Автор: Built.bg
Съществува реален риск новото строителство у нас да спре, а започнати сгради да останат недовършени, заради войната в Украйна. За това алармират представители на бранша и икономисти. Причината е липсата на желязна арматура, за което Built.bg вече писа.
Около 40% на тази основна за строителството суровина идва именно от Украйна. Последната доставка към България е направена малко преди войната – на 24 февруари. Тонове платена или заявена арматура стоят на пристанищата в Одеса и Марупол, но не могат да бъдат доставени, обясни пред Built.bg Васил Николов, търговски директор на „Хелиос Металург“, една от най-големите фирми в областта на производството и търговията с метали у нас.
„Проблемът е огромен. В момента цените на наличното желязо се надуват буквално с часове. За последните три седмици цената е скочила от около 1300 лв. за тон на 1750 лв. за тон, а вероятно това е само междинна сума“, коментира Николов.
По думите му цената може да удари и 3000 лв. „Всеки ден получавам над 100 обаждания по телефона. Вече никой не пита за цената, питат само дали има количества. Днес говорих със строител, който ми каза, че ако намеря суровината иска да му я запазя и ще я купи без значение на цената“, допълва търговският директор. Потърсихме и Камарата на строителите, но оттам отказаха коментар.

Какви са другите пътища на доставка? Другият голям вносител на желязо за строителството у нас е Турция. Там обаче има квоти, а цените са обложени с мито. У нас влизат около 40 000 тона, които не могат да задоволят нуждите на пазара. Големите предприятия вече нямат складови наличности – това означава, че валцуването скоро ще спре, което пък ще блокира строителството, предупреждават от бранша. Януари и февруари по принцип са слаби месеци, но от март и особено април започва активният строителен сезон, който сега е под въпрос.
Проблемите заради войната в Украйна всъщност заварват строителния бранш в така или иначе усложнена ситуация. За последната година част от основните строителни материали вече се повишиха драстично. Един от големите доставчици и разпространители на суровини коментира за Built.bg, че пазарът е претърпял неочаквани промени. Традиционно от години цените на материалите за строителството се вдигат през март и отново през юни с между 2-4%, а от март миналата година ръстът е всеки месец като при някои продукти скокът вече е близо 30%.

Освен желязото, друга основна суровина за целия строителен бранш е циментът. От неговата цена зависи тази на много свързани стоки като фаянс, бетон, заготовки. По данни на НСИ циментът е поскъпнал от 5.26 лв. през януари 2021 г. до 5.59 лв. през декември за 25 кг. Очакванията на търговците обаче са още от този 15 март цената му да се увеличи с още 20 лв. на тон. Нагоре скачат и другите суровини – например латексът е струвал 48.31 лв. миналия януари, а през декември вече е бил 56.52 лв., а строителният силикон за година се е увеличил от 6.28 лв. на 7.13 лв., пак според данните на НСИ.
Причините са комплексни – липса на суровини от Китай, заради пандемията от коронавирус, по-високите цени на горивата, газа и електричеството. От бранша предупреждават, че има и недобросъвестни търговци, които се възползват от ситуацията и надуват цените допълнително, оправдавайки се с горепосочените фактори. Но резултатът вече се вижда и в статистиката, а крайният резултат е, че дори майсторите са завишили цените си – така цената за 1 кв м. пребоядисване на таван или стена от 5.12 лв. през миналия януари, а в края на годината вече е 5.56 лв. средно.

Какво още е по-скъпо? Проверка на Built.bg показва, че голяма част от строителните материали са със завишени цени, но разликите са най-драстични при следните стоки: влагоустойчивият картон е поскъпнал от 10.50 лв. средната на миналата година на 22 лв. в момента; тухлите четворка, които са най-разпространеният материал в бранша са скочили от 65 ст. през юни 2021 г. на 1.15 лв. сега; повишение има и при битомната хидроизолация и стоманата, които също са основополагащи материали за строителството.
