Автор: Built.bg
Съществува реален риск новото строителство у нас да спре, а започнати сгради да останат недовършени, заради войната в Украйна. За това алармират представители на бранша и икономисти. Причината е липсата на желязна арматура, за което Built.bg вече писа.
Около 40% на тази основна за строителството суровина идва именно от Украйна. Последната доставка към България е направена малко преди войната – на 24 февруари. Тонове платена или заявена арматура стоят на пристанищата в Одеса и Марупол, но не могат да бъдат доставени, обясни пред Built.bg Васил Николов, търговски директор на „Хелиос Металург“, една от най-големите фирми в областта на производството и търговията с метали у нас.
„Проблемът е огромен. В момента цените на наличното желязо се надуват буквално с часове. За последните три седмици цената е скочила от около 1300 лв. за тон на 1750 лв. за тон, а вероятно това е само междинна сума“, коментира Николов.
По думите му цената може да удари и 3000 лв. „Всеки ден получавам над 100 обаждания по телефона. Вече никой не пита за цената, питат само дали има количества. Днес говорих със строител, който ми каза, че ако намеря суровината иска да му я запазя и ще я купи без значение на цената“, допълва търговският директор. Потърсихме и Камарата на строителите, но оттам отказаха коментар.

Какви са другите пътища на доставка? Другият голям вносител на желязо за строителството у нас е Турция. Там обаче има квоти, а цените са обложени с мито. У нас влизат около 40 000 тона, които не могат да задоволят нуждите на пазара. Големите предприятия вече нямат складови наличности – това означава, че валцуването скоро ще спре, което пък ще блокира строителството, предупреждават от бранша. Януари и февруари по принцип са слаби месеци, но от март и особено април започва активният строителен сезон, който сега е под въпрос.
Проблемите заради войната в Украйна всъщност заварват строителния бранш в така или иначе усложнена ситуация. За последната година част от основните строителни материали вече се повишиха драстично. Един от големите доставчици и разпространители на суровини коментира за Built.bg, че пазарът е претърпял неочаквани промени. Традиционно от години цените на материалите за строителството се вдигат през март и отново през юни с между 2-4%, а от март миналата година ръстът е всеки месец като при някои продукти скокът вече е близо 30%.

Освен желязото, друга основна суровина за целия строителен бранш е циментът. От неговата цена зависи тази на много свързани стоки като фаянс, бетон, заготовки. По данни на НСИ циментът е поскъпнал от 5.26 лв. през януари 2021 г. до 5.59 лв. през декември за 25 кг. Очакванията на търговците обаче са още от този 15 март цената му да се увеличи с още 20 лв. на тон. Нагоре скачат и другите суровини – например латексът е струвал 48.31 лв. миналия януари, а през декември вече е бил 56.52 лв., а строителният силикон за година се е увеличил от 6.28 лв. на 7.13 лв., пак според данните на НСИ.
Причините са комплексни – липса на суровини от Китай, заради пандемията от коронавирус, по-високите цени на горивата, газа и електричеството. От бранша предупреждават, че има и недобросъвестни търговци, които се възползват от ситуацията и надуват цените допълнително, оправдавайки се с горепосочените фактори. Но резултатът вече се вижда и в статистиката, а крайният резултат е, че дори майсторите са завишили цените си – така цената за 1 кв м. пребоядисване на таван или стена от 5.12 лв. през миналия януари, а в края на годината вече е 5.56 лв. средно.

Какво още е по-скъпо? Проверка на Built.bg показва, че голяма част от строителните материали са със завишени цени, но разликите са най-драстични при следните стоки: влагоустойчивият картон е поскъпнал от 10.50 лв. средната на миналата година на 22 лв. в момента; тухлите четворка, които са най-разпространеният материал в бранша са скочили от 65 ст. през юни 2021 г. на 1.15 лв. сега; повишение има и при битомната хидроизолация и стоманата, които също са основополагащи материали за строителството.
В резултат на всичко това се наблюдава застой в бранша. Търсенето в момента леко е намаляло, а това се обяснява с желанието на строителите да изчакат стабилизиране на ситуацията в световен и локален мащаб, да направят анализ и да вземат решение за следващите си действия. Най-силно засегнати обаче са тези, които вече са започнали строителни обекти, но не са ги завършили, както и продажбите на зелено. В клаузите на тези строители рядко присъстват точки, които включват корекция в цените в резултат на поскъпване на материалите.

