажбите на зелено. В клаузите на тези строители рядко присъстват точки, които включват корекция в цените в резултат на поскъпване на материалите.
Поради тази причина експертите очакват два големи ефекта, които войната в Украйна да катализира. Първо десетки, а може би и стотици започнати строежи да бъдат замразени заради липсата на суровини, най-вече на желязо, както и заради повишените рязко цени на основни материали. И второ – част от обектите на зелено изобщо да не започнат да се строят, докато ситуацията не се нормализира. А на имотния пазар очакванията са всичко това да вдигне отново цените на жилищата с много повече от прогнозираните проценти.
Още от Built.bg
Коментар
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
05.28.2023
Коментар
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
05.27.2023
Коментар
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
05.26.2023
Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Реставрацията на видинската Синагога приключва през септември
Възстановяват автентичния вид на уникалното старопиталище на Пенчо Семов в Габрово
Коментари и анализи
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
И токът у нас днес струва… 0 лева
Built Анализ: Очаква ни рекордна година в туризма
Г-7: Среща, фокусирана върху санкциите срещу Русия и борбата с практиките на Китай за “икономическа принуда”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Иван Шишков няма притеснения за изпълнението на проектите по оперативна програма “Региони в растеж”
Йорданка Фандъкова: За некачествени ремонти не плащаме
Архитектура
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
арх. Владимир Милков: Няма промени в цените на услугите, предлагани от българските проектанти
Градска среда и Урбанизъм
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
ТПС: Еврейската общност в град Хеброн е на прага да положи основите на 31 нови жилищни сгради в квартал “Езекия”
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Представят проучване на над 2000 сгради в София за производство на електричество от възобновяеми източници
Започна реконструкцията и модернизацията и доизграждане на СГПСОВ „Кубратово“
Войната в Украйна
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Борел: Русия вече загуби войната, Украйна още не е спечелила
Built.bg Podcast
Последвайте ни