В резултат на всичко това се наблюдава застой в бранша. Търсенето в момента леко е намаляло, а това се обяснява с желанието на строителите да изчакат стабилизиране на ситуацията в световен и локален мащаб, да направят анализ и да вземат решение за следващите си действия. Най-силно засегнати обаче са тези, които вече са започнали строителни обекти, но не са ги завършили, както и продажбите на зелено. В клаузите на тези строители рядко присъстват точки, които включват корекция в цените в резултат на поскъпване на материалите.

Поради тази причина експертите очакват два големи ефекта, които войната в Украйна да катализира. Първо десетки, а може би и стотици започнати строежи да бъдат замразени заради липсата на суровини, най-вече на желязо, както и заради повишените рязко цени на основни материали. И второ – част от обектите на зелено изобщо да не започнат да се строят, докато ситуацията не се нормализира. А на имотния пазар очакванията са всичко това да вдигне отново цените на жилищата с много повече от прогнозираните проценти.
Войната в Украйна > Коментар
Строителството ни е пред колапс заради войната в Украйна
Автор: Built.bg
Съществува реален риск новото строителство у нас да спре, а започнати сгради да останат недовършени, заради войната в Украйна. За това алармират представители на бранша и икономисти. Причината е липсата на желязна арматура, за което Built.bg вече писа.
Около 40% на тази основна за строителството суровина идва именно от Украйна. Последната доставка към България е направена малко преди войната – на 24 февруари. Тонове платена или заявена арматура стоят на пристанищата в Одеса и Марупол, но не могат да бъдат доставени, обясни пред Built.bg Васил Николов, търговски директор на „Хелиос Металург“, една от най-големите фирми в областта на производството и търговията с метали у нас.
По думите му цената може да удари и 3000 лв. „Всеки ден получавам над 100 обаждания по телефона. Вече никой не пита за цената, питат само дали има количества. Днес говорих със строител, който ми каза, че ако намеря суровината иска да му я запазя и ще я купи без значение на цената“, допълва търговският директор. Потърсихме и Камарата на строителите, но оттам отказаха коментар.
Какви са другите пътища на доставка? Другият голям вносител на желязо за строителството у нас е Турция. Там обаче има квоти, а цените са обложени с мито. У нас влизат около 40 000 тона, които не могат да задоволят нуждите на пазара. Големите предприятия вече нямат складови наличности – това означава, че валцуването скоро ще спре, което пък ще блокира строителството, предупреждават от бранша. Януари и февруари по принцип са слаби месеци, но от март и особено април започва активният строителен сезон, който сега е под въпрос.
Проблемите заради войната в Украйна всъщност заварват строителния бранш в така или иначе усложнена ситуация. За последната година част от основните строителни материали вече се повишиха драстично. Един от големите доставчици и разпространители на суровини коментира за Built.bg, че пазарът е претърпял неочаквани промени. Традиционно от години цените на материалите за строителството се вдигат през март и отново през юни с между 2-4%, а от март миналата година ръстът е всеки месец като при някои продукти скокът вече е близо 30%.
Освен желязото, друга основна суровина за целия строителен бранш е циментът. От неговата цена зависи тази на много свързани стоки като фаянс, бетон, заготовки. По данни на НСИ циментът е поскъпнал от 5.26 лв. през януари 2021 г. до 5.59 лв. през декември за 25 кг. Очакванията на търговците обаче са още от този 15 март цената му да се увеличи с още 20 лв. на тон. Нагоре скачат и другите суровини – например латексът е струвал 48.31 лв. миналия януари, а през декември вече е бил 56.52 лв., а строителният силикон за година се е увеличил от 6.28 лв. на 7.13 лв., пак според данните на НСИ.
Причините са комплексни – липса на суровини от Китай, заради пандемията от коронавирус, по-високите цени на горивата, газа и електричеството. От бранша предупреждават, че има и недобросъвестни търговци, които се възползват от ситуацията и надуват цените допълнително, оправдавайки се с горепосочените фактори. Но резултатът вече се вижда и в статистиката, а крайният резултат е, че дори майсторите са завишили цените си – така цената за 1 кв м. пребоядисване на таван или стена от 5.12 лв. през миналия януари, а в края на годината вече е 5.56 лв. средно.
Какво още е по-скъпо? Проверка на Built.bg показва, че голяма част от строителните материали са със завишени цени, но разликите са най-драстични при следните стоки: влагоустойчивият картон е поскъпнал от 10.50 лв. средната на миналата година на 22 лв. в момента; тухлите четворка, които са най-разпространеният материал в бранша са скочили от 65 ст. през юни 2021 г. на 1.15 лв. сега; повишение има и при битомната хидроизолация и стоманата, които също са основополагащи материали за строителството.
В резултат на всичко това се наблюдава застой в бранша. Търсенето в момента леко е намаляло, а това се обяснява с желанието на строителите да изчакат стабилизиране на ситуацията в световен и локален мащаб, да направят анализ и да вземат решение за следващите си действия. Най-силно засегнати обаче са тези, които вече са започнали строителни обекти, но не са ги завършили, както и продажбите на зелено. В клаузите на тези строители рядко присъстват точки, които включват корекция в цените в резултат на поскъпване на материалите.
Поради тази причина експертите очакват два големи ефекта, които войната в Украйна да катализира. Първо десетки, а може би и стотици започнати строежи да бъдат замразени заради липсата на суровини, най-вече на желязо, както и заради повишените рязко цени на основни материали. И второ – част от обектите на зелено изобщо да не започнат да се строят, докато ситуацията не се нормализира. А на имотния пазар очакванията са всичко това да вдигне отново цените на жилищата с много повече от прогнозираните проценти.
Още от Built.bg
Градска среда, Коментар
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Автор: Екип Built.bg Снимка: Alphaadversativum Квартал Люлин в София е различен. Има множество шеги за живеещите „от другата страната на тунела“, а районът се слави със свои правила и порядки.
01.28.2023
Инфраструктура, Коментар
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Министърът на младежта и спорта Весела Лечева съобщи какви са били приоритетите й като служебен министър в края на мандата в предаването „Тази сутрин“ на bTV. „Започнахме с ревизия
01.26.2023
Коментар
Президентът Румен Радев наложи вето на промени в Закона за енергетиката
Държавният глава Румен Радев подписа указ, с който връща за ново обсъждане Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, приет от 48-ото Народно събрание на 12 януари
01.25.2023
Създателите
Голямата красота на София
„Бохемска София: Духът на стария град“
Музей “Малкият Париж” показва детайли от градския живот на Букурещ от няколко епохи
Коментари и анализи
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Президентът Румен Радев наложи вето на промени в Закона за енергетиката
Къде отива руският петрол след европейското ембарго
Голямата красота на София
Водещите тенденции в света на роботиката през 2023 г.
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Министър Шишков: Държавата предостави над 20 млн. лв. за възстановяване на инфраструктурата в Община Карлово
Фандъкова: След 4 години мрежата на метрото на София ще бъде 61 километра
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Предложението на МС за статута на търпимост за незаконни обекти на инженерната инфраструктура не беше прието
Архитектура
ЮНЕСКО включи обекти в Йемен и Ливан, както и историческият център на Одеса в Списъка на световното наследство
Учени разкриха тайната на древноримския бетон
Градска среда и Урбанизъм
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Председателят на СОС предлага да се изгради 27 декара модерен градски парк в София
Камарата на архитектите в България: Пловдивският панаир да бъде обявен за паметник на културата
Нов изпълнител ще има 180 дни да довърши сградата на Международния младежки център в Бургас
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Представиха подновени участъци от пътна инфраструктура и туристически маршрути в Национален парк „Пирин“
Облекчиха процедурите за изграждане на фотоволтаици и слънчеви колектори в еднофамилни къщи и вили
София обяви поръчка за изготвяне на документация по процедура „За по-чист въздух!“
Войната в Украйна
Наградите, които Украйна спечели, борейки се да победи във войната с Русия
ЕК осигурява спешно 250 милиона евро за подобряване на инфраструктурата за внос и износ на стоки от Украйна
Москва иска да свърже АЕЦ “Запорожие” с руската енергийна мрежа
Войната в Украйна извади наяве „логистични проблеми“ между Германия и Франция
60 години след кубинската криза заплахата от ядрена война отново е актуална
ЕС одобри новите санкции срещу Русия
Built.bg Podcast
Последвайте ни