Поради тази причина експертите очакват два големи ефекта, които войната в Украйна да катализира. Първо десетки, а може би и стотици започнати строежи да бъдат замразени заради липсата на суровини, най-вече на желязо, както и заради повишените рязко цени на основни материали. И второ – част от обектите на зелено изобщо да не започнат да се строят, докато ситуацията не се нормализира. А на имотния пазар очакванията са всичко това да вдигне отново цените на жилищата с много повече от прогнозираните проценти.
Войната в Украйна > Коментар
Строителството ни е пред колапс заради войната в Украйна
Автор: Built.bg
Съществува реален риск новото строителство у нас да спре, а започнати сгради да останат недовършени, заради войната в Украйна. За това алармират представители на бранша и икономисти. Причината е липсата на желязна арматура, за което Built.bg вече писа.
Около 40% на тази основна за строителството суровина идва именно от Украйна. Последната доставка към България е направена малко преди войната – на 24 февруари. Тонове платена или заявена арматура стоят на пристанищата в Одеса и Марупол, но не могат да бъдат доставени, обясни пред Built.bg Васил Николов, търговски директор на „Хелиос Металург“, една от най-големите фирми в областта на производството и търговията с метали у нас.
По думите му цената може да удари и 3000 лв. „Всеки ден получавам над 100 обаждания по телефона. Вече никой не пита за цената, питат само дали има количества. Днес говорих със строител, който ми каза, че ако намеря суровината иска да му я запазя и ще я купи без значение на цената“, допълва търговският директор. Потърсихме и Камарата на строителите, но оттам отказаха коментар.
Какви са другите пътища на доставка? Другият голям вносител на желязо за строителството у нас е Турция. Там обаче има квоти, а цените са обложени с мито. У нас влизат около 40 000 тона, които не могат да задоволят нуждите на пазара. Големите предприятия вече нямат складови наличности – това означава, че валцуването скоро ще спре, което пък ще блокира строителството, предупреждават от бранша. Януари и февруари по принцип са слаби месеци, но от март и особено април започва активният строителен сезон, който сега е под въпрос.
Проблемите заради войната в Украйна всъщност заварват строителния бранш в така или иначе усложнена ситуация. За последната година част от основните строителни материали вече се повишиха драстично. Един от големите доставчици и разпространители на суровини коментира за Built.bg, че пазарът е претърпял неочаквани промени. Традиционно от години цените на материалите за строителството се вдигат през март и отново през юни с между 2-4%, а от март миналата година ръстът е всеки месец като при някои продукти скокът вече е близо 30%.
Освен желязото, друга основна суровина за целия строителен бранш е циментът. От неговата цена зависи тази на много свързани стоки като фаянс, бетон, заготовки. По данни на НСИ циментът е поскъпнал от 5.26 лв. през януари 2021 г. до 5.59 лв. през декември за 25 кг. Очакванията на търговците обаче са още от този 15 март цената му да се увеличи с още 20 лв. на тон. Нагоре скачат и другите суровини – например латексът е струвал 48.31 лв. миналия януари, а през декември вече е бил 56.52 лв., а строителният силикон за година се е увеличил от 6.28 лв. на 7.13 лв., пак според данните на НСИ.
Причините са комплексни – липса на суровини от Китай, заради пандемията от коронавирус, по-високите цени на горивата, газа и електричеството. От бранша предупреждават, че има и недобросъвестни търговци, които се възползват от ситуацията и надуват цените допълнително, оправдавайки се с горепосочените фактори. Но резултатът вече се вижда и в статистиката, а крайният резултат е, че дори майсторите са завишили цените си – така цената за 1 кв м. пребоядисване на таван или стена от 5.12 лв. през миналия януари, а в края на годината вече е 5.56 лв. средно.
Какво още е по-скъпо? Проверка на Built.bg показва, че голяма част от строителните материали са със завишени цени, но разликите са най-драстични при следните стоки: влагоустойчивият картон е поскъпнал от 10.50 лв. средната на миналата година на 22 лв. в момента; тухлите четворка, които са най-разпространеният материал в бранша са скочили от 65 ст. през юни 2021 г. на 1.15 лв. сега; повишение има и при битомната хидроизолация и стоманата, които също са основополагащи материали за строителството.
В резултат на всичко това се наблюдава застой в бранша. Търсенето в момента леко е намаляло, а това се обяснява с желанието на строителите да изчакат стабилизиране на ситуацията в световен и локален мащаб, да направят анализ и да вземат решение за следващите си действия. Най-силно засегнати обаче са тези, които вече са започнали строителни обекти, но не са ги завършили, както и продажбите на зелено. В клаузите на тези строители рядко присъстват точки, които включват корекция в цените в резултат на поскъпване на материалите.
Поради тази причина експертите очакват два големи ефекта, които войната в Украйна да катализира. Първо десетки, а може би и стотици започнати строежи да бъдат замразени заради липсата на суровини, най-вече на желязо, както и заради повишените рязко цени на основни материали. И второ – част от обектите на зелено изобщо да не започнат да се строят, докато ситуацията не се нормализира. А на имотния пазар очакванията са всичко това да вдигне отново цените на жилищата с много повече от прогнозираните проценти.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни